huuropzet door verhuurder

motocopain
Topic Starter

huuropzet door verhuurder

#1 , 01 mei 2015 09:57

Beste,

Ik vindt nergens info over het opzeggen van een huurcontract als verhuurder voor het einde van de derde driejarige periode,ik wil de woning verkopen om te herinvesteren.

Huurcontract afgesloten op 7/06/2008.

Het is raar als men info gaat opzoeken over opzeg huurcontract dat men nergens over de derde driejarige periode uitleg geeft hieromtrent.

vg Motocoapin

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Juridisch actief: Ja

#2 , 01 mei 2015 10:33

Je kan dan ook huur van de woning als verhuurder niet opzeggen VOOR het einde van de 9-jarige huurperiode (dus niet om te stoppen voor 2017).

Turaki

#3 , 01 mei 2015 10:53

Je kan dan ook huur van de woning als verhuurder niet opzeggen VOOR het einde van de 9-jarige huurperiode (dus niet om te stoppen voor 2017).
Jawel, maar telkens met een boete, en na een 3-jarige periode, boete bedraagt 9 of 6 maanden huur bij opzeg tegen einde van resp 3e of 6e jaar.

Je mag gerust de woning verkopen zonder het huurcontract te beëindigen, het is dan aan de nieuwe eigenaars om dit contract eventueel op te zeggen (zij nemen het contract over). Voor eigen bewoning moet je bijvoorbeeld niet wachten tot het einde van een 3-jarige periode, en moet je ook geen boete betalen.

Reclame

motocopain
Topic Starter

#4 , 01 mei 2015 16:22

Bedankt voor de info,de verhuurder heeft dan toch een beetje rechten ook,waarom zou de verhuurder niet mogen opzeggen...ik vindt het zelfs niet eerlijk dat je eerst een vooropzeg van 6 maand moet geven...en nadien nog eens zes maanden boete,als je als verhuurder een opzeg geeft zes maand op voorhand,heeft de huurder toch tijd genoeg om een andere huurwoning te vinden,waarom moet hier altijd een boete aan gekoppeld zijn,als je ziet welke schade sommige
huurder achterlaten,de huurder heeft wel meer rechten en waarom?.

Mag de zes maanden boete gerekend worden met de eventuele schade indien de garantie niet toereikend zou zijn.

mvg motocopain

Turaki

#5 , 01 mei 2015 18:47

ik vindt het zelfs niet eerlijk dat je eerst een vooropzeg van 6 maand moet geven...en nadien nog eens zes maanden boete,als je als verhuurder een opzeg geeft zes maand op voorhand,heeft de huurder toch tijd genoeg om een andere huurwoning te vinden,waarom moet hier altijd een boete aan gekoppeld zijn,als je ziet welke schade sommige
huurder achterlaten,de huurder heeft wel meer rechten en waarom?.
Omdat de huurder in een ondergeschikte positie zit, en deze "extra" rechten dienen om hem te beschermen en de situatie meer gelijkwaardig te maken. Wat sommige huurders doen is trouwens irrelevant, er zijn evenzeer verhuurders die zeer malafide te werk gaan (groot deel van dit forum gaat enkel en alleen over dit onderwerp).
Mag de zes maanden boete gerekend worden met de eventuele schade indien de garantie niet toereikend zou zijn.
Dat moet u overeenkomen met uw huurder. Ik vraag me wel af hoe u nog gaat opzeggen voor het einde van de 2e 3-jarige periode, deze is reeds gepasseerd op 6/6/2014 (nu ik de data erbij heb, snap ik het antwoord van JPV plots veel beter, hij was dus niet fout). U kan ten vroegste opzeggen tegen 6/6/2017, en dan moet u geen boete betalen.

Maar waarom wil u per se opzeggen om te verkopen? Iemand die de woning wil kopen als belegging zal blij zijn dat hij geen huurders moet zoeken (zitten er namelijk reeds in), en iemand die de woning zelf wil bewonen kan perfect zelf opzeggen. En dan zit u ook niet met een lege woning die, tot u deze verkocht heeft, niets opbrengt en alleen maar kost.

motocopain
Topic Starter

#6 , 02 mei 2015 14:51

De tweede driejarige periode is voorbij dus deze opzeg gaat hier niet meer.

