parameter voor subsidies

witchqueen
Topic Starter

parameter voor subsidies

#1 , 16 mei 2015 21:24

Onlangs hoorde ik dat er in een bepaalde stad subsidies kunnen worden gekregen voor een traplift, maar dat daar een parameter is voor ingesteld.
Woon je in straat A op nr 6, dan kun je aanspraak maken op de subsidie.
Woon je in straat B, of zelfs in straat A op nr 82, dan krijg je niks.
Nochtans betalen de inwoners van die gemeente allemaal hetzelfde bedrag aan gemeentebelastingen (een forfaitair bedrag aangerekend door de gemeente per gezin, ik heb het niet over het % dat de gemeente int op de personenbelastingen).
Mag dat eigenlijk wel ??
En trekt er dan iemand met een passer met het puntje op het stadhuis een cirkel, om te zien hoever het gaat :mrgreen:

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 16 mei 2015 21:36

Men hoort zoveel.
Je moet toch inzien dat dit je reinste onzin is.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

witchqueen
Topic Starter

#3 , 16 mei 2015 21:43

Nee hoor, het is de waarheid. Mijn tante kreeg de subsidie, èn een papier met de straten en nummers op tot waar er recht op de subsidie is.
Mijn ouders bvb vallen buiten de parameter en kunnen geen subsidie krijgen.

Reclame

BrechtS

#4 , 16 mei 2015 21:57

Nee hoor, het is de waarheid. Mijn tante kreeg de subsidie, èn een papier met de straten en nummers op tot waar er recht op de subsidie is.
I'll have to call bullshit on this one. Hoe zou een gemeente dat zelfs nog maar kunnen verdedigen in een rechtzaak? Zeker als het op papier staat... Wel, laat u ouders die subsidie aanvragen en als die geweigerd wordt, laat ze dan de gemeente aanklagen en als het echt waar is, zullen ze hun gelijk krijgen.

Voor een gemeente zou dit de meest onnozele zet zijn. Voor iemand om dit te geloven ook.

En hoe zeker is uw tante? Want voor hetzelfde geld was het een map waarop ze hadden aangeduid in welke zone de aanvraag al is geweest, kwestie van statestieken of dergelijke. Voor hetzelfde geld was het een map die gelinkt was aan de subsidie (stel dat het is voor het vernieuwd van de elektriciteit, dat ze een map tonen waarop het gebied is met het verouderd netwerk/systeem, dan kan het zijn dat de subsidie enkel voor dat gebied geldt nu net doordat enkel dit gebied in die bepaalde casus zit).

Hier op dit forum zal niemand je geloven, tenzij je duidelijk de casus uitlegt en zelfs dan zullen ze u kunnen wijzen op een mogelijke denkfout (zoals ik al zei, voor hetzelfde geld is er een zone waar iets bepaald is dat buiten die zone niet voorkomt, wat ervoor zorgt dat enkel mensen in die zone in de situatie zitten voor een te verantwoorden exclusieve subsidie)...

roharro

#5 , 16 mei 2015 22:28

Ik zou dat reglement graag eens inkijken.
Aangezien TS zo zeker is zal hij het wel in bezit hebben en hier kunnen posten.

CityBird

#6 , 16 mei 2015 22:48

Ik neem aan dat je perimeter bedoelt.

BrechtS

#7 , 16 mei 2015 23:11

Ik neem aan dat je perimeter bedoelt.
Of hij slaat het door elkaar: dat er een bepaalde parameter is voor een subsidie is normaal: bij isolatie is er een minimum vereist aan isolatie alvorens men de subsidie kan krijgen.
Een perimeter is onrechtvaardig.
Stel dat ze de twee door elkaar slaat, dan is het misschien het geval zoals ik het beschreef: een bepaalde parameter die duidelijk in kaart gebracht kan worden.

roharro

#8 , 16 mei 2015 23:40

Als ze een perimeter als parameter gebruiken wordt het nog ingewikkelder....
Maar waarschijnlijk is die parameter waarvan sprake iets totaal anders dan de perimeter.

Samenvattend kan men alleszins stellen dat:

1. een perimeter kan één van de parameters zijn
2. maar een parameter is niet steeds een perimeter

Abstract:

Een perimeter kan tot de verzameling van de parameters behoren.
Maar een parameter is niet noodzakelijk een element van de verzameling van de perimeters.

