Ik heb een hele tijd terug (onbewust en met een heleboel verzachtende omstandigheden dan nog) een stommiteit gedaan (eind 2012) , geen wereldschokkende dingen maar iets wat toch wel onder de categorie wanbedrijf valt bij verdere vervolging.
Echter nooit een minnelijke schikking ontvangen. Dus ga ik er van uit dat dit gaat voorkomen of al voorgekomen is. Tot zover niet echt iets bijzonder, gewoon wachten op de dagvaarding is de boodschap.
Nu komt echter het 'rare' aan het verhaal: ik merkte de laatste tijd wel meer dat er regelmatig poststukken ontbraken (brieven, tijdschriften, pakjes niet ontvangen,...) in mijn brievenbus.
Ik 'verdacht' eerst de post zelf (daarom niet rechtstreeks mijn postbode) maar heb afgelopen 2 weken bewust 's morgens mijn post bekeken en toch laten zitten en zo tot de vaststelling gekomen dat 2x s' avonds stukken ontbraken. Diefstal gebeurt dus door een derde na de postbedeling. Navraag leert dat mijn buurvrouw bij haar ook al langer diefstal vermoedde, zij heeft haar brievenbus vervangen, ga ik binnenkort ook doen. (Zullen dit misschien ook best aan de politie doorgeven?)
Stel dat die 'postdief' mijn dagvaarding heeft gestolen of erger nog, niet alleen mijn dagvaarding maar dat ik daarom ben veroordeeld tot verstek, en ik dit verstekvonnis mogelijk ook wel ontvangen maar nooit gezien heb?
Stel in een absoluut worst case scenario (lijkt mij zelf ook zéér onwaarschijnlijk maar je weet nooit) : verstekveroordeling is correct betekend door de gerechtsdeurwaarder dmv beteking op mijn domicilieadres, echter heb ik dit mogelijk nooit gezien (door de postdiefstal dan), dus ook geen verzet aangetekend binnen de daarvoor voorziene termijn.
Mijn vragen zijn nu:
Kan ik dan voor voldongen feiten komen te staan (kracht van gewijsde van vonnis dacht ik dat dit heet)? Waarmee ik dus bedoel: stel dat ik bij verstek tot een effectieve gevangenisstraf en/of geldboete ben veroordeeld, dan zit er niets anders op dan die straf gewoon te aanvaarden daar de termijn voor verstek/hoger beroep aan te tekenen verstreken is, hoewel dit verstek volledig buiten mijn wil om is dus (maar gaat dat maar bewijzen dat men een vonnis uit je brievenbus steelt).
En is er een manier om te weten te komen of er al een veroordeling is uitgesproken tegen mij?