Situatieschets:
Huurcontract standaard 3-6-9 getekend ergens in april 2010. Oud huis, geen isolatie, enkel glas, schimmel, noem maar op: wij hebben het! Wij hebben getekend onder het valse voorwendsel dat er op termijn zou gerenoveerd worden dom ik weet het! En er is, u raadt het al, geen bal gebeurd. Paar keer zonder verwarming gezeten (in de winter), uiteindelijk heeft mijn vader deze hersteld.
Maar goed, wij hebben een huis gekocht nu en hebben onze huisbaas op de hoogte gebracht via aangetekend schrijven met opzeg termijn 3 maanden en ook bevestigd ontvangen. Bij opzegbrief ook een attest notaris dat wij hebben gekocht. Nu is het zo dat wij toevallig de vorige huurders persoonlijk hebben leren kennen en dat het bij alletwee op het vredegerecht is geeindigd om de waarborg terug te krijgen (hij heeft 2 maal zaak verloren).
Er is geen inkomende plaatsbeschrijving gebeurd. Er zaten gaten in de muren, tuin was een ramp, paar kleine ramen gebroken (nog steeds), kelder wekelijks onder water, electriciteit is gewoon levensgevaarlijk (vonken) ... Die tuin hebben we volledig opgeknapt maar aan het huis zelf was gewoon geen beginnen aan. Dompelpomp geinstalleerd in kelder.
Huur nooit een dag te laat betaald.
Nu krijg ik telefoon dat hij zo snel mogelijk wil langskomen met een familielid, toevallig een advocaat (!) Dat is alvast geen goed teken, me dunkt. 3 weken geleden al via mail de contract registratie opgevraagd maar voorlopig geen gehoor. Ik vermoed dat dit niet is gebeurd.
Toen ik hem vertelde dat ik niet wist wanneer hij kon komen heeft hij de telefoon dicht gesmeten lol.
Ik vraag mij nu af wat ik het beste doe: hem binnen laten, ik heb eigenlijk geen zin in gezever... of hem binnen laten in juli wanneer we vertrekken...
Ik wil mij wel redelijk opstellen maar ik vrees dat dit snel zal escaleren.. Het gaat om een oude vermogende man met een ingesteldheid uit het feodale tijdperk als u begrijpt wat ik bedoel. Ik heb mij altijd respectvol proberen opstellen vanwege zijn leeftijd maar nu is het geen tijd voor week sentiment vrees ik.
Wat kan ik het beste doen om geen problemen te hebben of beter deze tot een minimum te beperken? Ik verwacht mij aan onredelijke herstellingeisen van zijn advocaat.
Ik ben inieder geval van plan morgen te bellen naar het vredegerecht hier om een onderhoud te vragen met de rechter ter advies, maar wil jullie reacties al eens horen...