handelshuur vs gemene huur

KimSe
Topic Starter

handelshuur vs gemene huur

#1 , 11 mei 2015 14:21

Een huurcontract opgesteld volgens de regels van gemeen huurrecht.

Huurder baat een garage/werkplaats/toonzaal uit in het gehuurde goed... (en valt dus eigenlijk onder de handelshuur volgens mij)

Welke gevolgen heeft dit voor huurder? verhuurder? contract?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
KimSe
Topic Starter

#2 , 13 mei 2015 09:11

Niemand die mij kan helpen?

Ik zal mijn vraag anders formuleren:
Valt een huurcontract, opgemaakt volgens de regels van het gemene huurrecht, door uitoefening van een detailhandel in het gehuurde goed, automatisch onder de handelshuurwet of blijft het huurcontract tussen partijen afgesloten onverminderd van kracht?

Vandebos

#3 , 13 mei 2015 11:41

Indien één van beide partijen het gemaakte contract aanvecht gelet op het feit dat het verkeerde type van contract kan een rechter bij vonnis oordelen dat het contract dient herschreven te worden als handelscontract met behoud van de in het oorspronkelijk contract opgenomen voorwaarden zoals huurprijs, goed en indexering. Hou er wel rekening mee dat een handelshuur ruimere huurperiodes omvat dan een gewoon contract en dat de naleving ervan mbt. opzeg en schadevergoedingen veel strikter zijn na te leven.

Reclame

mava105
Juridisch actief: Nee

#4 , 13 mei 2015 12:16

Ook het ten laste nemen van het KI kan aan de huurder van een handelshuur opgelegd worden. Bij een gewone woninghuur niet.

KimSe
Topic Starter

#5 , 13 mei 2015 13:20

Mava het betreft geen woninghuur, maar gemene huur... KI kan mijn inziens ook bij gemene huur ten laste van de huurder gelegd worden.

Grootste verschil zit hem volgens mij in de termijn, eventuele verlenging van het contract, opzegmogelijkheden en inderdaad, zoals Vandebos aanhaalt, de striktere procedures...

Dank je voor de verheldering!

Terug naar “Huren”