Vereffening en verdeling - ouderlijk huis

tnt007
Topic Starter

Vereffening en verdeling - ouderlijk huis

#1 , 13 mei 2015 14:46

vader en moeder zijn gescheiden (waren getrouwd met gemeenschap van goederen) woonden naast elkaar in een 2 HOB woningen (naast elkaar) die volgens akte eenzelfde eigenaar moeten hebben. De vereffening en verdeling is nooit kunnen plaatsvinden aangedzien er privatieve schulden door mijn vader waren opgebouwd waar men moeder niet aansprakelijk wordt voor geacht (vonnis).

waarde 2 eigendommen (totaal 300.000)
aangezien mijn moeder steeds de hypotheek alleen betaalde na scheiding is er schuld van mijn vader t.o.v. mijn moeder (70.000). Mijn moeder is overleden en met betrekking tot vereffening en verdeling van de huwelijksgemeenschap die nooit heeft kunnen plaatsvinden. Nu door het overlijden van men moeder hoe zit de nalatenschap van mijn moeder eruit.

eigendommen 300.000
openstaand bedrag bank 30.000
moeders deel: 300.000-30.000 => 270.000/2 = 135.000
vaders deel:eveneens 135.000
maar er zijn volgende schulden:
privatieve schuldeisser: beslag gelegd op woningen: 600.000

Hoe wordt die 135.000 verdeeld van mijn vader?
a) 135.000-70.000 =>65.000 (naltenschap moeder) en 70.000 betaald aan schuldeisser
b) 135.000 * 70.000/670.000 = 14.000 € (nalatenschap moeder) en 121.000 € privatieve schuldeisser.

Graag fundering / argumentering bij jullie berekening of is het nog anders dan wat ik hierboven dacht?

Laat gerust iets weten, alvast bedankt.

Uiteraard voel ik meer voor scenario a :D

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
tnt007
Topic Starter

#2 , 17 mei 2015 08:08

niemand een idee?

roharro
Juridisch actief: Ja

#3 , 17 mei 2015 13:11

Uw erft van uw moeder 135000 + 70000= 205000 EUR

indien:

-de schuld van uw vader tov uw moeder kan worden bewezen (u erft dus een schuldvordering op uw vader)
-er zekerheid is dat uw moeder niet mee aansprakelijkheid wordt/kan worden gesteld voor de schuld van 600 000 EUR (in dat geval erft u enkel schulden).
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

tnt007
Topic Starter

#4 , 18 mei 2015 10:03

Bedankt

Kortom het vereffenen en verdeling tussen mijn gescheiden ouders moet eerst gebeuren, alvorens de privatieve schuldeisser kan betaald worden.

Ik ben er mij bewust van dat ik nooit van mijn vader zal/wil erven.

ik heb nu dezelfde raadsman als men vader (kostendrukkend kent het dossier).

de verdeling tussen mijn vader en mijn overleden moeder dient dit gewoon via notaris te gebeuren of moet dit via de rechtbank. Mijn vader heeft niets te verliezen, schulden zullen er altijd blijven maar hij laat uiteraard liever iets aan mij achter (schuldvordering overleden moeder) dan aan zen schuldeisser.

Wat raad u mij aan:
a) dezelfde raadsman
b) onafhankelijke raadsman
c) notaris

tnt007
Topic Starter

#5 , 18 mei 2015 10:20

Bedankt

Kortom het vereffenen en verdeling tussen mijn gescheiden ouders moet eerst gebeuren, alvorens de privatieve schuldeisser kan betaald worden.

Ik ben er mij bewust van dat ik nooit van mijn vader zal/wil erven.

ik heb nu dezelfde raadsman als men vader (kostendrukkend kent het dossier).

de verdeling tussen mijn vader en mijn overleden moeder dient dit gewoon via notaris te gebeuren of moet dit via de rechtbank. Mijn vader heeft niets te verliezen, schulden zullen er altijd blijven maar hij laat uiteraard liever iets aan mij achter (schuldvordering overleden moeder) dan aan zen schuldeisser.

Wat raad u mij aan:
a) dezelfde raadsman
b) onafhankelijke raadsman
c) notaris

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”