Snelste Manier van EOT

JIL
Topic Starter

Snelste Manier van EOT

#1 , 23 apr 2015 00:17

Ik en mijn echtgenote leven al sinds 7 maanden apart.
We zijn nu overeengekomen dat we gaan scheiden en we hebben een overeenkomst
Na wat informatie te hebben opgezocht, las ik dat wanneer je langer dan 6 maanden feitelijk gescheiden bent, de procedure sneller verloopt
(geen verschijning en alles verloopt schriftelijk)

Vraag 1; Moet men bewijzen dat men meer dan 6 maanden apart woont? En hoe?(Ex partner heeft sinds 2 maanden officieel een andere domicilie) Kan dit gewoon verklaard worden of moet men effectief langer dan 6 m een ander officieel adres hebben?
Of is een verklaring van beide partners dat ze reeds langer dan 6 m apart wonen voldoende?

Vraag 2; Wij willen scheiden zonder advocaat, notaris of bemiddelaar. Ik heb al een overeenkomst op papier (gebaseerd op een bestaande scheidingsovereenkomst). Ik heb ook alle nodige documenten aangevraagd (Uittreksel geboorte , woonst, etc...)
Waar moet ik beginnen? Gewoon naar Rechtbank stappen en daar allles afgeven of aangetekend opsturen? Zo ja naar waar juist opsturen?

alvast bedankt

mvg

jk

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma

#2 , 23 apr 2015 08:32

1) Domicilie. Als je elders woont en daar niet gedomicilieerd bent, is dat domiciliefraude.

2) Is er een huis? Dan heb je sowieso een notaris nodig.

KimSe

#3 , 23 apr 2015 09:18

Je eerste vraag kan ook bewezen worden aan de hand van huurcontract...
Als je partner iets anders huurt aanvaarden sommige rechtbanken de begindatum van huurcontract als datum feitelijke scheiding

Reclame

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#4 , 23 apr 2015 11:16

U moet een door beide partijen ondertekend verzoekschrift neerleggen ter griffie van de rechtbank.

Vermeld in uw verzoekschrift dat u toepassing vraagt van de schriftelijke procedure (art. 1289, § 1 Ger. W.)

U doet er best aan de artt. 1287 en volgende van het Gerechtelijk Wetboek eens te lezen (http://www.ejustice.just.fgov.be/wet/wet.htm" onclick="window.open(this.href);return false;).

In principe kan u alles opsturen naar de griffie i.p.v. het persoonlijk neer te leggen. Toch is het aangeraden alles persoonlijk te gaan neerleggen. De griffie controleert dan of alle stukken in orde zijn en kan u eventueel vertellen wat u nog moet neerleggen.

JIL
Topic Starter

#5 , 24 apr 2015 13:57

Allen,

Ik dank jullie voor jullie verhelderende reacties.

Mvg

Terug naar “Echtscheiding”