Samenwonen...

Darliiien
Topic Starter

Samenwonen...

#1 , 20 apr 2015 18:47

Hallo,
Mijn vriend en ik willen na meer als 2 jaar eindelijk de stap zetten om samen te wonen, maar zitten met enkele vraagjes.
Mijn vriend heeft een mentale arbeidshandicap en staat hierdoor helaas reeds enkele jaren op het OCMW, ze zijn bei met arbeidszorg, maar dat kan nog even duren. Nu onze vragen zijn de volgende:
- mijn vriend zijn geld wordt nu beheerd door OCMW (geen schuldbemiddeling ofzo), is het mogelijk dat wij na samenwonen zelf onze financiën mogen doen of blijft dit voor het OCMW?
- mijn vriend krijgt momenteel huursubsidie. Zouden we deze kunnen behouden, gezien hij nog leefloon heeft? Of ligt ons inkomen (1600/maand samen) daar te hoog voor?
- momenteel heeft mijn vriend sociaal tarief op elektriciteit en aardgas, blijft dit sociaal tarief behouden of veranderd dit gewoon naar het gewone tarief?
En wat zouden We eventueel kunnen doen om deze financiële hulpmiddelen te behouden?

Alvast bedankt!!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
KJ86

#2 , 20 apr 2015 19:24

ALs jij gaat samenwonen met uw vriend, zal het ocmw verwachten dat jij hem gaat onderhouden. Je kan uw vriend best laten begeleiden door een psychiater. Dit kan dan twee richtingen uit.

1) De psychiatrie kan hem genezen en uw vriend kan gaan werken.
2) De psychiatrie kan hem niet genezen en uw vriend krijgt een invaliditeitsuitkering (+/- € 1200, sociaal tarief voor elek, kans op een sociale woning, enz...)

Darliiien
Topic Starter

#3 , 20 apr 2015 21:44

ALs jij gaat samenwonen met uw vriend, zal het ocmw verwachten dat jij hem gaat onderhouden. Je kan uw vriend best laten begeleiden door een psychiater. Dit kan dan twee richtingen uit.

1) De psychiatrie kan hem genezen en uw vriend kan gaan werken.
2) De psychiatrie kan hem niet genezen en uw vriend krijgt een invaliditeitsuitkering (+/- € 1200, sociaal tarief voor elek, kans op een sociale woning, enz...)
Hallo, ik spreek over een mentale handicap, niet over een ziekte. Mijn vriend heeft een vrij zware vorm van autisme, dit is dus NIET te genezen! Invaliditeitsuitkering kan inderdaad, maar dat wil hij niet. Hij is nog maar 20 jaar en wil niet tot zijn 80e thuis in de zetel zitten niksen... Hij wacht liever op een job in de arbeidszorg, maar dat kan nog even duren.
Maar vraag is gewoon, blijft sociaal tarief op elektriciteit en aardgas, gezien hij wel nog leefloon heeft?
En het is de bedoeling dat zijn begeleidster van 'open thuis' ons gaat helpen op financieel vlak om een financieel plan op te stellen voor de betalingen en dergelijke...

Reclame

KJ86

#4 , 20 apr 2015 22:08

Dat kan je dan best met die begeleidster bespreken.
Ik weet dat het OCMW uitkeringen geeft om mensen in leven te houden, meer mag je daar niet van verwachten. Een volwaardig inkomen kan alleen uit een invaliditeitsuitkering komen.
Zodra dat je gaat samenwonen zal het ocmw dat leefloon proberen te verminderen of zelf te schrappen, gezien dat er dan een werkend gezinshoofd is die de lasten kan dragen. Uw vriend kan dan het huishouden doen en jij kan voor het gezinsinkomen zorgen. Zoals een traditioneel gezin van vroeger, een gezin zonder tweeverdieners.

Darliiien
Topic Starter

#5 , 20 apr 2015 22:22

Dat kan je dan best met die begeleidster bespreken.
Ik weet dat het OCMW uitkeringen geeft om mensen in leven te houden, meer mag je daar niet van verwachten. Een volwaardig inkomen kan alleen uit een invaliditeitsuitkering komen.
Zodra dat je gaat samenwonen zal het ocmw dat leefloon proberen te verminderen of zelf te schrappen, gezien dat er dan een werkend gezinshoofd is die de lasten kan dragen. Uw vriend kan dan het huishouden doen en jij kan voor het gezinsinkomen zorgen. Zoals een traditioneel gezin van vroeger, een gezin zonder tweeverdieners.
Neen, zijn leefgeld afnemen doen ze niet. Wij hebben dit nagevraagd bij de begeleidster zelf, zijzelf Zei dat ze wettelijk gezien zijn leefloon niet mogen afpakken, gezien hij daar recht op heeft wegens zelf geen werk en sowieso komt het grootste deel inkomen van hem van een werkloosheidsuitkering. We verwachten natuurlijk geen volwaardig inkomen meer, we weten ondertussen dat zijn leefloon verlaagd wordt van 820 naar 544 per maand. Maar dat geeft ons net genoeg financiële ruimte om te gaan samenwonen en toch nog iets te kunnen sparen. En als we gtb (arbeidszorg) moeten geloven zou hij voor het eind van dot jaar aan het werk moeten zijn, dus het is niet voor al te lang...

