Renovatiepremie

simonjo
Topic Starter

Renovatiepremie

#1 , 15 jun 2008 21:01

Hallo,

Ik zoek een te verbouwen woning aan te kopen, er te gaan wonen en mijn huidige woning te verkopen voor 31/12/2009.

Bedoeling is dat ik hiervoor een lening aanga en in het regime val van enige en zelf bewoonde woning (max 2600 euro/jaar aftrekbaar).

Aangezien mijn vriendin (feitelijk samenwonend op zelfde adres) niet zo veel verdiend wou ik weten of we dan een renovatiepremie kunnen aanvragen op haar naam, ook al is ze zelf geen eigenaar.

Onze beide inkomens zitten net boven de max van 50900 euro/jaar.

Zelf wou ik dan premies die gebaseerd zijn op belastingvermindering op mijn naam aanvragen.

Wellicht is dit iets te optimistisch gedacht, maar toch vraag ik maar of dit kan, eventueel door haar voor x% mede-eigenaar te maken.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex

#2 , 16 jun 2008 12:05

j.demoor

#3 , 17 jun 2008 10:19

“Artikel 1.In dit besluit wordt verstaan onder :...4° bewoner : de meerderjarige particulier en, in voorkomend geval, de persoon met wie hij wettelijk of feitelijk samenwoont, die de woning waarop de aanvraag betrekking heeft op de aanvraagdatum zelf bewoont op grond van een zakelijk recht.Art.2.Binnen de kredieten die daartoe worden ingeschreven op de begroting van het Vlaamse Gewest en onder de voorwaarden, vermeld in dit besluit en overeenkomstig het tweede lid nader geregeld bij ministerieel besluit, wordt aan de bewoner of de verhuurder die daartoe een aanvraag indient een tegemoetkoming verleend in de kosten van de renovatie van zijn woning die in het Vlaamse Gewest ligt.”(2 MAART 2007. - Besluit van de Vlaamse Regering tot instelling van een tegemoetkoming in de kosten bij de renovatie van een woning).

‘ook al is ze zelf geen eigenaar(of titularis van enig ander zakelijk recht) houdt in dat zij geen zakelijk recht heeft op de woning en haar dus ook geen tegemoetkoming kan verleend worden.

Ga volledigheidshalve naar (Belgische wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be/ . Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten.

Reclame

Terug naar “Archief”