emigratie en doorgave nieuw adres onmogelijk

gebruiker
Topic Starter

emigratie en doorgave nieuw adres onmogelijk

#1 , 27 apr 2015 16:09

Kan je uitgeschreven in de bevolkingsdienst van de stad waar je het laatst een Belgisch domicilie had, zonder een opgave van een nieuw woonadres buiten België?

Als alles rond komt dan vermoed ik een probleem te krijgen.

De aan te kopen woning heeft geen huisnummer en paalt aan geen straat met een benaming. Er zijn 3 uitgangen over de ganse eigen oppervlakte, op 3 verschillende (geasfalteerde) landbouwwegen, doch geen ervan draagt een naam.

Het ontwerp van koopakte vermeldt kadastrale nummers en geen adres.

De verkopers waren eigenaar van minstens één ander pand in een nabijgelegen grotere gemeente waar zij hun domicilie hadden, zijn familiaal eigenaar van de gronden + opstaande woongebouw sinds langer dan de moderne tijden (dat taxatie ontstond) en hebben dus nooit het probleem gehad dat ik zal hebben.

Kan iemand zich laten uitschrijven zonder een nieuw adres te kunnen doorgeven (nieuw adres dat anders zou zijn als : familienaam, voornaam, naam van de hoofdgemeente, uitgebreid met naam van een lokaal gehucht)?

Ik zie geen andere taxatie in België dan een jaarlijkse onroerend goed belasting voor een woning in België? Hoe kan deze mij toekomen als ik geen adres kan opgeven?

Er bestaat geen postkantoor binnen redelijke km en het dichtstbijzijnde heeft zeker al geen postbussen die kunnen gehuurd worden.
Al wat nodig is om het kwaad te laten triomferen, is dat goede mensen niets doen (Edmund Burke)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 27 apr 2015 16:27

Is het gebouw die je hebt aangekocht geschikt voor bewoning?

gebruiker
Topic Starter

#3 , 27 apr 2015 17:26

Is het gebouw die je hebt aangekocht geschikt voor bewoning?
Volgens de toepasselijke wetgeving is een gebouw geschikt voor bewoning als dit blijkt uit de kadastrale inschrijving die bestaat op het ogenblik van het verlijden van de akte, is er een inschrijving in het landbouwkadaster dan is nog steeds bewoning mogelijk, maar dan zijn er rechten verschuldigd op het ogenblik dat er eventuele verbouwingen aangevraagd worden om het woongedeelte uit te breiden.

Maar het gebouw op zichzelf heeft een gelijkvloers dat tot heden niet voor bewoning gebruikt werd doch 2 verdiepingen als bewoning bestemd, met slaapkamers, woonruimtes, keuken en een aantal badkamers.

Het is mijn keuze in welk kadaster de woning ingeschreven staat (woningen of landbouw, voor de duidelijkheid ook hier bewoning toegelaten), wat de verkopers eenvoudig kunnen wijzigen vooraleer de akte verleden wordt.

Het landbouwkadaster laat minimale verkoopsrechten toe (enkel 2x 168,0 euro te betalen, geen percentage).

Maar bij verbouwing van het woonstgedeelte zijn er rechten verschuldigd, berekend op de totale kostprijs van de renovatiewerken, verhoogd met andere rechten (een dure operatie, omdat het een wijziging van bestemming is, ten gevolge van de dan bestaande inschrijving in het landbouwkadaster).
Al wat nodig is om het kwaad te laten triomferen, is dat goede mensen niets doen (Edmund Burke)

Reclame

JPV

#4 , 27 apr 2015 17:41

Als je je uitschrijft (of ambtshalve uitgeschreven wordt) zonder nieuw domicilie ben je illegaal in België en zullen alle opgebouwde rechten op termijn vervallen.

gebruiker
Topic Starter

#5 , 27 apr 2015 17:49

Als je je uitschrijft (of ambtshalve uitgeschreven wordt) zonder nieuw domicilie ben je illegaal in België en zullen alle opgebouwde rechten op termijn vervallen.
Welke rechten bedoel je?

