vader eist kind elk weekend

marajuyo
Topic Starter

vader eist kind elk weekend

#1 , 03 jun 2015 14:00

hallo,
sinds ongeveer 1 week ben ik vertrokken bij mijn vriend.
Dit wegens slagen en verwondingen, achterhouden van mijn eigen geld al de jaren dat we samen zijn. achteraf ook nog ontdekt dat hij al maanden een affaire had.

nu dit gaat allemaal via advocaat en dan zien we wel wat er van komt.

Het probleem is echter,
ik heb nu onze dochter bij mij en ben gaan inwonen bij mijn ouders. hebben daar elk onze kamer.
mijn ex vriend eist onze dochter elk weekend voor hem en in de week voor mij, want dan kan hij er niet voor zorgen ivm de school enz.
Ik vind dit niet eerlijk, ik dien enkel voor de ouderlijke taken dan en kan geen enkel moment eens genieten van de vrije tijd met mijn dochter om samen leuke dingen te doen.
ik had voorgesteld week - week regeling, dit wil hij niet.
nog straffer, nu wil hij onze dochter naar een andere school sturen , vlak bij ons huis ( dat later van hem alleen wordt)
momenteel is haar school vlak achter mijn werk, zodat ik er altijd om kan wanneer nodig ( ziek ofzo)
hij kan in de week nooit om onze dochter, gezien hij over heel belgie werkt.

nu vond ik het logisch dat we elk om het weekend een weekend hebben, maar hij vind van niet.
hij heeft haar vorige vrijdag komen halen tot zondag. nu eist hij haar terug. nu heb ik hier nee op geantwoord. zegt hij simpelweg, dan haal ik ze wel af op school ( nu kan dit ineens wel natuurlijk, en de voorbije jaren heeft hij nooit naar ons dochter omgekeken. alle zorgen en lopens waren voor mij)

wat kan ik hier aan doen? zodat ik haar ook om het weekend kan hebben? zonder gerechtelijke uitspraak sta ik machteloos denk ik, als hij haar heeft zie ik haar nooit meer terug denk ik.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper

#2 , 03 jun 2015 14:05

Beste

De beste manier is dat beide advocaten bemiddelen om een aanvaardbare regeling voor beide partijen te onderhandelen.
In onderling overleg is nog altijd de beste oplossing.
Als dat niet lukt moet je advocaat naar de rechtbank om voorlopige maatregelen te verkrijgen.
dat kan normaal vrij snel gebeuren.

van notaris.be

Voorlopige maatregelen

Tijdens de duur van de echtscheiding moeten een aantal zaken tijdelijk geregeld worden.
De partijen kunnen zelf beslissen over hun familiezaken, zoniet beslist de rechter.

De partijen beslissen zelf

Ouders kunnen zelf een akkoord bereiken in verband met de regeling voor de kinderen, onderhoudsgelden en hun bezittingen.

Zij kunnen op ieder ogenblik aan de rechter vragen hun overeenkomst te bekrachtingen.

Gaat het om maatregelen over de kinderen dan kan de rechter weigeren de overeenkomst te bekrachtingen als deze duidelijk in strijd is met het belang van de kinderen.
De rechter beslist

Tijdens de procedure van de echtscheiding door onherstelbare ontwrichting kan de voorzitter van de rechtbank van eerste aanleg voorlopige maatregelen bevelen met betrekking tot de persoon, het levensonderhoud en de goederen, zowel van de partijen als van de kinderen.

De voorlopige maatregelen die de voorzitter neemt hebben in principe uitwerking zolang de procedure van de echtscheiding duurt, behalve voorlopige maatregelen voor de kinderen die na de echtscheiding blijven doorwerken tot ze de door de jeugdrechtbank of de vrederechter worden herzien.

