Probleempje met immokantoor

Franciscus
Juridisch actief: Nee

Re: Probleempje met immokantoor

#16 , 22 apr 2015 12:17

Om te beginnen alles opnemen wat er gezegd wordt op een opnameapparaat met voldoende tijd.
eerst uittesten waar u dat best kan steken zodat het duidelijk opneemt wat er wordt gezegd en niet uw ademhaling of hartslag.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Kopers
Topic Starter

#17 , 22 apr 2015 14:20

Ok. Gesnopen :)

KJ86

#18 , 22 apr 2015 18:35

Ik zou toch niet te moeilijk doen over die bezichtiging, misschien heeft de makelaar een kandiaat-huurder die het pand de 1ste mei wil betrekken. Als je dan de bezichtiging gaat uitstellen tot de dertigste, zal het niet gemakkelijk zijn om de administratieve rompslomp voor de nieuwe huurder op tijd klaar te krijgen.
Dit heeft dan enkele dagen huurverlies tot gevolg die de verhuurder dan op u zou kunnen verhalen. Het wil natuurlijk niet zeggen dat je van vandaag op morgen beschikbaar moet zijn maar wachten tot het einde van de maand zou kunnen geïnterpreteerd worden als belemmering.

Reclame

Franciscus

#19 , 22 apr 2015 18:48

Akkoord ..de afspraken over bezichtigen moeten dadelijk ingaan daar kan geen twijfel over bestaan .. ook voor deze week moet u dus al een voorstel doen voor in de week en zaterdag.
Voor volgende week kan de weekavond een andere dag zijn maar steeds een aantal uren in weekend op zaterdag.
Laat de eigenaar / immo dat zo snel weten.

mava105

#20 , 22 apr 2015 20:00

Maar immo is meer dan nalatig geweest door de zaak eerst 2.5 maand in hun schuif te laten liggen.
Laat hen dat maar eens gaan uitleggen aan hun opdrachtgever, de verhuurder.
Persoonlijk zou ik niet te tolerant zijn met die gasten, die blijkbaar denken dat ze alles mogen.
Deel hun zeker mee dat je hiervoor klacht zal neerleggen bij het BIV. Eens zien hier hard ze dan nog gaan aandringen.

JPV

#21 , 22 apr 2015 20:04

Dit heeft dan enkele dagen huurverlies tot gevolg die de verhuurder dan op u zou kunnen verhalen. Het wil natuurlijk niet zeggen dat je van vandaag op morgen beschikbaar moet zijn maar wachten tot het einde van de maand zou kunnen geïnterpreteerd worden als belemmering.
hoe zou de verhuurder dit op de huurder wettelijk kunnen verhalen als hij doet wat anderen hier zeggen?

Daar heb je geen wettelijke basis voor.

JPV

#22 , 22 apr 2015 20:05

hoe zou de verhuurder dit op de huurder wettelijk kunnen verhalen als hij doet wat anderen hier zeggen? Het is niet de fout van de huurder dat de verhuurder/Immo zo lang wacht om te beginnen te zoeken naar een nieuwe huurder.

Daar heb je geen wettelijke basis voor.

Turaki

#23 , 22 apr 2015 20:16

Ik zou toch niet te moeilijk doen over die bezichtiging, misschien heeft de makelaar een kandiaat-huurder die het pand de 1ste mei wil betrekken. Als je dan de bezichtiging gaat uitstellen tot de dertigste, zal het niet gemakkelijk zijn om de administratieve rompslomp voor de nieuwe huurder op tijd klaar te krijgen.
Dat is het probleem van de immo, die dit had kunnen voorkomen door correct te werk te gaan. Deze week ten vroegste een bezichtiging in het weekend, dan volgende week nog in de week en in het weekend, en dan je bent er van af.
Belemmering van wat? Immo stelt een onredelijke eis, en TS geeft aan dat ze daar niet op kunnen in gaan, maar doet meteen een redelijk tegenvoorstel (dat ondersteunt wordt door rechtspraak en wetgeving). Verhuurder kan misschien proberen zijn schade te verhalen op zijn immo-kantoor, omdat deze duidelijk niet professioneel en deontologisch te werk gaan, maar verhuurder treft hier geen enkele schuld.