KJ86

#6 , 20 apr 2015 22:28

Als hij onder dat systeem van arbeidszorg werkt, krijgt hij dan een soort van premie op de uitkering van 544 euro?
Kan je niet beter proberen om een invaliditeitsuitkering te krijgen en dan vrijwilligerswerk te doen.

Darliiien
Topic Starter

#7 , 20 apr 2015 22:39

Als hij onder dat systeem van arbeidszorg werkt, krijgt hij dan een soort van premie op de uitkering van 544 euro?
Kan je niet beter proberen om een invaliditeitsuitkering te krijgen en dan vrijwilligerswerk te doen.
Da's straf! Ons werd verteld dat als hij via arbeidszorg gaat werken, dat hij dan een gewoon normaal loon uitbetaald krijgt, door de werkgever zelf, dus niet bovenop die 544, want die 544 is grotendeels (lees een dikke 400 ervan) werkloosheiduitkering en die vervalt als hij begint te werken.
Invaliditeitsuitkering is ons ook al meermaals aangeraden, maar hij is nog maar 20 en wil heel graag echt gaan werken en mij en eventueel later ons gezin ondersteunen. En vrijwilligerswerk is totaal niets voor hem, hij heeft een reden nodig om te gaan werken, maw: geld verdienen. heeft hij geen reden, dan heeft het in zijn ogen weinig nut om te gaan werken dan zal hij niet zo gedreven zijn.

Darliiien
Topic Starter

#8 , 20 apr 2015 22:49

Sorry!! Zie net dat ik me verkeerd verwoord heb!! Mijn excuses hiervoor!! Mijn vriend valt momenteel onder de koepel arbeidszorg, maar de mensen van het gtb zijn nog bezig met een beslissing. Hij is namelijk een maandje terug een stage van 2 dagen moeten gaan doen bij de bewell. Op basis van de resultaten van zijn stage/examens wordt er beslist of hij verder onder arbeidszorg blijft of dat hij eventueel doorverwezen kan worden naar een bewschutte werkplaats.

Darliiien
Topic Starter

#9 , 21 apr 2015 01:26

Hallo,
Mijn vriend en ik willen na meer als 2 jaar eindelijk de stap zetten om samen te wonen, maar zitten met enkele vraagjes.
Mijn vriend heeft een mentale arbeidshandicap en staat hierdoor helaas reeds enkele jaren op het OCMW, ze zijn bei met arbeidszorg, maar dat kan nog even duren. Nu onze vragen zijn de volgende:
- mijn vriend zijn geld wordt nu beheerd door OCMW (geen schuldbemiddeling ofzo), is het mogelijk dat wij na samenwonen zelf onze financiën mogen doen of blijft dit voor het OCMW?
- mijn vriend krijgt momenteel huursubsidie. Zouden we deze kunnen behouden, gezien hij nog leefloon heeft? Of ligt ons inkomen (1600/maand samen) daar te hoog voor?
- momenteel heeft mijn vriend sociaal tarief op elektriciteit en aardgas, blijft dit sociaal tarief behouden of veranderd dit gewoon naar het gewone tarief?
En wat zouden We eventueel kunnen doen om deze financiële hulpmiddelen te behouden?

Alvast bedankt!!
Dit kon ik wel al vinden over het leefloon:
10. Hoe kan men rekening houden met de bestaansmiddelen van de personen met wie de steunaanvrager samenwoont?
A. Samenwonen met de echtgenoot/levenspartner
Het OCMW moet rekening houden met de bestaansmiddelen van de samenwonende wanneer het gaat om een gehuwd koppel dat onder
hetzelfde dak woont, of een feitelijk gezin

B. Samenwonen met de ascendent en/of afstammeling van de 1ste graad
Het OCMW kan volledig of gedeeltelijk rekening houden met de bestaansmiddelen die hoger dan het bedrag van het leefloon voor een
samenwonende liggen indien de betrokkene samenwoont met één of meer meerderjarige ascendenten en/of afstammelingen van de eerste graad.
Het gaat dus om het samenwonen van de bijstandsaanvrager met zijn vader of zijn moeder (ascendenten van de eerste graad) en/of met zijn
meerderjarige kinderen.