De bedoeling was om de woning op te werken en deze leeg aan te bieden,veel kopers schrikken ervan terug om een woning verhuurd aan te kopen om er nadien zelf gaan in te wonen,uit vrees van opzegverwikkelingen.,als ik een boete van 6 maanden moet betalen,dan is dat zo,maar ik vindt dit nergens op papier terug dat dit kan staven.

Nergens spreekt men over opzeg in de derde driejarige periode,men spreekt alleen maar van de eerste en de tweede driejarige periode,ik vindt hier zelfs niets over terug in de aangepaste huurwet,raar....

Turaki

#7 , 02 mei 2015 15:08

Nergens spreekt men over opzeg in de derde driejarige periode,men spreekt alleen maar van de eerste en de tweede driejarige periode,ik vindt hier zelfs niets over terug in de aangepaste huurwet,raar....
Omdat vanaf de derde 3-jarige periode (en elke 3-jarige periode daarna) u kan opzeggen zonder schadevergoeding.

motocopain
Topic Starter

#8 , 02 mei 2015 17:20

Ja ok Turaki,opzeg zonder schadevergoeding tijdens de derde driejarige periode,maar aan het einde of tijdens de gans duur van de derde driejarige periode.
ik kan het einde van de derde driejarige periode niet afwachten.

In de huurwet staat hier niets over vermeld,heb jij ergens een document gevonden die jouw bewering staaft :)

Paul Huurder

#9 , 02 mei 2015 17:59

Als je zonder reden wil opzeggen, kan dit enkel op het EINDE van elke 3-jarige periode.
Je kan nu enkel opzeggen voor eigen bewoning (6 maanden), maar hier zijn voorwaarden aan verbonden.

Als je de woning wil verkopen, kan je de huurders er NIET uitzetten. Nieuwe eigenaar neemt huurcontract over,
En zal zelf de huurders moeten opzeggen (als hij er zelf wil gaan wonen).
Vriendelijke groeten,

artemis

#10 , 02 mei 2015 18:46

Komt er gewoon op neer dat de huurwetgeving geen opzeg door verhuurder voor verkoop voorziet. Simpel en begrijpelijk.

Turaki

#11 , 02 mei 2015 19:14

In de huurwet staat hier niets over vermeld,heb jij ergens een document gevonden die jouw bewering staaft :)
BW boek III, titel VIII, hoofdstuk II, afdeling 2: Regels betreffende de huurovereenkomsten met betrekking tot de hoofdverblijfplaats van de huurder in het bijzonder.
Artikel 3, §1: Elke huurovereenkomst bedoeld in artikel 1 wordt geacht te zijn aangegaan voor een duur van negen jaar.
De huurovereenkomst eindigt na het verstrijken van een periode van negen jaar indien ten minste zes maanden voor de vervaldag door één van beide partijen een opzegging wordt betekend.
Indien binnen deze termijn geen opzegging wordt betekend, wordt de huurovereenkomst telkens onder dezelfde voorwaarden voor een duur van drie jaar verlengd.

Vandebos

#12 , 03 mei 2015 12:03

Contract moet worden uitgedaan tenzij je met de huurder een onderlinge overeenkomst kan afsluiten. In ieder geval dien je tijdig, minstens zes maand voor het einde van de negenjarige periode, de opzeg te betekenen mocht een dergelijke onderlinge overeenstemming onmogelijk blijken.

motocopain
Topic Starter

#13 , 10 mei 2015 08:56

ook niet mits betaling van 6 maanden opzegvergoeding wegens vervroegde opzeg?.

Turaki

#14 , 10 mei 2015 09:00

ook niet mits betaling van 6 maanden opzegvergoeding wegens vervroegde opzeg?.
Neen, tenzij huurder hier mee akkoord gaat. Dus u wacht tot het einde van het 9e jaar en betaalt geen schadevergoeding, of u tracht met uw huurder een akkoord te bereiken (waarbij het u vrij staat om een financiële compensatie aan te bieden).

motocopain
Topic Starter

#15 , 10 mei 2015 13:01

ok,bedankt voor jullie moeite.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”