Huur minnaar na feitelijke scheiding

ZaligeGast
Topic Starter

Huur minnaar na feitelijke scheiding

#1 , 25 mei 2015 12:52

Mijn (ex)partner en ik hebben besloten om uit elkaar te gaan. We hebben via bemiddeling een EOT opgesteld en nu wachten we nog op de notaris en de rechtbank om effectief te scheiden voor de wet. Een maand geleden ben ik verhuisd naar een appartement, terwijl mijn vrouw in ons huis is blijven wonen. Dit huis is eigendom van ons beiden, 50-50. Nu is het blijkbaar zo dat haar minnaar reeds is ingetrokken, de dag nadat ik verhuisd ben. Misschien heeft dit een impact op mijn vraag: in de EOT staat dat zij het huis zal afkopen, en dat we elkaars privacy zullen respecteren. Ook staat erin dat zij de verdere afbetaling reeds op zich neemt, terwijl ik de huur van het appartement op mij neem. Alle inkomsten en uitgaven zijn ook reeds gesplitst.

Nu vroeg ik me af of ik huur kan vragen aan die kerel zolang het huis eigendom is van mij, en welke prijs ik zou kunnen aanrekenen? Of kan ik hem zelfs verbieden om daar te wonen totdat we wettelijk gescheiden zijn?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 25 mei 2015 13:05

Aangezien uw expartner de verdere afbetalingen op zich neemt en u in ruil van haar geen huur eist (klassiek systeem) zal huur eisen onmogelijk zijn. Uw expartner heeft de volledige vrijheid te bepalen wie bij haar inwoont.

eylis

#3 , 25 mei 2015 13:32

Inderdeed en zelfs als u een vergoeding voor woonstderving voor uw eigendom kreeg van uw expartner (meestal de helft van de huurwaarde van de woning) zelfs dan nog kan u nooit een "huur" eisen van de personen die uw ex-partner bij zich laat verblijven. Omdat ten eerste uw ex geen huurder van u is, haar gasten bijgevolg ook geen onderhuurders zijn. Maar zelfs dan nog als uw ex uw huurster was en ze betaalde u een huursom, dan nog zou u nooit voor elke persoon die op vraag van de aldaar gedomicilieerde persoon er ook mag verblijven.
Denk maar aan de volgende logica: als een persoon een woning huurt en er komt een partner bijwonen. Dan kan de verhuurder nooitde huur verhogen. Stel je voor zeg, voor elk kind dat geboren wordt...
Enne nee, u kan niet iemand verbieden in uw eigendom te verblijven in welke omstandigheden dan ook. Het is zelfs zo: dat als uw eigendom gewoon leeg zou staan en een "kraker" kan het huis binnentreden, bemeubelt het en laat zich domicilieren op dat adres, zou u zich in nogal wat administratieve bochten moeten wringen om de mens er gewoon maar UIT te krijgen.
Domicilieren brengt een aantal rechten met zich mee, die de eigendomsrechten zefs wat overstijgen.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”