makelaars kantoor gestopt en huurcontract afgelopen

cindyK85
Topic Starter

makelaars kantoor gestopt en huurcontract afgelopen

#1 , 07 mei 2015 14:37

hoi,

ik heb een vraagje ivm mijn huurcontract.
het appartement waar we nu in wonen is via een makelaar gegaan. nu bestaat kantoor van de makelaar niet meer en hebben de huur telkens gestort op de rekening van de eigenaars (op vraag in brief)
nu hadden wij een contract van 3 jaar en deze is afgelopen op 30 april 2015. ik heb geen contact met de eigenaars en wil nu eigenlijk weten hoe het nu verder moet omdat we ook op zoek zijn naar een huis om te kopen. hoe zit het nu met ons contract (wat eigenlijk afgelopen is) en hoe moeten we eventueel in de toekomst onze huur opzeggen. ik heb de huur van deze maand al gestort en dacht wel iets te horen van de eigenaars maar niet dus?!
wie kan me wat raad geven over wat en hoe

mvg
cindy

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur

#2 , 07 mei 2015 14:51

Weet u of het huurcontract geregistreerd werd ?

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 07 mei 2015 15:23

In principe is uw huurcontract er een van 3-6-9 jaar geworden.
Zelfs geregistreerd kan je vertrekken met een normale opzeg (3 maanden) en zonder boete.

Reclame

Turaki

#4 , 07 mei 2015 16:28

Indien u daar blijft wonen, zonder dat de eigenaars bezwaar hebben (en nu zijn ze te laat), gaat uw contract automatisch over in een contract van 9 jaar. Uw contract is dus niet geëindigd, maar veranderd van duurtijd. Zoals reeds aangehaald, wil dit zeggen dat u nu altijd kan opzeggen met een opzegtermijn van 3 maanden (start op 1e van de dag na ontvangst opzeg door verhuurder), zonder schadevergoeding (indien niet geregistreerd, kan u zelf opzegtermijn en startdatum van opzeg kiezen). Verhuurder kan ook maar opzeggen tegen het einde van elke 3 jaar, tenzij voor eigen bewoning (opzeg is dan mogelijk op elk moment, met opzegtermijn van 6 maanden).

artemis

#5 , 07 mei 2015 16:45

Zorg wel dat u over het adres van de eigenaars beschikt zodat u weet naar waar een AS te versturen tegen dat u een opzeg wil geven of om het even welke andere noodzakelijke of verplichte melding te doen.

sloeberken

#6 , 07 mei 2015 16:49

Verhuurder kan ook maar opzeggen tegen het einde van elke 3 jaar
Tussen het 3 en 6 jaar zal verhuurder een schadevergoeding moeten betalen van 6 maand huur, tussen het 6 en 9 jaar 3 maand huur.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Turaki

#7 , 07 mei 2015 18:28

Verhuurder kan ook maar opzeggen tegen het einde van elke 3 jaar
Tussen het 3 en 6 jaar zal verhuurder een schadevergoeding moeten betalen van 6 maand huur, tussen het 6 en 9 jaar 3 maand huur.
Neen, op het einde van de 2e 3-jarige periode (na 6 jaar dus) zal de verhuurder een schadevergoeding moeten betalen van 6 maand huur, indien hij opzegt zonder reden. In alle andere situaties is er geen schadevergoeding, tenzij de verhuurder zich niet houdt aan de voorwaarden van zijn opzeg.

sloeberken

#8 , 07 mei 2015 19:44

Sorry Turaki even verkeerd.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

cindyK85
Topic Starter

#9 , 13 mei 2015 02:21

bedankt voor de info

Terug naar “Huren”