notaris maakt fout

Arnus
Topic Starter

notaris maakt fout

#1 , 04 mei 2015 18:08

Puur uit nieuwsgierigheid .

Welke stappen kan men ondernemen tegen een notaris die een fout maakt , want naar het schijnt vangt men vaak bot tegen de machtige notarissen?
Ik heb vernomen dat er bij een testamentopstelling enkel de persoon aanwezig mag zijn die een testament wil laten opstellen en twee getuigen .
Maar wat als de notaris een fout maakt en een aanverwant of kennis van deze persoon toelaat bij de testamentopstelling ?
De twee getuigen die er ook bij zaten zijn dus eigenlijk getuigen geweest van de fout van de notaris , want hun moeten volgens mij toch ook weten dat dit niet de normale gang van zaken is .
Hadden deze dan moeten ingrijpen ?
Indien later blijkt dat de aanverwant of kennis zichzelf hierdoor heeft bevoordeeld , wat kan men hiertegen doen ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xenophon

#2 , 04 mei 2015 21:24

De hoofdreden dat 'men vaak bot vangt in procedures tegen de machtige notarissen' is meestal dat dezen weten wat ze doen en het recht aan hun kant hebben.

Art. 971. Een testament bij openbare akte is het testament dat voor een notaris in tegenwoordigheid van twee getuigen, of voor twee notarissen verleden wordt.

--> Ik lees hier niet dat er geen andere personen zouden mogen aanwezig zijn maar indien iemand een relevant wetsartikel kan aanhalen dat anders aantoont, zeer geïnteresseerd.

Er zijn weliswaar een reeks onverenigbaarheden zoals een notaris die geen testament kan opstellen voor familie, bepaalde personen die niet kunnen begunstigd worden etc. En een paar voorwaarden voor de getuigen, maar ik heb nooit anders geweten dan dat dot 'usual suspects' zijn, meestal een paar gepensioneerden. Ze stellen onder meer vast dat de testator gezond van geest is en niet onder dwang staat.

Dwang is trouwens lastig te realiseren want niemand kan verhinderen dat een testament bij wijze van spreken een half uur later al door een nieuw wordt herroepen en vervangen. Het is natuurlijk wel zo dat enige psychologische massage of gewoon aandacht van bepaalde familieleden een gelijkaardig effect kan hebben, maar dat is niet onregelmatig. M.a.w.: zéér lastig om iets tegen te doen.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Arnus
Topic Starter

#3 , 05 mei 2015 12:59

@xenophon

U beweerd dus eigenlijk dat een notaris geen fout kan maken .
Hebt u enkele maanden geleden de reportage van telefacts dan niet bekeken met mensen die in de miserie zaten door een fout van de notaris ?

Ik dacht toch ergens gelezen te hebben dat er buiten twee getuigen geen andere persoinen aanwezig mochten zijn die nauwe banden hebben met de erflater.

Reclame

Xenophon

#4 , 05 mei 2015 13:07

@xenophon

U beweerd dus eigenlijk dat een notaris geen fout kan maken .
Hebt u enkele maanden geleden de reportage van telefacts dan niet bekeken met mensen die in de miserie zaten door een fout van de notaris ?

Ik dacht toch ergens gelezen te hebben dat er buiten twee getuigen geen andere persoinen aanwezig mochten zijn die nauwe banden hebben met de erflater.
U moet lezen wat ik schrijf, niet wat u ervan wil maken. Ik kijk geen TV dus echt geen idee over welke reportage u het heeft en of de inhoud daarvan klopt of niet. En neen, ik beweer niet dat een notaris geen fouten kan maken (of à la limite fraude plegen, herinner me een geval in Oostende dat hun kas een aardige duit gekost heeft) maar wel dat de overgrote meerderheid van de notarissen net zoals iedereen hun job naar eer en geweten trachten te doen en zeer goed op de hoogte zijn van wat mag en niet mag.

En nogmaals: een testament kan steeds herroepen worden en vervangen door een ander testament dus dwang is om allerlei redenen niet eenvoudig te realiseren (subtielere methoden van beïnvloeding zijn een andere kwestie, maar dat is meestal niet verboden).
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

k.b.

#5 , 05 mei 2015 13:18

Natuurlijk maken ook notarissen af en toe eens een fout ...
Die hebben trouwens ook een "verzekering beroepsaansprakelijkheid"

Maar dat moet dan in eerste instantie met deze notaris geregeld worden ...

En voor uw voorbeeld ... sorry maar de laatste wilsbeschikking van iemand proberen onderuit halen omdat er bij wijze van spreken geen foto van "de Vorst" aan de muur hing ...
weinig realistisch ...

k.b.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”