belastingen

DefenderII
Topic Starter

belastingen

#1 , 26 apr 2015 14:10

beste,

ik ga ongeveer 4 maanden per jaar met de fiets naar het werk (20 km), de rest van het jaar ga ik met de auto. Voor de belastingen kan ik het bedrag van de kilometer vergoeding van de auto gewoon ingeven en de aftrek voor de km vergoeding auto (forfait) als aftrek in geven. De km-vergoeding voor de fiets moet in een apart vak worden ingegeven.
Nu mijn vraag: kan ik kosten voor het onderhoud, aanschaf van de fiets, enz ook als aftrek ingeven? Is er een fiscale optimalisatie mogelijk?

met dank

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper

#2 , 26 apr 2015 14:25

Bij mijn weten niet.

http://financien.belgium.be/nl/particul ... eer/fiets/" onclick="window.open(this.href);return false;

Tot 0,22 € per km is de vergoeding onbelast.

Let wel : u kan uw wagenkosten ook niet zo maar ingeven; u kan enkel gebruik maken van de aftrek autokosten (werkelijk of forfait) indien u uw werkelijke kosten bewijst en geen gebruik maakt van het algemene forfait.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Xenophon
Juridisch actief: Ja

#3 , 27 apr 2015 10:27

Niet indien u voor uw fiets een vrijgestelde forfaitaire kilometervergoeding ontvangt van uw werkgever want die wordt geacht de kosten te dekken.

Wat ik wel doe (reeds jaren, wordt aanvaard) is werkelijke kosten bewijzen en mijn fiets afschrijven (op 3 jaar werd aanvaard, gelet op aantal km), kosten voor materiaal, onderhoud etc ook. Ik ontvang wel geen fietsvergoeding.

Let wel: enkel interessant indien je kostenbewijzer bent. Heb er de eerste keer discussie over gehad met controleur: volgens hem mocht ik maximaal 5/7 van de afschrijving doorvoeren omdat de fiets ook in het weekend gebruikt werd voor private doeleinden. Dat heb ik weerlegd door aan te tonen dat ik ook nog over een andere fiets beschik voor die doeleinden, wat ik afschrijf is een vouwfiets, specifiek voor woon-werkverkeer (de argumentatie werd aanvaard :wink: ). Onderhoud fiets aan 100% in kosten, fietskledij (helm, regenbroek....) aan 5/7.

Maar zoals gezegd: u dient al (om andere redenen) voordeliger af te zijn met het bewijs van werkelijke beroepskosten. In uw geval denk ik niet dat het kan.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Reclame

DefenderII
Topic Starter

#4 , 03 mei 2015 16:41

bedankt voor jullie antwoorden. Het is idd voor mij niet voordelig om mijn kosten te bewijzen.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”