Als het gaat over nationaliteit, die wordt zowiezo gewijzigd zo vlug als wettelijk er mogelijk is (en schrapping van de belgische nationaliteit zal daar onmiddellijk op gevraagd worden).

artemis

#6 , 27 apr 2015 18:25

Kan je uitgeschreven in de bevolkingsdienst van de stad waar je het laatst een Belgisch domicilie had, zonder een opgave van een nieuw woonadres buiten België?
Ja dat kan, vrienden van mij hebben dat gedaan. Omdat zij dat wensten heb ik hen om een periode te overbruggen een referentieadres in B gegeven. Nadien hebben zij het referentieadres gestopt en zich op hun nieuwe Franse adres ingeschreven. Volgens mij hoef je bij uitschrijving in B zelfs geen buitenlands adres op te geven, wel kan je nadien contact opnemen met B ambassade of consulaat in buitenland.

Een soort familielid woont momenteel - met domicilie uiteraard - op een Spaans eiland in een huis dat ze zelf (volledig legaal) heeft laten bouwen. Het is nogal afgelegen, zo is er bv geen leidingwater en geen elektriciteitsnet. Ze heeft daar ook geen adres zoals wij dat kennen, geen straatnaam en geen gehuchtnaam en ook geen brievenbus, niets, haar adres is een postbus in het postkantoor van haar dorp zo'n 10km verderop.
Ik zie geen andere taxatie in België dan een jaarlijkse onroerend goed belasting voor een woning in België? Hoe kan deze mij toekomen als ik geen adres kan opgeven?
Er bestaat geen postkantoor binnen redelijke km en het dichtstbijzijnde heeft zeker al geen postbussen die kunnen gehuurd worden.
Nu ben ik wel benieuwd waar dat ergens is ;-)
Als het om een legale woning gaat dan moet er een oplossing zijn. Hoe ga je ginder je plaatselijke rekeningen krijgen? Post in het algemeen?
Is er in die toekomstige buitenlandse woning leidingwater en elektriciteit? Dan moet er toch een soort van adres zijn?
Uiteraard zal je je OV op je Belgische eigendom moeten blijven betalen en er kunnen daarmee ook ander problemen/kosten volgen waaraan je gevolg zal moeten geven. In dergelijk geval moet je bereikbaar blijven want blijf plichten hebben in dit land.
Al eens contact opgenomen met B ambassade of consulaat in dat land om het probleem voor te leggen? En wat zeggen de plaatselijk autoriteiten in het nieuwe land hierover?

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#7 , 27 apr 2015 19:48

Je doet er toch best aan een woonplaats te hebben.

Onlangs heb ik het volgende gelezen. Een man ging bij zijn vriendin weg en ging naar Engeland. In België was bij de bevolkingsdienst niet gekend waar wij woonachtig was. Zijn vriendin dagvaardt hem voor de rechtbank. Aangezien hij geen gekende woon- of verblijfplaats heeft wordt de dagvaarding betekend aan het parket. Hij wordt bij verstek veroordeeld tot betaling van 30.000 euro aan zijn vriendin. De dagvaarding wordt ook betekend aan het parket.

De man had nog een woning in België. Plots staat daar een notaris om de woning te verkopen om het vonnis uit te voeren. Tenzij de man kan bewijzen dat zijn ex wist waar hij verbleef, is het vonnis definitief en zal hij dus moeten betalen ....

artemis

#8 , 27 apr 2015 20:25

Omdat TS nog een eigendom heeft/dus belangen in B ben ik het volledig eens met Scorpioen.
TS moet mogelijkheden van toekomstig adres in buitenland verder uitpluizen. Mogelijk weet hij/zij nog niet alles wat dat betreft.

gebruiker
Topic Starter

#9 , 27 apr 2015 23:25

Leidingwater is er kosteloos (bestaat er regelmatig voor gemeenten die water afnemen dat via bergriviertjes aangevoerd wordt.

Electriciteit plan ik te laten afsluiten. Die zal ik zelf opwekken (zonnepanelen en via de aanpalende bergrivier en noodopwekking met aggregaat).

Voor de rest heb ik nog nergens bijkomende info kunnen nemen omdat het ontwerp mij doorgemaild werd en ik een verdere afspraak afwacht om daar alles te gaan ondertekenen.

De woning is volledig legaal, werd regelmatig gebruikt voor (bijkomende) bewoning.

Zoals vermeld, onroerend goed belasting moet je er zelf berekenen en in 2 betalingen doorstorten naar de gemeente.

Inkomstenbelastingen verwacht ik er niet omdat er een recente mogelijkheid bestaat om je te laten belasten op 5% van je omzet en er 200.000 euro (verdeeld over 10 jaar) aan verbouwingskosten kunnen afgetrokken worden (zelfs aankopen van meubels en andere benodigdheden zijn er fiskaal aftrekbaar).

