Dagvaarding niet ontvangen/gestolen?

Vragende partij
Topic Starter

Dagvaarding niet ontvangen/gestolen?

#1 , 29 mei 2015 19:32

Ik heb een hele tijd terug (onbewust en met een heleboel verzachtende omstandigheden dan nog) een stommiteit gedaan (eind 2012) , geen wereldschokkende dingen maar iets wat toch wel onder de categorie wanbedrijf valt bij verdere vervolging.
Echter nooit een minnelijke schikking ontvangen. Dus ga ik er van uit dat dit gaat voorkomen of al voorgekomen is. Tot zover niet echt iets bijzonder, gewoon wachten op de dagvaarding is de boodschap.

Nu komt echter het 'rare' aan het verhaal: ik merkte de laatste tijd wel meer dat er regelmatig poststukken ontbraken (brieven, tijdschriften, pakjes niet ontvangen,...) in mijn brievenbus.
Ik 'verdacht' eerst de post zelf (daarom niet rechtstreeks mijn postbode) maar heb afgelopen 2 weken bewust 's morgens mijn post bekeken en toch laten zitten en zo tot de vaststelling gekomen dat 2x s' avonds stukken ontbraken. Diefstal gebeurt dus door een derde na de postbedeling. Navraag leert dat mijn buurvrouw bij haar ook al langer diefstal vermoedde, zij heeft haar brievenbus vervangen, ga ik binnenkort ook doen. (Zullen dit misschien ook best aan de politie doorgeven?)

Stel dat die 'postdief' mijn dagvaarding heeft gestolen of erger nog, niet alleen mijn dagvaarding maar dat ik daarom ben veroordeeld tot verstek, en ik dit verstekvonnis mogelijk ook wel ontvangen maar nooit gezien heb?
Stel in een absoluut worst case scenario (lijkt mij zelf ook zéér onwaarschijnlijk maar je weet nooit) : verstekveroordeling is correct betekend door de gerechtsdeurwaarder dmv beteking op mijn domicilieadres, echter heb ik dit mogelijk nooit gezien (door de postdiefstal dan), dus ook geen verzet aangetekend binnen de daarvoor voorziene termijn.

Mijn vragen zijn nu:
Kan ik dan voor voldongen feiten komen te staan (kracht van gewijsde van vonnis dacht ik dat dit heet)? Waarmee ik dus bedoel: stel dat ik bij verstek tot een effectieve gevangenisstraf en/of geldboete ben veroordeeld, dan zit er niets anders op dan die straf gewoon te aanvaarden daar de termijn voor verstek/hoger beroep aan te tekenen verstreken is, hoewel dit verstek volledig buiten mijn wil om is dus (maar gaat dat maar bewijzen dat men een vonnis uit je brievenbus steelt).
En is er een manier om te weten te komen of er al een veroordeling is uitgesproken tegen mij?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 29 mei 2015 20:35

Het beste wat u eerstdaags doet is bij de politie klacht gaan neerleggen vanwege diefstal van poststukken uit uw brievenbus.

U kan bij hen ook informeren naar de status van de lopende strafklacht en de eventuele griffie tot dewelke u zich dient te wenden.

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#3 , 29 mei 2015 20:55

Wetboek van strafvordering
Art. 187
[...]
Is de betekening van het vonnis niet aan de beklaagde in persoon gedaan, dan kan deze, wat de veroordelingen tot straf betreft, in verzet komen binnen een termijn van vijftien dagen na de dag waarop hij van de betekening kennis heeft gekregen.
[...]

Als het vonnis dus niet aan u werd overhandigd, maar de gerechtsdeurwaarder het gewoon heeft achtergelaten (= betekening aan de woonplaats), beschikt u nog over een termijn van 15 dagen om verzet aan te tekenen nadat u hiervan persoonlijk kennis genomen hebt.

Reclame

Vragende partij
Topic Starter

#4 , 30 mei 2015 01:31

Ok, bedankt voor jullie antwoorden. Ik zal deze raad opvolgen.

@ scorpioen: betekent dit dan dat dat men voor de termijn van verzet 'van de betekenis kennis heeft gekregen' effectief de dag telt dat ik deze betekenis zelf kan lezen, en dus niet de dag dat de deurwaarder dit in mijn brievenbus gestoken heeft?
Al rijst er bij mij dan wel onmiddellijk de vraag hoe ik de betekenis ooit zal ontvangen en dus 'persoonlijk kennis genomen heb
' als deze betekenis verdwenen is. Of volstaat de info van bv. de politieagent omtrent de status van het vonnis als zijnde een betekenis?

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#5 , 30 mei 2015 11:33

Voor deze buitengewone termijn van verzet is niet belangrijk de datum dat de gerechtsdeurwaarder het vonnis in uw bus gestoken heeft, maar de datum dat u kennis krijgt van het feit dat de deurwaarder dit gedaan heeft. Dit kan op honderden manieren gebeuren. Bijvoorbeeld: op een dag staat er een politieagent aan uw deur met een briefje dat u, ingevolge vonnis van rechtbank Y van datum X, betekend door gerechtsdeurwaarder Z op datum A, naar de gevangenis moet komen.

Simpel: van zodra u op een of andere manier weet dat een vonnis werd uitgesproken: teken dan verzet aan.

Terug naar “Andere”