C. Andere gevallen van samenwonen
In de andere gevallen van samenwonen met personen die geen toepassing van de wet vragen, mogen de bestaansmiddelen van deze personen onder
geen enkel voorwendsel in aanmerking genomen worden.

Aangezien wij: niet gehuwd zijn, geen gezin hebben, geen familie zijn,... vallen wij hier dus niet onder?
Mag ik er vanuit gaan dat men dus gewoon mijn vriend zijn leefloon zal verlagen naar het leefloon van een 'samenwonende' en dat men hier dus verder niet aan zal doen?

ongelukbelaagd

#10 , 21 apr 2015 15:56

Darliiien,

Als je zegt dat je vriend werkloosheidsuitkering krijgt, dan moet je niet gaan kijken naar de voorwaarden om een leefloon te krijgen bij het OCMW.

Ik vermoed dat je vriend alleen woont? Dan krijgt hij waarschijnlijk een inschakelingsuitkering van +/- 800€.
Als hij gaat samenwonen zal die inschakelingsuitkering verlagen naar +/- 400€.
Deze inschakelingsuitkering kunnen ze na 3 jaren afnemen, of mensen die in GTB zitten na 5 jaren.
Mogelijk vervallen de huursubsidies en sociale tarieven van nutsvoorzieningen als jullie gaan samenwonen.

Je schreef dat je 1600€ samen hebben. Daaruit maak ik op dat jijzelf ook geen normaal inkomen hebt.

"En als we gtb (arbeidszorg) moeten geloven zou hij voor het eind van dot jaar aan het werk moeten zijn, dus het is niet voor al te lang..."
--> Tenzij de mensen van gtb helderziende zijn, zou ik er niet vanuitgaan dat je vriend voor het einde van dit jaar aan het werk zal zijn!

Ik raad jullie aan om jullie financiële situatie eerst te verbeteren. Probeer aub alle 2 eerst werk te hebben voor een langere tijd en te sparen.
Als jullie samen iets gaan huren, zullen jullie ook 2 maanden huurwaarborg moeten betalen. En dan is er nog de inboedel die je moet verzamelen.
Hou er ook rekening mee dat 1 van de 2 ziek kan worden. Dan heb je op dat moment ook nog minder inkomen.

Ik heb zelf 2 zonen begin en midden 20. Die van begin 20 is tegen onze raad in gaan samenwonen. En hij is meer thuis dan bij hem thuis omdat ze voortdurend ruzie hebben over het geld en over het huishouden. En daar is er nog geen sprake van autisme.

Je vriend is nog jong. Jij waarschijnlijk ook. Wacht tot jullie een goede basis hebben, financieel en qua volwassenheid. Het is heel zwaar als je die niet hebt.
Dan kun je beter blijven apart wonen en van mekaar genieten. Succes!

Darliiien
Topic Starter

#11 , 22 apr 2015 00:06

Darliiien,

Als je zegt dat je vriend werkloosheidsuitkering krijgt, dan moet je niet gaan kijken naar de voorwaarden om een leefloon te krijgen bij het OCMW.

Ik vermoed dat je vriend alleen woont? Dan krijgt hij waarschijnlijk een inschakelingsuitkering van +/- 800€.
Als hij gaat samenwonen zal die inschakelingsuitkering verlagen naar +/- 400€.
Deze inschakelingsuitkering kunnen ze na 3 jaren afnemen, of mensen die in GTB zitten na 5 jaren.
Mogelijk vervallen de huursubsidies en sociale tarieven van nutsvoorzieningen als jullie gaan samenwonen.

Je schreef dat je 1600€ samen hebben. Daaruit maak ik op dat jijzelf ook geen normaal inkomen hebt.

"En als we gtb (arbeidszorg) moeten geloven zou hij voor het eind van dot jaar aan het werk moeten zijn, dus het is niet voor al te lang..."
--> Tenzij de mensen van gtb helderziende zijn, zou ik er niet vanuitgaan dat je vriend voor het einde van dit jaar aan het werk zal zijn!

Ik raad jullie aan om jullie financiële situatie eerst te verbeteren. Probeer aub alle 2 eerst werk te hebben voor een langere tijd en te sparen.
Als jullie samen iets gaan huren, zullen jullie ook 2 maanden huurwaarborg moeten betalen. En dan is er nog de inboedel die je moet verzamelen.
Hou er ook rekening mee dat 1 van de 2 ziek kan worden. Dan heb je op dat moment ook nog minder inkomen.

