Kindjes - mag je weigeren mee te geven indien dronken?

VDG2
Topic Starter

Kindjes - mag je weigeren mee te geven indien dronken?

#1 , 09 mei 2015 23:18

Ik probeer de situatie kort en bondig te schetsen voor een vriendin in nood.

2 kinderen (2 jaar)
Huurwoning op beider namen (borg enkel op naam van vriendin). Huisbaas is akkoord om een van beide te schrappen van het contract.
Zijn vermoedelijk wettelijk samenwonend (maar kan ook feitelijk zijn).

Het verhaal:
Mijn vriendin is uiteen met haar vriend, die tevens de vader is van 2 van haar kinderen. Reden is het aanhoudend en ernstig drankprobleem van de ex-vriend.

Ze hebben onderling een document opgesteld waarin een week-weekregeling werd overeengekomen, op de uitdrukkelijke voorwaarde dat hij zich liet behandelen voor zijn probleem én geen druppel meer aanraakt. Jammer genoeg is hij na enkele weken opnieuw begonnen. Zijn drankprobleem uit zich in o.a. in rijden onder invloed met meerdere ongevallen (meestal vluchtmisdrijf dus zonder sporen), agressie tegenover de kleinste kinderen, bewusteloos in de zetel liggen, enz. Kortom een serieus probleem en bovendien heel onveilig voor hun kindjes. Laatste ongeval is de politie er (gelukkig) bijgekomen en werd er een bloedtest afgenomen onder dwang gezien hij de ademtest weigerde. Resultaat, serieus geïntoxiceerd.

Mijn vriendin wil nu zo snel mogelijk een regeling via de rechtbank, zowel i.v.m. de kinderen als de huurwoning.

Ze heeft op zich geen probleem met een week-weekregeling voor zover hij niet drinkt. Eens hij drinkt is er geen houden meer aan en is hij niet te vertrouwen met de kinderen. Liefst ziet ze dus een regeling waarbij hij verplicht wordt opgevolgd in zijn eigen belang maar vooral voor de veiligheid van de kinderen.

Graag had ik vernomen wat de te volgen stappen zijn om dit zo goed mogelijk voor te bereiden. (i.v.m. verzoekschrift etc.)
Indien feitelijk samenwonend-> vrederechter voor de huurwoning en familieRB voor de kinderen?
Indien wettelijk samenwonend -> FamilieRB voor de kinderen en huurwoning?
(Als iemand een voorbeeld verzoekschrift heeft of enig ander document dat kan helpen stuur maar door (desnoods via PM kan je mijn mail vragen).)

Belangrijkste is; wat met de kinderen? Morgen worden ze in principe gewisseld. Mag de vriendin weigeren de kinderen mee te geven indien hij dronken is? Wat te doen in zo'n situatie? Hoe pakt ze dit best aan (het geheel dan)? Alle info en hulp is welkom!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 09 mei 2015 23:41

Vriendin zal uiteraard weigeren om de kinderen mee te geven als hij dronken is, anders maakt ze zich schuldig aan schuldig verzuim. Vanzelfsprekend belt ze ook onmiddellijk de politie om dit te melden, met een beetje geluk blijft de vriend wat rondhangen (roepen aan de deur) tot de politie dan ter plaatse is zodat hij meteen zijn roes kan uitslapen op een andere locatie. Tevens is het een goed idee voor vriendin om een dictafoon (of GSM met opnamefunctie) op zich te dragen (eerst wel eens onderzoeken waar om een goede opname te hebben), zodat het "gesprek" over zijn toestand bij het ophalen van de kinderen ook meteen vastligt (vooral handig als hij meteen toegeeft gedronken te hebben).

VDG2
Topic Starter

#3 , 09 mei 2015 23:44

Is het een goed idee om, gezien het explosief karakter van de ex-vriend, de politie vooraf in te lichten zodat er een patrouille stand-by is? Ik kan mij voorstellen dat het toch enige tijd in beslag neemt voor ze er anders gaan zijn.

Reclame

Turaki

#4 , 09 mei 2015 23:46

Is de ex bekend bij de politie? Zo ja, zal dit normaal geen probleem zijn. Maar sowieso best op voorhand eens bespreken met de officier van wacht (eens naar commissariaat bellen morgen en naar vragen).

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 09 mei 2015 23:56

En maandag al naargelang de politiezone met de commissaris wijkwerking of commissaris politieteam een afspraak maken.
Geen ook direct alle gegevens van uw ex door ook de nplt en merk en kleur van zijn wagen.
Is niet de eerste maal dat politie wagen kruist en dan bij klager hoort dat wagen juist is weggereden en de politie te laat is.

VDG2
Topic Starter

#6 , 10 mei 2015 00:07

"Gelukkig" rijdt hij met een bolide op twee wielen en verwondt hij meestal enkel zichzelf, naast de schade aan de infrastructuur en tegenliggers/geparkeerde wagens. Het is dus niet zozeer dat hij met de kindjes rond zou rijden, maar eerder de schrik dat hij in dronken toestand de kinderen niet verzorgt, slaat of gewoon KO in de zetel ligt terwijl ze verhongeren.

PS: niet mijn ex godzijdank. Mijn wederhelft is een exemplaar uit de duizend.

VDG2
Topic Starter

#7 , 10 mei 2015 00:45

Zou er iemand het verzoekschrift voor de familieRB m.b.t. de kinderen willen nalezen?

Terug naar “Echtscheiding”