#1 , 17 apr 2015 20:12
Hallo Forum!
Nadat onze huisbaas nergens op reageerde (er waren enige gebreken) besloten wij een aangetekende brief te sturen, waarin wij kenbaar maakten de huur niet te betalen alvorens zij reageren op onze klachten. Dat hebben ze ruim een jaar lang niet gedaan.
In die tijd hebben wij geen huur betaald. We staan met drie personen op hetzelfde contract.
Opeens lag daar dan een dagvaarding. Toegegeven: wij hadden in de tussentijd wellicht nog eens een brief moeten sturen, dus ik erken dat wij enige gebreken hebben vertoond.
In die dagvaarding staat dat er twee aangetekende brieven zijn verzonden. Dit is niet het geval, nochtans hebben wij nergens voor getekend en ik ben er ook zeker van dat wij geen brief van de postbode hebben ontvangen om het ergens anders te tekenen (zoals dat normaliter gaat). De dagvaarding kwam dus nogal uit de lucht vallen. In die dagvaarding wordt betoogt dat wij niet willens zijn om te betalen.
Het probleem is; twee van de drie zijn dat wel - al is er van een persoon nog niet de volledige som betaald. Een ander is dat opeens niet, die is verdwenen, heeft zich uitgeschreven en laat ons met een mes in de rug zitten. Dat laatste is eigenlijk een recente complicatie.
Nu, er zijn twee zittingen geweest en die zijn beide uitgesteld; de eerste maal omdat we het zo in den minne zouden oplossen, de tweede maal omdat de advocaat van de tegenpartij geen enkel document of bewijs kon overleggen.
In de tussentijd bleek dat de derde bewoner voor het geheel is weggelopen, hetgeen ons nu met zijn schuld zou kunnen opzadelen. Daarom ben ik op zoek gegaan naar een pro deo advocaat, en deze heb ik vandaag pas toegewezen gekregen. Probleem is: de zitting is maandag en die advocaat heb ik nog niet kunnen spreken.
En zo komt het dat ik met enkele vragen zit voor maandag:
Kan ik de rechter maandag nogmaals om uitstel vragen?
Is er enige waarschijnlijkheid dat ik dat krijg?
En ook vroeg ik mij af; de verhuurder heeft ook NOOIT gereageerd om onze oproep om de huurwaarborg te tekenen. De bank heeft van die rekening inmiddels een reguliere spaarrekening gemaakt. Kan de verhuurder dan alsnog aanspraak maken op dit bedrag?
Ik ben zeker dat zij voor die dagvaarding geenszins contact met ons hebben gezocht. Kan dat nog een verschil maken?
En als laatste vraag ik me af of er wel sprake is van hoofdelijke aansprakelijkheid, daar wij geen gezin vormen of samen een huishouden voeren.