Kopen en schenken

Vince187
Topic Starter

Kopen en schenken

#1 , 19 mei 2015 13:44

Situatie: Mijn ouders wonen momenteel zeer landelijk en afgelegen. Groot huis, grote tuin,... Volledig hun ding. Mijn ouders worden er echter ook niet jonger op en zouden daarom graag iets achter de hand houden voor wanneer hun huidige woonst niet meer haalbaar zou blijken. Concreet, ze willen een appartement kopen in het centrum, vlak bij mijn zus. Financieel is dat voor hen geen enkel probleem maar het probleem is wel dat de woning waar ze nu verblijven onder weekendzone valt. Tot 2029 (en wellicht nog wel wat langer) behouden ze hun woonrecht sowieso tenzij ze voor die datum al een ander eigendom gekocht zouden hebben. In dat geval verliezen ze eveneens hun woonrecht. Concreet: mijn ouders willen zo lang het kan blijven wonen waar ze wonen en zijn dan ook bang dat ze hun woonrecht daar zouden verliezen van zodra ze dat appartement kopen.

Mogelijke oplossing? Mijn ouders schenken mij het aankoopbedrag van het appartement zodat ik dat kan aankopen op mijn naam. Op die manier verkrijgen zij geen tweede eigendom en kunnen ze alsnog naar dat appartement indien hun huidige woonst niet meer haalbaar zou blijken. Is dit juridisch een goed idee? Want het is wel de bedoeling dat mijn ouders, zo lang ze leven, dat appartement 'achter de hand' hebben voor het geval ze niet meer goed te been zouden zijn ofzo. Ik kan mij voorstellen dat er problemen zouden kunnen optreden wanneer ikzelf kom te sterven. Zeker wanneer ik op dat ogenblik getrouwd zou zijn en/of kinderen zou hebben. Kan daar op de een of andere manier een mouw aan gepast worden zodat mijn ouders, zo lang ze leven, 'voorrang' hebben op dat appartement?

Wat denken jullie van zo'n 'oplossing', realistisch? En zijn er nog nadelen die ik mogelijks over het hoofd zie? Als er betere oplossingen zijn voor dit probleem, hoor ik dat uiteraard graag.

Alvast bedankt en nog een prettige dag gewenst!

Vince

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 19 mei 2015 16:04

Je ouders schenken een bedrag aan ieder van hun kinderen, en die kopen gezamenlijk dat appartement, en geven dan op hun beurt het vruchtgebruik weer aan de ouders.
Gevolgen: ouders hebben geen eigendom, en de kinderen hoeven op het appartement geen successierechten meer te betalen bij overleiden ouders.

sloeberken

#3 , 19 mei 2015 17:33

Dit kan in de toekomst wel problemen opleveren als je zelf een eigendom wil kopen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

roharro

#4 , 19 mei 2015 17:36

Dit kan in de toekomst wel problemen opleveren als je zelf een eigendom wil kopen.
Tenzij daartegen de woonbonus helemaal is afgeschaft...
Maar je kan niet alles hebben: appartement krijgen en toch nog alle andere voordelen behouden. Erfenisrechten op app. vallen ook al weg.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

sloeberken

#5 , 19 mei 2015 17:40

Er zal wel rekening gehouden worden bij het overlijden van de vruchtgebruiker over de meerwaarde.

Vince187
Topic Starter

#6 , 19 mei 2015 17:42

Aan wat voor problemen denkt u dan?

roharro

#7 , 19 mei 2015 17:43

Er zal wel rekening gehouden worden bij het overlijden van de vruchtgebruiker over de meerwaarde.
Op "erven vruchtgebruik" moeten geen registratierechten worden betaald indien men al blote eigenaar is.

sloeberken

#8 , 19 mei 2015 17:51

Zou toch eens goed praten met een notaris. Een tweede woning kopen is ook duurder.

mava105
Juridisch actief: Nee

#9 , 19 mei 2015 20:09

Waarom zou dat duurder zijn? De verkoper van die 2de woning hoeft toch niet te weten dat je al een woning hebt

sloeberken

#10 , 19 mei 2015 21:58

Waarom zou dat duurder zijn? De verkoper van die 2de woning hoeft toch niet te weten dat je al een woning hebt
Heb het niet over de aankoopprijs.

http://www.hoeveelkostmijnhuis.be/belas ... ede-woning" onclick="window.open(this.href);return false;

roharro

#11 , 19 mei 2015 22:05

http://www.hoeveelkostmijnhuis.be/belas ... ede-woning" onclick="window.open(this.href);return false;
Op dit ogenblik is het belastingsvoordeel ivm aflossen lening gunstiger voor de tweede dan voor de eerste woning.
Misschien heeft TS al een eigen woning.

Trouwens al de lasten op de "tweede woning" worden door de ouders betaald aangezien ze de vruchtgebruikers zullen zijn.

JPV

#12 , 21 mei 2015 07:32

Op dit ogenblik is het belastingsvoordeel ivm aflossen lening gunstiger voor de tweede dan voor de eerste woning.
Waar haal je dat?

roharro

#13 , 21 mei 2015 11:36

Het geldt weliswaar niet voor leningen van voor 1 januari ll.

bron zie o.a.: http://www.secondhome-expo.be/meer-bela ... e-verblijf" onclick="window.open(this.href);return false;

JPV

#14 , 21 mei 2015 12:29

en enkel voor een tweede woning die als hoofdverblijfplaats wordt gebruikt. Zker niet in het algemeen dus :)

roharro

#15 , 21 mei 2015 13:31

en enkel voor een tweede woning die als hoofdverblijfplaats wordt gebruikt. Zker niet in het algemeen dus :)
Voor TS zou dat het geval zijn. Daarop heb ik geantwoord.

Trouwens of men in zijn "tweede woning" zijn hoofdverblijf heeft of niet verandert niets aan de fiscaliteit (mbt tot leninglast) van de tweede woning.

Een en ander is het gevolg van de verminderde voordelen van de Vl. woonbonus.

Terug naar “Kopen”