http://www.mi-is.be/sites/default/files ... oon_nl.pdf
Het leefloon wordt verminderd met de inkomsten waarover je zelf beschikt. Bovendien moet er rekening worden gehouden met de inkomsten van de parnter met wie je samenwoont.
---> Als 1 samenwonende recht heeft op 544€, dan neem ik aan dat het minimum leefloon voor 2 samenwonenden 1088€ zal zijn. Vermits jij meer dan 1088€ verdient, kan het zijn dat zijn leefloon wegvalt. Informeer je toch maar eens GOED bij het OCMW.
Hij zou dan nog wel kunnen genieten van een inschakelingsuitkering van
+/- 266€ als samenwonende, denk ik.
Geloof ook niet onmiddellijk alles wat een ander zegt! Ik ben tot 2x toe door OCMW slecht geadviseerd geweest met 3 jang lang voelende gevolgen.
Ik zou die mevrouw/meneer van het OCMW of begeleidster bovenstaande nog maar eens voorleggen....
Ik blijf er wel bij...met deze financiën heb je geen basis om te gaan samenwonen.
Huishuur, elektriciteit & gas, water, verzekeringen, kosten voor eten & onderhoud, ...
Wat te doen als jij ziek valt? --> minder inkomen ...
etc...
En ik denk dat het sociaal tarief weg valt.
Je schrijft ook dat je buiten de 300€ die je voor kost en inwoning aan je ouders betaalt, nog andere rekeningen te betalen hebt. Vallen die weg als je gaat samenwonen?
"En wat betreft dat gtb dat zegt, daar geloof ik wel in. Gezien hij reeds enkele stages en proefdagen erop heeft zitten om te kunnen beslissen waar hij kn gaan werken, dus daar vertrouw ik wel op..." --> gtb beslist niet of je vriend ergens mag werken, dat doen potentiële werkgevers. En zelfs al heeft je vriend een contract, is het beter dat jullie aanzien of hij er kan blijven werken. Kan hij het werk aan? Ze zien mogelijkheden in hem, maar zekerheden zijn er pas als hij effectief een paar maanden ergens werkt.
Beter is te wachten tot je vriend werk heeft.
Waar zouden jullie trouwens gaan wonen? Weet je prijs van de huur al?