Te storten inkomstenbelasting is 0 euro. Enkel een onroerende gemeentebelasting is er verschuldigd die een fractie is van de gelijkaardige Belgische OV. En als de woning in het landbouwkadaster zou staan dan is er zelfs geen onroerende belasting verschuldigd! Dit zou voor dit pand zelfs geen probleem vormen omdat er voldoende ruimtes als bewoning ingedeeld zijn op dit ogenblik (op dit ogenblik is het pand bekend met 12,5 woonruimtes, onbekend waar die halve op slaat.)

De realiteit is dat ik gewoon er reeds kan leven met de uitgespaarde Belgische lasten (allerhande). Alle inkomsten die ik er genereer zijn extra en ... netto.

Maar als je gedagvaard wordt door een derde en je hebt geen gekend adres dan wordt de dagvaarding betekend aan het parket?

Ik blijf bij mijn vraag, is als adres voldoende dat je een familienaam, voornaam, plaatsnaam en naam van het gehucht opgeeft? Eventueel ken ik het pand zelf een naam toe, er bestaan toch nog panden waar er enkel een naam van jhet pand en locatie bekend is?

Bijkomend probleem (misschien niet) is dat als je dat gehucht + hoofdgemeente in google maps ingeeft een totaal andere locatie getoond krijgt. Wat je in google maps te zien krijgt is totaal niet de locatie zelf. Vermoedelijk is zelfs google bij hun verzameling van satelietweergave van de streek verward geraakt omdat er straatnamen ontbreken?

De locatie van het gebouw was bijkomend aantrekkelijk omdat er nergens in de omgeving kan gebouwd worden (wat niet zo verwonderlijk want er mag totaal niets meer gebouw worden in geen 100 km in de omtrek, hoogstens een uitbreiding van bestaande gebouwen of de heroprichting van een bestaand gebouw na afbraak), maar toen ik het bezocht wist ik niet dat er geen straten met een naam naartoe leiden.

berenod

#10 , 28 apr 2015 05:53

Dat zal je best vragen aan de Belgische diplomatieke post voor die locatie.
Zij worden uw "bevolkingsdienst" na inschrijven aldaar, zij hebben ook lokaal personeel dat vermoedelijk wel op de hoogte zal zijn van de lokale adres gewoontes.
Het zijn zij die in geval van officiële post (b.v. iets van de belastingen) dit aan u moeten kunnen bezorgen.
Indien de lokale postbode u die post kan bezorgen met enkel uw naam, stad/gehucht en benaming van uw pand, dan zal vermoed ik daarmee aan de verplichtingen voldaan zijn.

Bij uitschrijving uit België vraagt men inderdaad uw nieuw adres en bij welke ambassade/consulaat u verwacht je later te gaan inschrijven, maar dit is een optionele vraag, niet nodig om u uit te schrijven. Indien ze moeilijk doen daarover (dikwijls uit onwetendheid) kan je altijd gewoon een ander adres geven van iemand die u kent in die buurt (verkopers?), men kan dit toch niet controleren, en het is totaal niet bindend!

gebruiker
Topic Starter

#11 , 28 apr 2015 13:32

Dat zal je best vragen aan de Belgische diplomatieke post voor die locatie.
Zij worden uw "bevolkingsdienst" na inschrijven aldaar, zij hebben ook lokaal personeel dat vermoedelijk wel op de hoogte zal zijn van de lokale adres gewoontes.
Het zijn zij die in geval van officiële post (b.v. iets van de belastingen) dit aan u moeten kunnen bezorgen.
Indien de lokale postbode u die post kan bezorgen met enkel uw naam, stad/gehucht en benaming van uw pand, dan zal vermoed ik daarmee aan de verplichtingen voldaan zijn.

Bij uitschrijving uit België vraagt men inderdaad uw nieuw adres en bij welke ambassade/consulaat u verwacht je later te gaan inschrijven, maar dit is een optionele vraag, niet nodig om u uit te schrijven. Indien ze moeilijk doen daarover (dikwijls uit onwetendheid) kan je altijd gewoon een ander adres geven van iemand die u kent in die buurt (verkopers?), men kan dit toch niet controleren, en het is totaal niet bindend!
De dichtstbijzijnde Belgische diplomatieke post ligt er 495 km vandaan. In het betrokken land zijn er bijkomend een aantal ereconsuls doch geen enkele voor de regio waar het pand gelegen is (zegt ook al iets over de Belgische intelligentie in dit verband als je weet dat de regio waar het pand in ligt, het hoogste aantal toeristen krijgt van het ganse land).

