Indexering huur

Philippe_9300
Topic Starter

Indexering huur

#1 , 15 jun 2008 19:53

Mijn huisbaas heeft een briefje onder de deur gestoken op 13 juni met de melding dat deze de huurprijs voortaan zal indexeren en wel met ingang vanaf 16 april 2008 zoals artikel 6 van de woninghuurwet mij toestaat.
En dan de berekening. Er komt dus 54,50 euro bij.

Ik verzoek U deze huurprijs vanaf 16 juni te willen betalen en het verschil tussen de oude en de nieuwe huurprijs, zijnde 2x 54,50 of 109 euro, te willen bijbetalen voor april en mei.

Ons contract werd getekend op 14 april 2005 en ging in op 15 april.

Mijn vraag is of deze de index nu nog kan toepassen of dat dit enkel kan bij de verjaring van het contract?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
YoeriS

#2 , 15 jun 2008 19:57

6. Indien zulks niet uitdrukkelijk is uitgesloten en op voorwaarde dat de huurovereenkomst bij geschrift is gesloten, is de aanpassing van de huurprijs aan de kosten van levensonderhoud eenmaal per huurjaar, verschuldigd op de verjaardag van de inwerkingtreding van de huurovereenkomst, volgens de regels bepaald bij artikel 1728bis van het Burgerlijk Wetboek.

Deze aanpassing vindt slechts plaats op schriftelijk verzoek van de belanghebbende partij en werkt slechts terug tot drie maanden voorafgaand aan die van het verzoek. `

Met terugwerkende kracht kan zolang de termijn van 3 maanden niet overschreden wordt, wat hier het geval dus niet is.

Zou u de berekening ook willen mededelen eventueel? Want dit is toch een serieuze verhoging, eventueel via PM.

Eddy009

#3 , 15 jun 2008 20:01

Beste,

Kijk op de volgende site toch eens na of de berekening van de indexatie wel correct is :

http://statbel.fgov.be/indicators/rent_nl.asp

Ga naar de volgende site (kies dan voor de juiste brochure) teneinde na te gaan of uw huisbaas wettig bezig is :
http://www.just.fgov.be/index_nl.htm

Indien iets dan nog niet duidelijk is, help ik je graag verder.

Reclame

Philippe_9300
Topic Starter

#4 , 15 jun 2008 20:08

Ja het bedrag is hoog omdat de huisbaas gedurende 3 jaar de index niet heeft toegepast.

Basishuurprijs (645 euro) x nieuwe index (124,37) gedeeld door aanvangsindex (114,68)

Zo staat het in de brief ;)

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#5 , 15 jun 2008 21:40

Dit geeft in cijfers
692,14 EUR = 645,00 EUR * 124,37 / 115,90 deze nieuwe huurprijs is geldig vanaf april 2008

scorpioen

Terug naar “Huren”