KJ86

#24 , 22 apr 2015 20:40

De verhuurder heeft recht op bezichtiging, als de verhuurder nog 8 dagen moet wachten voor die afspraak, is dit een vorm van belemmering die je kan gelijk stellen met toegang weigeren. Redelijk termijn zou zijn vandaag afspreken en overmorgen bezichtigen door de lange afstand die de huurder verwijderd is van de woning. Ik heb persoonlijk nog nooit 8 dagen moeten wachten! De huurder heeft kunnen genieten van een rustige opzegperiode. Het is dan ook een beetje flauw om dat te proberen rekken tot dat de opzegperiode helemaal uit is.
Als het appartement op een top-locatie gelegen is, kan je dit perfect verhuren op één dag. Heb het zelf al verschillende keren meegemaakt op 't zuid in Antwerpen.
Gewoon meewerken in plaats van tegenwerken, is altijd het beste advies in dit soort zaken. Het kan ook alleen maar de verdere afhandeling van het huurcontract ten goede komen. Je vangt meer vliegen met honing dan azijn.

sloeberken

#25 , 22 apr 2015 22:34

Had immo zijn werk gedaan waar ze dik voor betaald worden, en van in begin duidelijke afspraken gemaakt hadden ze nu niet moeten brullen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Kopers
Topic Starter

#26 , 22 apr 2015 22:53

Dit gaat helemaal niet om willen rekken. Een termijn van 1 of 2 dagen is voor ons niet altijd haalbaar omwille van woon/werk verkeer in combinatie met drie kleine kinderen. Het kan enkel tijdens kantooruren en niet in een weekend. Wij werken nu eenmaal Door de week. De kinderen moeten van de opvang gehaald en hebben eten nodig. Met drie kleine kinderen is er gewoon een planning nodig en dat kan niet op elk moment dat voor de immotheker het best past.
Er werd al een probleem gemaakt van het feit dat twee weken voor datum er nog spullen stonden van ons.

We doen ons best maar het moet haalbaar blijven.
Dit weekend wordt de rest leeggehaald en wordt de boel gepoetst.
We hebben al laten weten dat we niet in de mogelijkheid zijn om er eerder nog te raken.

We hadden dit evenzeer graag zo snel mogelijk afgehandeld maar 100 km enkel.. overdag en enkel in de week is voor ons niet evident. Er zijn tien weken voorbijgegaan waarin we niks hebben gehoord en nu moet alles ineens binnen de dag lukken.
Ik heb dinsdag een dag verlof aangevraagd om aan hun wensen tegenmoet te komen.

Op mijn werk pakt een " ik heb morgen of overmorgen een dag verlof nodig " ook niet.

We doen ons best.

Turaki

#27 , 22 apr 2015 22:55

De verhuurder heeft recht op bezichtiging, als de verhuurder nog 8 dagen moet wachten voor die afspraak, is dit een vorm van belemmering die je kan gelijk stellen met toegang weigeren. Redelijk termijn zou zijn vandaag afspreken en overmorgen bezichtigen door de lange afstand die de huurder verwijderd is van de woning. Ik heb persoonlijk nog nooit 8 dagen moeten wachten! De huurder heeft kunnen genieten van een rustige opzegperiode. Het is dan ook een beetje flauw om dat te proberen rekken tot dat de opzegperiode helemaal uit is.
Niemand zegt hier dat men dit nog 2 weken moet rekken. Enkel dat de "voorgestelde" bezichtiging door de immo geen verplichting is voor de huurder, en dat deze zaken in onderling overleg moeten overeengekomen worden. Er zijn nog 3 bezoekmomenten mogelijk, vast te leggen op een normale manier, en als dit niet werkt voor de immo mogen zij zelf proberen dit voor de vrederechter te brengen (met de nodige vertraging, en dus geen bezoekmomenten). En de rustige huurperiode is een leuke extra geweest, maar de huurder heeft hier niet om gevraagd, en moet nu zeker niet zich in allerlei bochten wringen om de immo hiervoor te bedanken.
Als het appartement op een top-locatie gelegen is, kan je dit perfect verhuren op één dag. Heb het zelf al verschillende keren meegemaakt op 't zuid in Antwerpen.
Tof, maar irrelevant.
Gewoon meewerken in plaats van tegenwerken, is altijd het beste advies in dit soort zaken. Het kan ook alleen maar de verdere afhandeling van het huurcontract ten goede komen. Je vangt meer vliegen met honing dan azijn.
Op een gewone en correcte manier met elkaar omgaan is altijd het beste advies, en dit moet van beide kanten komen vanaf het begin. Dat is hier echter niet meer mogelijk door het dreiggedrag van de immo, dus nu kan je alleen nog maar op je rechten staan. Je over je heen laten lopen door een immo (of huisbaas, die zijn er ook) die meent dat de wet niet voor hen geldt (of er een draai aan geeft zodat het voor hen goed uitkomt) is echter het slechtste advies mogelijk. Meewerken met zulke malafide personen geeft hen alleen het idee dat ze later (bij de uitgaande PB) nog meer kunnen eisen waar ze geen recht op hebben.

