Voorwaarden Deurwaarder

Diels01
Topic Starter

Voorwaarden Deurwaarder

#1 , 13 mei 2015 09:24

Allen,

In Juli 2013 heeft mijn vriendin een zaak overgenomen. Er was een overnameprijs afgesproken voor de overname
en een gedeelte dat achteraf in schijven betaalt zou worden. Maar omdat er nog veel kosten van voor de overname
binnen kwamen, steeg de onze rekening courant tegenover hen en moest er bijna niets meer betaalt worden.

Nu hebben zij herhaaldelijk verkeerde facturen naar ons gestuurd die ook door hun boekhouder als foutief werden beschouwd.
En vorige week zijn dan de correcte eindelijk gekomen. Hier zit dan ook het probleem voor het eerst in een jaar tijd
sturen zij correcte facturen, zij dateren deze in het verleden met de vraag tot onmiddelijke betaling en vragen om te
storten op een andere rekeningnummer dan op de factuur.

Dit laatste heb ik geweigerd zonder een verbeterde factuur en nu hebben ze alles doorgestuurd naar een deurwaarder.

Wat kan hier tegen gebeuren? Zijn er geen wettelijke bepalingen voordat je een deurwaarder mag inschakelen?

Mvg Bram

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 13 mei 2015 09:32

Neen er zijn geen voorwaarden voor een deurwaarder om ingeschakeld te worden.

De deurwaarder kan niks doen zonder een vonnis.

Men zal je eerst voor de rechtbank moeten dagen, waar je u uitleg gaat kunnen geven .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Xenophon
Juridisch actief: Ja

#3 , 13 mei 2015 09:35

Ze kunnen het doorzenden naar een deurwaarder (is het overigens een deurwaarder of een als deurwaarder vermomde incasso?) en ik veronderstel dat deze een briefje mag zenden. En daar stopt het. De deurwaarder heeft geen uitvoerbare titel (vonnis rechtbank). Indien er rechtstreeks of onrechtstreeks in de brief gedreigd wordt met beslag, klacht neerleggen bij de kamer van gerechtsdeurwaarders (hun tuchtrechterlijke autoriteit) want dat mag niet en in het verleden werden er reeds voor op de vingers getikt.

Wel niet bij de pakken blijven zitten: uw schuldeiser er via een AS op wijzen dat de facturen correct en in overeenstemming met de wetgeving dienen te worden opgesteld. Zorgen dat u beschikt over bewijzen.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Reclame

Diels01
Topic Starter

#4 , 13 mei 2015 09:47

Alvast bedankt.

Wat betreft de kosten van de deurwaarder betreft, hoe kan ik deze aanvechten moesten ze deze aanrekenen?

Mvg Bram

denlowie
Juridisch actief: Nee

#5 , 13 mei 2015 09:52

Wat betreft de kosten van de deurwaarder betreft, hoe kan ik deze aanvechten moesten ze deze aanrekenen?

Mvg Bram

Je moet eerst eens de de Algemene Voorwaarden lezen van je facturen, wat staat erin van strafbepalingen bij niet of te laat betalen ?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

bartvdv

#6 , 13 mei 2015 10:06

Ondertussen zijn de facturen al gecorrigeerd en heeft TS nieuwe ontvangen. Alleen blijft hij de betaling ervan blijkbaar uitstellen, onder het mom dat het bedrag op een ander rekeningnummer moet gestort worden dan dat vermeld op de factuur. Heeft TS al gevraagd waarom en wie de eigenaar is van dat rekeningnummer ?

Diels01
Topic Starter

#7 , 13 mei 2015 13:45

Er staat enkel op de factuur dat de bijgevoegde verkoopsvoorwaarden moeten gerespecteerd worden die niet bijgevoegd zijn en een vervaldatum in het verleden.

Ik heb nog geen facturen ontvangen met de gecorrigeerde rekeningnummer.

Terug naar “Handelspraktijken”