woning staat te dicht bij perceelsgrens

svdz
Topic Starter

woning staat te dicht bij perceelsgrens

#1 , 18 mei 2015 13:08

Wij kochten recent een woning van 1953 die vooraan slechts 35 cm en achteraan 1,25 m van de perceelgrens verwijdert staat.
Wij gingen ten rade bij een architect voor de verbouwing ervan en deze deelde ons mee dat wanneer we een uitgebreide stedenbouwkundige aanvraag zouden aanvragen, we onze woning (een deel) zouden moeten afbreken en 3 m van de perceelgrens verwijdert moeten blijven.
Klopt dit? is dit enkel waar bij een uitgebreide aanvraag of kan dit ook bij een melding,...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
BrechtS

#2 , 18 mei 2015 13:20

Ik denk dat dat afhangt van wat de plannen zijn. Ik denk dat een veranda aanbouwen rekening houden met de afstand van 3 meter tot de perceelsgrens geen probleem is. Maar als het de bedoeling is het dak eraf te halen, een 2de verdiep erop te plaatsen dan denk ik dat ze u zullen vragen om het huis af te breken tot 3 meter van de perceelsgrens. Ga anders eens gaan luisteren bij de stedenbouwkundige dienst en leg die uw verbouwingsvisie uit.
Nu is er wel nog de vraag: is het open bebouwing? Of is het zo een typisch rijhuis met een wachtmuur iets van de perceelsgrens om een doorgang te hebben? In dat laatste geval zullen ze dat niet vragen denk ik, zonden ze eerder vragen om door te trekken tot tegen de grens, maar daar lijkt het me hier niet om te gaan.
Veel zal afhangen van de laksheid van stedenbouw.

roharro

#3 , 18 mei 2015 13:21

Kan de perceelsgrens niet verlegd worden door aankoop van enkele meters grond?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

BrechtS

#4 , 18 mei 2015 13:24

Kan de perceelsgrens niet verlegd worden door aankoop van enkele meters grond?
Zal waarschijnlijk moeilijk zijn. Het is oud, dus het kan zijn dat nu net die meters waren verkocht om aan een volledige bouwgrond te komen bijvoorbeeld. Heb het al eens gezien, woning met brede zijtuin, heeft er een perceel van gemaakt maar moest dan de grens tot 1 meter van de woning leggen om aan een volwaardig perceel te komen, was zone voor open bebouwing. Was wel een geval van jaren geleden, ik denk dat moderne stedenbouw zoiets niet meer toelaat.

svdz
Topic Starter

#5 , 18 mei 2015 13:25

Het gaat om een open bebouwing. Naast de woning is een nieuwbouw woning gebouwd, deze heeft 6 meter moeten aanhouden tov ons huis.
Ik denk niet dat de buur ons een aantal meters wil verkopen.

roharro

#6 , 18 mei 2015 14:07

Buur heeft waarschijnlijk jullie drie meters erbij moeten nemen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

svdz
Topic Starter

#7 , 18 mei 2015 15:11

Inderdaad, is er dan nog een mogelijkheid dat ze ons kunnen verplichten 3 m van de scheiding weg te gaan met het bestaande gebouw?
Als dat zo is hadden wij dan niet moeten weten bij de verkoop?

BrechtS

#8 , 18 mei 2015 15:25

Ik denk dat als de situatie zo is, ze op de stedenbouw niet moeilijk gaan doen

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#9 , 18 mei 2015 19:53

Wet stedenbouw is die niet van 1956 dus de woning stond er voor er een wet was?

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”