Ik heb zelf 2 zonen begin en midden 20. Die van begin 20 is tegen onze raad in gaan samenwonen. En hij is meer thuis dan bij hem thuis omdat ze voortdurend ruzie hebben over het geld en over het huishouden. En daar is er nog geen sprake van autisme.

Je vriend is nog jong. Jij waarschijnlijk ook. Wacht tot jullie een goede basis hebben, financieel en qua volwassenheid. Het is heel zwaar als je die niet hebt.
Dan kun je beter blijven apart wonen en van mekaar genieten. Succes!
Mijn vriend woont inderdaad reeds alleen, krijgt wel maar een inschakelingsuitkering van 300-400 euro.
Ik heb een normaal inkomen hoor? werk 30u per week en verdien zo'n 1120 er maand. Wat naar mijn weten een normaal loon is?
verder over ruzie end ergelijke maken we ons geen zorgen, in het verleden (toen ik nog studeerde) hebben we al een half jaar (onofficieel, mijn domiciel stond nog thuis bij mijn ouders) samengewoond. We weten dus wat het inhoudt, toen kwamen we ook met z'n 2 rond met zo'n 1000 euro per maand (Zijn leefloon + mijn 'weekendwerk').
De reden dat we alles zo snel mogelijk willen nu is dat voor mij de situatie thuis vaak niet meer houdbaar is. wij wonen met 5 mensen (2 ouders en 3 volwassen kids van 22 en 2 van 24 jaar) en dat botst.
Ook voor mijn ouders begint het steeds zwaarder en zwaarder te worden op financieel vlak. ik betaal al 300 euro per maand kost en inwoon en kan helaas niet meer afgeven als dit, gezien ik ook rekeningen te betalen heb.
maar voor ons is wachten dus geen optie meer. Mijn vriend heeft helaas ook de steun nodig van iemand die zgt wat hij moet doen, wanneer op te staan,.. voor hij zal kunnen gaan werken. En wat betreft dat gtb dat zegt, daar geloof ik wel in. Gezien hij reeds enkele stages en proefdagen erop heeft zitten om te kunnen beslissen waar hij kn gaan werken, dus daar vertrouw ik wel op...

ongelukbelaagd

#12 , 22 apr 2015 14:08

http://www.mi-is.be/sites/default/files ... oon_nl.pdf
Het leefloon wordt verminderd met de inkomsten waarover je zelf beschikt. Bovendien moet er rekening worden gehouden met de inkomsten van de parnter met wie je samenwoont.
---> Als 1 samenwonende recht heeft op 544€, dan neem ik aan dat het minimum leefloon voor 2 samenwonenden 1088€ zal zijn. Vermits jij meer dan 1088€ verdient, kan het zijn dat zijn leefloon wegvalt. Informeer je toch maar eens GOED bij het OCMW.
Hij zou dan nog wel kunnen genieten van een inschakelingsuitkering van +/- 266€ als samenwonende, denk ik.

Geloof ook niet onmiddellijk alles wat een ander zegt! Ik ben tot 2x toe door OCMW slecht geadviseerd geweest met 3 jang lang voelende gevolgen.
Ik zou die mevrouw/meneer van het OCMW of begeleidster bovenstaande nog maar eens voorleggen....

Ik blijf er wel bij...met deze financiën heb je geen basis om te gaan samenwonen.
Huishuur, elektriciteit & gas, water, verzekeringen, kosten voor eten & onderhoud, ...
Wat te doen als jij ziek valt? --> minder inkomen ...
etc...
En ik denk dat het sociaal tarief weg valt.

Je schrijft ook dat je buiten de 300€ die je voor kost en inwoning aan je ouders betaalt, nog andere rekeningen te betalen hebt. Vallen die weg als je gaat samenwonen?

"En wat betreft dat gtb dat zegt, daar geloof ik wel in. Gezien hij reeds enkele stages en proefdagen erop heeft zitten om te kunnen beslissen waar hij kn gaan werken, dus daar vertrouw ik wel op..." --> gtb beslist niet of je vriend ergens mag werken, dat doen potentiële werkgevers. En zelfs al heeft je vriend een contract, is het beter dat jullie aanzien of hij er kan blijven werken. Kan hij het werk aan? Ze zien mogelijkheden in hem, maar zekerheden zijn er pas als hij effectief een paar maanden ergens werkt.

Beter is te wachten tot je vriend werk heeft.
Waar zouden jullie trouwens gaan wonen? Weet je prijs van de huur al?

Terug naar “Huren”