roharro

#12 , 28 apr 2015 14:35

Neem die paplaurier uit uw andere thread mee. Die kan dan dienen om u daar te lokaliseren.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Xenophon

#13 , 28 apr 2015 14:36

Het is niet de taak van het consulaat om post te bedelen, daarvoor dient de lokale postdienst. Bij het consulaat kan u terecht voor administratieve zaken zoals om uw adres te melden, toestanden van de burgerlijke stand, registratie voor verkiezingen etc. Best om er te registreren en uw gegevens te bezorgen, er zijn wel meer mensen die op een plek wonen waar geen adressen zijn zoals wij die kennen. Zij weten hoe dat kan geregistreerd worden. Ereconsuls worden meestal gekozen omdat ze goede connecties hebben met het politieke, economische, industriële...milieu in het land in kwestie. Indien ik uw beschrijving lees over water uit bergriviertjes, geen toestemming voor nieuwbouw in een straal van 100 km etc dan lijkt het me niet om Manhattan te gaan en deze personen hebben typisch niet hun basis in the middle of nowhere. De kwaliteit is overigens zeer variabel, sommigen zijn zeer goed en actief, anderen zal je nooit horen of zien.

Zoals het ontnuchterend vorbeeld van Scorpioen aangeeft is het best om niet met de noorderzon te verdwijnen, de procedure voor betekening van processtukken staat beschreven in het Ger.W. en inderdaad, het parket van Brussel is het ultieme adres indien men u nergens anders kan lokaliseren...met alle mogelijke gevolgen.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

artemis

#14 , 28 apr 2015 19:36

De dichtstbijzijnde Belgische diplomatieke post ligt er 495 km vandaan. In het betrokken land zijn er bijkomend een aantal ereconsuls doch geen enkele voor de regio waar het pand gelegen is (zegt ook al iets over de Belgische intelligentie in dit verband als je weet dat de regio waar het pand in ligt, het hoogste aantal toeristen krijgt van het ganse land).
Een ereconsul of consul-honorair staat een behoorlijk trapje lager in rang dan een echte consul of een consul-generaal. Ereconsul is geen ambt, noch genieten zij van diplomatieke onschendbaarheid wat echte consuls wel doen. Meestal zijn ereconsuls burgers uit het land waarin zij werkzaam zijn, zelden zullen het Belgen zijn. Het zijn meestal plaatselijke zakenmensen die - in dit geval met België - belangen hebben opgebouwd waardoor zij een aantal diensten voor ons land mogen leveren. Hun locatie is in veel gevallen dan ook niet strategisch gekozen, maar dikwijls een gevolg van het zakelijk belang en opportunisme van de ereconsul zelf. Goed mogelijk spreekt hij/zij geen van onze landstalen, tenzij die daar ook gesproken worden.
Met andere woorden: verwacht niet van een ereconsul wat je van een ambtelijk aangestelde consul zou mogen verwachten, al zullen er zeker uitzonderingen zijn.

gebruiker
Topic Starter

#15 , 29 apr 2015 15:13

Een ereconsul of consul-honorair staat een behoorlijk trapje lager in rang dan een echte consul of een consul-generaal. Ereconsul is geen ambt, noch genieten zij van diplomatieke onschendbaarheid wat echte consuls wel doen. Meestal zijn ereconsuls burgers uit het land waarin zij werkzaam zijn, zelden zullen het Belgen zijn. Het zijn meestal plaatselijke zakenmensen die - in dit geval met België - belangen hebben opgebouwd waardoor zij een aantal diensten voor ons land mogen leveren. Hun locatie is in veel gevallen dan ook niet strategisch gekozen, maar dikwijls een gevolg van het zakelijk belang en opportunisme van de ereconsul zelf. Goed mogelijk spreekt hij/zij geen van onze landstalen, tenzij die daar ook gesproken worden.
Met andere woorden: verwacht niet van een ereconsul wat je van een ambtelijk aangestelde consul zou mogen verwachten, al zullen er zeker uitzonderingen zijn.
Er zijn geen Belgische consulaten, enkel ereconsuls. Er zijn opvallend geen ereconsuls in de regios met het hoogste economisch aandeel in het BNP.

Ik veronderstel ook dat het niet tot de mogelijkheden behoort om je 'in te schrijven' bij zo'n ereconsul.

Probleem niet direct oplosbaar via deze weg.

Terug naar “Administratief recht”