geluidsoverlast buur

boosterke
Topic Starter

geluidsoverlast buur

#1 , 12 mei 2015 23:44

Begin december vorig jaar heb ik nieuwe buren. Sinds januari 2015 laten ze telkens hun wasmachine draaien op regenwater en gaat hun luidruchtige waterpomp aan waardoor we telkens tussen 4 en 7 uur 's morgens wakker zijn. Eind januari heb ik hun beleefd gaan vragen om dit niet meer te doen. Helaas, ze bleven gewoon verder doen. In maart heb ik een aangetekende brief gestuurd naar hen om ermee op te houden of dat ik naar de politie ging stappen. Uiteindelijk hebben ze zelf de politie naar aanleiding van mijn brief naar mij laten komen, maar ik was niet thuis en moest terug met hen contact opnemen. Ik heb dit niet gedaan omdat ik ook ga werken op verschillende uren. Wat doen de buren nu? het geluid van een loeiende koe afspelen (minder luid dan hun waterpomp) waardoor ik telkens van 23 tot 2u gestoord word om dan maar te zwijgen over die pomp vanaf 4u.
Mijn gezondheid gaat erop achteruit. en mijn man wil niet dat ik politie erbij haal want het blijven toch maar je buren!
Zo blijven wonen doe ik niet. Heb nu mijn huis te koop gesteld. Maar ik zou het liefst klacht neerleggen.
Wat denken jullie? zal het iets uithalen? is het niet lachwekkend met die koe? of welke zijn de geluidsnormen voor geluidsoverlast in west-vlaanderen?
alvast bedankt voor reactie

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xenophon
Juridisch actief: Ja

#2 , 13 mei 2015 08:51

Geluidsoverlast is één zaak en dient gemeten en vastgesteld te worden, er is een norm.

Burenhinder is iets helemaal anders, weinig rechters zullen aanvaarden dat het geluid van een loeiende koe dat afgespeeld wordt midden in de nacht normale hinder is die moet getolereerd worden en oordelen dat voor zulke zaken geldt dat hoorbaar=overmatige hinder. Die waterpomp is een feitenkwestie, moeilijk beoordeelbaar. Maar u dient wel een vaststelling te hebben ivm de bewijslast dus evt. toch eens langsgaan bij de politie en vragen dat ze 's nachts langskomen voor een vaststelling (het enthousiasme zal beperkt zijn) ofwel een deurwaarder laten komen om vast te stellen en dan naar de rechtbank.

Ik zou eerst een aangetekend schrijven sturen waarbij u hen (minstens voor dat geloei) in gebreke stelt en verwittigt dat ingeval ze niet stoppen, u een vaststelling zal laten doen door een deurwaarder, gevolgd door een procedure voor de rechtbank en alle kosten op hen zal verhalen.

Elektronische koeien zijn blijkbaar 'in', ik verbaas me over de inventiviteit waarmee mensen elkaar de duvel trachten aan te doen. Petit pays, petit esprit, zeker?
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 mei 2015 15:12

Overlast dag of nacht maakt geen verschil politie is steeds bevoegd.
Al naargelang het soort en wijze van vaststelling ( vb muziek) is het een overtreding ( GAS-boete) of een wanbedrijf (correctioneel vervolgbaar).
Machines is een hoofdstuk apart.. indien een bedrijf kan het best via de milieupolitie - daar deze kunnen nagaan welke vergunningen er zijn en welke plaatsingsvoorwaarden.
Bij particulier kan het ook door politie ( algemeen mandaat)al of niet via meting ook een vaststelling worden gedaan.

Reclame

Terug naar “Andere”