Goederen aankopen en verkopen.

WouterVD
Topic Starter

Goederen aankopen en verkopen.

#1 , 17 mei 2015 18:17

Hallo allemaal,

Ik zat met een vraag, tegenwoordig zie ik nogal snel verkopers op het internet die armbandjes en kleinigheden verkopen onder een eigen merknaam. Soms gaan die prijzen tot heel hoog, zie er soms van 40 tot 50 euro, soms zelfs nog hoger. Nu ben ik op een website terechtgekomen waar je zo'n bandjes per 'lot' of per 10 kunt aankopen tegen 2 dollar, ze zijn exact hetzelfde.

Mijn echte vraag, wanneer je dus zo'n armbanden aankoopt en je zou ze zelf willen doorverkopen tegen een bepaalde meerwaarde die je er aan toevoegd, welke verplichtingen heb je hier dan rond? Ben je verplicht jezelf een eenmanszaak op te richten of een zeer kleine onderneming? Ookal is dit kleinschalig?

Ik zit niet met concrete plannen, maar ik vroeg het me wel af wat je hier allemaal voor hoeft te doen, of als je strafbaar bent indien je het niet doet?

Mvg.

Wouter

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 17 mei 2015 18:46

Inderdaad btw-nummer en zelfstandige in bijberoep.

WouterVD
Topic Starter

#3 , 17 mei 2015 19:07

En dit houdt in? Ook enkelvoudige boekhouding bijhouden, etc..?

Reclame

denlowie
Juridisch actief: Nee

#4 , 17 mei 2015 19:08

Dit houd in, dat je naar een ondernemingsloket dient te gaan en je bedrijfsbeheer moet bewijzen en daar zal men je verdere uitleg verschaffen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

WouterVD
Topic Starter

#5 , 17 mei 2015 19:41

Oke bedankt, laatste vraag. Stel dat ik dit doe, bestaat de kans terwijl ik nog studeer, dat mijn ouders hun kinderbijslag verliezen, of blijft deze zolang ik studeer?

Wouter

dennisvdp

#6 , 09 sep 2015 21:17

als je in bijberoep wilt starten, dien je een hoofdberoep te hebben van minstens 4/5 dacht ik.
dus als je studeert gaat dit niet. of hier andere opties voor zijn, laat ik aan iemand anders over.

mvg

denlowie
Juridisch actief: Nee

#7 , 10 sep 2015 06:54

Le kan perfect een bijberoep hebben als student, als de omzet minder is dan 15.000 heb je vrijstelling van BTW, en als de winst zeer klein is(+/- 1400€) kan je zelfs vrijstelling krijgen van rsz
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Weo
Juridisch actief: Ja

#8 , 27 okt 2015 18:07

als je in bijberoep wilt starten, dien je een hoofdberoep te hebben van minstens 4/5 dacht ik.
dus als je studeert gaat dit niet. of hier andere opties voor zijn, laat ik aan iemand anders over.

mvg
Misschien wel oppassen met het verspreiden van info waar je niet zeker van bent...

Als student (er is wel discussie over het aantal studiepunten dat je moet volgen om 'student' te zijn) kan je beroep doen op de 'gelijkstelling met bijberoep' (roepnaam 'artikel 37').

Je moet uiteraard voldoen aan de andere voorwaarden om zelfstandig te worden/een bedrijf op te richten (bedrijfsbeheer ed.). Ga eens langs bij een sociaal verzekeringsfonds mocht je meer info willen, zij zijn ondertussen al iets beter op de hoogte van de regeling voor studenten.

In aardig wat studentensteden zijn er ook organisaties die ondernemen onder studenten ondersteunen (Gent, Antwerpen, Hasselt, ...). Daar vind je organisaties die je vaak nog meer specifieke info kunnen geven.

Terug naar “Handelspraktijken”