schulden na verbreking wettelijk samenwonen

ilki
Topic Starter

schulden na verbreking wettelijk samenwonen

#1 , 19 apr 2015 21:07

Ik ben wettelijk samenwonend en ten laste van mijn vriend, huisvrouw dus. Mijn vriend wil terug alleen gaan wonen en zal in mei zijn domicilie veranderen. Ik blijf op mijn huidige woonplaats wonen samen met mijn zoontje (waarvan hij de vader is). Los van alle emotionele en administratieve gevolgen, is mijn vraag de volgende: Mijn vriend is zelfstandige en heeft schulden bij de sociale zekerheid en zijn situatie lijkt er niet beter op te worden. Ik heb begrepen dat zelfs indien ik in mei het wettelijke samenwonen verbreek, ik toch nog het volledige jaar 2015 aansprakelijk gesteld kan worden voor schulden die hij maakt dat jaar. Klopt dat? Of hoe ik mij vrijwaren van zo'n scenario?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 19 apr 2015 21:40

als ik me niet vergis kan je als partner niet voor schulden opdraaien die voortvloeien uit zijn activiteiten als zelfstandige. Maar op welke wetsbronnen mijn veronderstelling is gebaseerd, kan ik je niet zeggen.

denlowie
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 apr 2015 21:47

Als het een éénmanszaak is vrees ik voor het ergste.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

roharro
Juridisch actief: Ja

#4 , 19 apr 2015 21:59

Wettelijk samenwonen is wat het financiële betreft te vergelijken met volledige scheiding van goederen.
Bijgevolg kan men van u niets eisen, tenzij u voor borg hebt getekend.
Inkomsten, bezittingen en schulden van de twee partners zijn immers gescheiden.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 19 apr 2015 22:42

Wel opletten met gemeenschappelijke bank en spaarrekeningen

Terug naar “Echtscheiding”