Turaki

#28 , 22 apr 2015 22:59

Dit gaat helemaal niet om willen rekken. Een termijn van 1 of 2 dagen is voor ons niet altijd haalbaar omwille van woon/werk verkeer in combinatie met drie kleine kinderen. Het kan enkel tijdens kantooruren en niet in een weekend. Wij werken nu eenmaal Door de week. De kinderen moeten van de opvang gehaald en hebben eten nodig. Met drie kleine kinderen is er gewoon een planning nodig en dat kan niet op elk moment dat voor de immotheker het best past.
Er werd al een probleem gemaakt van het feit dat twee weken voor datum er nog spullen stonden van ons.

We doen ons best maar het moet haalbaar blijven.
Dit weekend wordt de rest leeggehaald en wordt de boel gepoetst.
We hebben al laten weten dat we niet in de mogelijkheid zijn om er eerder nog te raken.

We hadden dit evenzeer graag zo snel mogelijk afgehandeld maar 100 km enkel.. overdag en enkel in de week is voor ons niet evident. Er zijn tien weken voorbijgegaan waarin we niks hebben gehoord en nu moet alles ineens binnen de dag lukken.
Ik heb dinsdag een dag verlof aangevraagd om aan hun wensen tegenmoet te komen.

Op mijn werk pakt een " ik heb morgen of overmorgen een dag verlof nodig " ook niet.

We doen ons best.
Zoals reeds enkele keren duidelijk gemaakt, u moet wel moeite doen om te zorgen dat de verhuurder een nieuwe huurder kan vinden. Dat wil niet zeggen dat u naar de pijpen van de immo moet dansen, enkel dat u met hen afspraken moet maken hierover. Een bezoekmoment dit weekend (halve dag is voldoende), en een avond volgende week (dit is moeilijk, maar met minder moet een verhuurder terecht geen genoegen nemen), en het is voorbij. En stuur zeker de ontvangen mails hierover door naar het BIV als bijlage bij de klacht die u tegen hen gaat indienen.

Kopers
Topic Starter

#29 , 22 apr 2015 23:05

Dat begrijp ik uiteraard. In het weekend kan het voor ons maar voor de immotheker niet. Op een avond kan voor hen Door de week ook niet. Dus ik ben verplicht verlof te nemen wat ik voor dinsdag dan ook gedaan heb.
Meer kan ik niet doen.

Turaki

#30 , 22 apr 2015 23:09

Dat begrijp ik uiteraard. In het weekend kan het voor ons maar voor de immotheker niet. Op een avond kan voor hen Door de week ook niet. Dus ik ben verplicht verlof te nemen wat ik voor dinsdag dan ook gedaan heb.
Meer kan ik niet doen.
Wat voor hen kan, is niet van belang voor u. U probeert, rekening houdend met uw mogelijkheden (werk) en wat gebruikelijk is (halve dag weekend, avond in de week) daar te zijn, en meer kan niet van u verwacht worden.

Trouwens, een immo-kantoor dat niet in het weekend of 's avonds bezoekjes kan regelen? Eerste keer dat ik dat tegenkom. Klinkt als een bende amateurs...

Terug naar “Huren”