De situatie:
Ik huur sinds februari een kamer in een gemeenschapswoning, waar ik een contract tekende met de hoofdhuurder, die ook bij ons inwoont.
Sinds dan zijn me gaandeweg heel wat gebreken opgevallen aan de woning. Er zijn nergens rookmelders, de hoofdhuurder heeft zelf muren geplaatst uit hout/vezelplaat/glas en heeft zelf enorm slordig elektriciteit gelegd. De keukenkast onder de afvoer is half beschimmeld, stopcontacten, oa vlak boven de gootsteen, hangen half uit de muur, en een huisgenoot heeft zelfs al eens een schok gekregen.
Als ik de checklist met strafpunten van de wooncode erbij neem ben ik nagenoeg zeker dat dit in feite volledig onbewoonbaar en/of brandonveilig is. Vanwege dit wil ik meteen verhuizen zonder twee maand opzeg te geven. De andere huurders willen ook niet langer blijven. We hebben dit mondeling meegedeeld aan de hoofdhuurder, waarop hij zei dat we onze waarborg dan konden vergeten.
Voorts hebben enkele van de huisgenoten ons contract voorgelegd aan een advocaat, en deze (heb ik vernomen) beweerde dat dit volledig nietig verklaard kan worden, aangezien het bol staat van de ongeldige bepalingen (ik heb ook een zeer sterk vermoeden dat de hoofdhuurder de contracttekst volledig uit zijn duim heeft gezogen). We hebben nog niet nagetrokken of het contract geregistreerd is, maar dat lijkt me sterk. De advocaat heeft namens ons een aangetekende brief gestuurd waarin we de hoofdhuurder in gebreke stellen vanwege de nietigheid van het contract, en vragen de waarborg terug te storten tegen het einde van de maand.
Wij hebben de waarborg naar hem persoonlijk overgeschreven (naief), en zijn vrij zeker dat hij ons niet kan terug betalen. Hij heeft zijn domicilie ook niet hier staan, beweert hij, en we hebben geen idee waar wel. Hij is op dit moment (een week nadat we het mondeling meegedeeld hebben) halsoverkop aan het verhuizen. We weten niet waarheen maar verwachten dat hij spoorloos plant te verdwijnen.
Nu zijn we van plan een zaak te maken voor het vredegerecht ivm de waarborg. Op dit moment wonen we er nog, en hebben geen opzeg gegeven. Sommigen van ons zijn er gedomicilieerd, sommige niet.
Mijn concrete vragen:
- Is het op dit moment (nu we er nog wonen/huren) aangewezen een onderzoek aan te vragen voor onbewoonbaarheid? Of is het beter te wachten wat de vrederechter opmaakt uit de foto's en ander bewijsmateriaal?
- Hebben we naast onze waarborg recht op reeds betaalde huurgelden? Heeft het zin dit meteen te eisen als we een zaak beginnen?
- We plannen voorlopig de zaak voor het vredegerecht te brengen zonder advocaat, is dit verstandig?
- Stel dat we de zaak winnen, wat is doorgaans de kans dat we alsnog dit geld niet meer terugzien (kwijtschelden schuld hoofdhuurder, bankroet verklaren, niet op te sporen,...)?