IPR huwelijksvermogen

Adoniske15415
Topic Starter

IPR huwelijksvermogen

#1 , 07 mei 2015 08:50

Als je getrouwd bent met een Tunesier, zonder huwelijkscontract en je scheidt uit de echt in Belgie, kan je dan aanspraak maken op onroerende goederen in Tunesie van je man? Of is er een verschil voor goederen voor en na het huwelijk?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 07 mei 2015 11:16

Volgen het Belgisch recht blijven eigendommen van voor het huwelijk persoonlijk bezit.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

capoussin

#3 , 11 mei 2015 17:42

was getrouwd met zuivere scheiding van goederen ex man heeft huis achter mijn rug op zijn naam gezet met mijn centen
heeft testametebn geschreven om ze 5 min later te scheuren enz.... advokaten spelen onder een hoedje en in mijn geval
werden ze gecontacteerd door de siciliaanse schoonmoeder..... er is geen diefstal onder echtgenoten zelfs met een huwelijk
kontrakt degene die het rapst neemt en er vandoor gaat is de absolute winner

Reclame

capoussin

#4 , 11 mei 2015 17:46

zelfs met een huwelijkcontract ben ik bijna alles kwijt
advokaten spelen onder 1 hoedje, er is geen diefstal tussen
man en vrouw, het is degene die het rapst neemt en ervandoor
gaat in mijn geval met mijn geld meubels, moto s die wint
begin maar te bewijzen en advokaten werken per uur officieel
110 plus btw in de realiteit a la tête du client dus reken het dubbel

Xenophon

#5 , 11 mei 2015 18:09

zelfs met een huwelijkcontract ben ik bijna alles kwijt
advokaten spelen onder 1 hoedje, er is geen diefstal tussen
man en vrouw, het is degene die het rapst neemt en ervandoor
gaat in mijn geval met mijn geld meubels, moto s die wint
begin maar te bewijzen en advokaten werken per uur officieel
110 plus btw in de realiteit a la tête du client dus reken het dubbel
En uw vraag is?
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#6 , 11 mei 2015 18:37

Wetboek IPR

Art. 51 Bij gebreke van rechtskeuze door de echtgenoten wordt het huwelijksvermogen beheerst:
1° door het recht van de Staat op wiens grondgebied beide echtgenoten na de voltrekking van het huwelijk hun eerste gewone verblijfplaats vestigen;
2° bij gebreke van gewone verblijfplaats op het grondgebied van een zelfde Staat, door het recht van de Staat waarvan beide echtgenoten de nationaliteit hebben bij de voltrekking van het huwelijk;
3° in de andere gevallen, door het recht van de Staat op wiens grondgebied het huwelijk is gesloten.

De eerste vraag is dus: waar was jullie eerste gemeenschappelijke gewone verblijfplaats na de voltrekking van het huwelijk?

alicem

#7 , 12 mei 2015 12:59

scorpioen, ik vermoed dat dit de nieuwe IPR regel is voor huwelijken gesloten na nov 2004. Daarvoor gold een andere regeling.

scorpioen

#8 , 12 mei 2015 13:21

scorpioen, ik vermoed dat dit de nieuwe IPR regel is voor huwelijken gesloten na nov 2004. Daarvoor gold een andere regeling.
Uw opmerking is terecht. Art. 51 Wetboek IPR is maar van toepassing op huwelijken gesloten sinds 1 oktober 2004.

capoussin

#9 , 12 mei 2015 15:55

is er een site waar men de rotte advokaten kunnen melden?

moet bestaan maar ik weet niet dewelke

Lanox

#10 , 12 mei 2015 15:58

U bedoelt een virtuele schandpaal?

alicem

#11 , 12 mei 2015 16:47

Wanneer partijen geen huwelijkscontract hebben gesloten is het recht toepasselijk op de huwelijken gesloten vóór 1 oktober 2004:
• het recht van de staat waarvan beide echtgenoten de nationaliteit hebben op het moment van het huwelijk
• als er geen gemeenschappelijke nationaliteit is, moet men het recht toepassen van de eerste echtelijke verblijfplaats
(Art. 127 Wetboek IPR)

Terug naar “Echtscheiding”