In november 2014 vertrekt mijn huurder na een vonnis van de deurwaarder.
Er zijn maanden huurachterstal, kost van vrederechter en deurwaarder, en de huurwaarborg mag volgens het vonnis dienen voor dekking van kosten.
Bij vertrek, tekent huurder papier van uitgaande plaatsbeschrijving : wc is kapot : het water loopt eruit en ziet helemaal zwart, heel het appartement moet gereinigd en geverfd worden door overmatig roken, er staan nog kapotte meubels, ... .
Omdat de huurder ondertussen een contactpersoon bij het OCMW heeft, heeft de deurwaarder mij de afrekening opgestuurd en geadviseerd deze door te sturen naar het OCMW.
Ik heb de afrekening dus aangetekend doorgestuurd naar het OCMW en een copy naar de nieuwe woonplaats van de huurder.
Ik heb de ondertekende plaatsbeschrijving meegestuurd en erbij vermeld dat de huurwaarborg (ongeveer 1000 €) zal dienen voor het pand terug op te knappen.
Dit is nooit betwist geworden. Van februari 2015 is er een overeenkomst dat het OCMW (waarschijnlijk van het leefloon van de huurder) elke maand een klein bedrag stort (op ongeveer 6 jaar zou dan de volledige schuld afgelost zijn !!).
Nu krijg ik bericht van het OCMW dat de huurder ondertussen aan het werk is, en dat hij zijn huurwaarborg wil verrekend zien.
Ze vragen nu bestekken voor te leggen !!
Ik denk dat niemand voor 1000 € een nieuwe WC komt plaatsen, muren en plafonds schrobben, deuren en omkastingen afwassen en verven, stopcontacten en lichtschakelaars waren helemaal verkleurd, PVC ramen en omkastingen waren verkleurd, meubels afvoeren, ... .
Wat doe ik nu best ?
Als ik nu bijvoorbeeld voor 3000 € bestekken kan voorleggen, kan ik dat nog opeisen ?
Als de huurder nu terug werkt en het OCMW betaalt niet meer, moet ik dan terug naar de deurwaarder voor loonbeslag ?