Concreet:

Het verschil tussen perimeter en parameter is te herleiden tot twee letters.
En die behoren per definitie tot de verzameling van de letters van het alfabet.
Laatst gewijzigd door roharro op 16 mei 2015 23:53, 1 keer totaal gewijzigd.

BrechtS

#9 , 16 mei 2015 23:43

Als ze een perimeter als parameter gebruiken wordt het nog ingewikkelder....
Maar waarschijnlijk is die parameter iets totaal anders dan de perimeter.
Stel dat het een bepaalde vervuilingsperimeter is wordt het inderdaad ingewikkeld. Of een bepaalde risicozone.

witchqueen
Topic Starter

#10 , 17 mei 2015 21:16

Het gaat inderdaad om een pErImeter, my mistake :oops:
En het klopt, ik heb op internet het verslag van de gemeenteraad teruggevonden waar dit in staat. Mèt de lijst van de straten. Maar het is pdf, ik kan de link niet posten :(
Heb het wel kunnen downloaden, maar hoe zet ik dat hier op ??
In ieder geval, mijn ouders hebben het er ondertussen ook eens met een vriend over gehad en die wist het al : hij was één van de geweigerden...
Hij heeft een klacht ingediend bij de gouverneur en die antwoordde dat hij er niks meer aan kon veranderen, aangezien het door de gemeenteraad gestemd was. Allemaal één pot nat die gasten...
En de rechtbank... Die mensen gaan daar nooit aan beginnen...
Ten eerste kost een advocaat veel meer dan die subsidie ooit kan opleveren en ten tweede gaat die rechter daar wel een draai aan geven, zodat de gemeente in het gelijk kan worden gesteld. In het verslag hebben ze het over een 'woonzorgzone'...
Waarschijnlijk gaan ze dan het argument gebruiken dat BrechtS hierboven aanhaalt : een zone waar iets bepaald is wat buiten die zone niet voorkomt : de woonzorgzone...
Maar het blijft onrechtvaardig dat mensen die buiten de perimeter wonen geen recht hebben op 'woonzorg'.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#11 , 17 mei 2015 22:04

Waarom allemaal één pot nat.... de gemeente is vermoedelijk bevoegd om dit soort reglementen op te stellen.
Zal zo voorzien zijn in de gemeentewet.
Langs de andere kant zolang we niet weten over welk soort regeling het gaat ... kan hier ook geen verklaring voor gegeven worden.
U kan de internet link hier toch gewoon opzetten.

BrechtS

#12 , 17 mei 2015 22:14

Als de ruimtelijke structuurplan van de gemeente nu net streeft naar het centreren van zorgwonen rond een bepaalde regio vanwege bepaalde redenen, is het zeker te verantwoorden lijkt me. Voor die link: stuur de link door van de pagina van dewelke we het kunnen downloaden en zeg welk bestand het dan precies is dat we moeten downloaden.

Ik ben zeer benieuwd naar het bestand, want die zal klaarheid schenken in deze situatie. En kan mogelijks de verantwoording voor die perimeter bevatten...

Patrick M.

#13 , 17 mei 2015 23:17

In de Belgische grondwet staat nochtans dat alle Belgen gelijk zijn voor de wet en gelijk moeten behandeld worden. Maar als ik dit dan hier lees dan heb ik weeral mijn twijfels.

BrechtS

#14 , 18 mei 2015 00:14

In de Belgische grondwet staat nochtans dat alle Belgen gelijk zijn voor de wet en gelijk moeten behandeld worden. Maar als ik dit dan hier lees dan heb ik weeral mijn twijfels.
Er zijn heus wel logische verklaringen mogelijk voor een perimeter. Het is aan TS om het ons te bewijzen dat er zo een document bestaat. En dan is het nog niet zeker dat er geen logische verklaring is.

Xenophon

#15 , 18 mei 2015 08:04

Of het kan een arbitrair of niet-proportioneel onderscheid zijn, gelet op het ostentatief nagestreefde doel en als zodanig een ongeoorloofde discriminatie. Zou ook niet de eerste keer zijn en ik ben soms maar matig onder de indruk van wat lokale besturen uit hun hoed toveren. Alles hangt af van wat er in het document staat, ik ben ook zeer benieuw om het te zien. Indien geen link kan gepost worden, eventueel een omschrijving van waar het kan gevonden worden.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Terug naar “Administratief recht”