De maatregelen kunnen wijzigen in geval van nieuwe omstandigheden.
Soorten maatregelen

De rechter kan de echtgenoten toelaten afzonderlijk te wonen;
De rechter kan een onderhoudsuitkering toekennen aan één van de echtgenoten;
De rechter kan verbieden dat bepaalde goederen worden verkocht;
De rechter kan bepalen hoeveel elke ouder moet bijdragen in het onderhoud van de gemeenschappelijke kinderen;
De rechter kan bepalen dat uitsluitend één van de twee ouders het ouderlijk gezag uitoefent of een verblijfsregeling uitwerken in geval van gezamenlijke uitoefening van het ouderlijk gezag.

Wijziging van de voorlopige maatregelen

De door de voorzitter bevolen voorlopige maatregelen kunnen in de loop van de procedure gewijzigd worden zodra de toestand van de echtgenoten of de kinderen door omstandigheden veranderd is. Nieuwe omstandigheden betekent dat ze door beide ouders of door de belanghebbende echtgenoot niet gekend waren op het moment van de uitspraak van de rechter.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 jun 2015 15:07

Mijn vriend.... dus al geen echtscheiding.
U zal asap aangifte moeten doen van de slagen en verwondingen want dat is intra familiaal geweld.
http://www.juridischforum.be/forum/view ... 89&t=46358" onclick="window.open(this.href);return false;

Voor voorlopige maatregelen:
Bevoegd voor gehuwden en wettelijk samenwonenden is de familierechtbank

Voor feitelijk samenwonenden is nog steeds voorzitter eerste aanleg in kortgeding bevoegd.

Voor de rest zal het eerst via de de bemiddelingskamer van de familierechtbank verlopen.
http://justitie.belgium.be/nl/binaries/ ... 254532.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.legalworld.be/legalworld/Ver ... gType=2067" onclick="window.open(this.href);return false;

Reclame

marajuyo
Topic Starter

#4 , 03 jun 2015 15:16

we zijn niet getrouwd, niet wettelijk samenwonend. hebben wel samen het huis aangekocht en samen 1 kind

mvg

Turaki

#5 , 03 jun 2015 15:28

U moet niet akkoord gaan met zijn eis. Geen enkele rechter zal hem daarin volgen, daar zij menen dat het onrechtvaardig is dat 1 ouder alle "fijne" tijd heeft, namelijk de weekends, en de andere alle minder fijne tijd, namelijk de weekdagen. Indien mogelijk probeer vrijdag aan de school te staan voor hem, lukt dit niet, doe alles om een ruzie aan de schoolpoort te vermijden (desnoods uw kind toch voor het weekend meegeven).
Neem ook al (vandaag als het kan) contact op met een advocaat om, desnoods via kort geding, een tijdelijke verblijfsregeling vast te leggen, tot de zaak ten gronde kan bekeken worden.

Laat ook onmiddellijk, aan zowel de huidige school als degene die hij wenst, weten dat uw dochter niet mag in- of uitgeschreven worden zonder uw toestemming. Doe dit best via AS. Dit om te vermijden dat hij de schoolverandering achter uw rug uitvoert.
Ook hier zal een rechter zo goed als zeker niet akkoord gaan met zijn eis, daar er geen enkele goede reden is om te veranderen van school, en alleen maar goede redenen zijn om op de school te blijven (vlak bij uw werk, vriendjes, ...).

Franciscus

#6 , 03 jun 2015 16:32

Dus vooropige maatregelen via voorzitter RB eerste aanleg.
Wat scholen betreft
zie @Turaki
en ook eens lezen.
http://www.ond.vlaanderen.be/edulex/dat ... ocid=13584" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ond.vlaanderen.be/edulex/dat ... ocid=13824" onclick="window.open(this.href);return false;

inzake scheiding:
http://www.belgium.be/nl/familie/koppel ... scheiding/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.belgium.be/nl/familie/koppel/scheiding/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://justitie.belgium.be/nl/themas_en ... scheiding/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.belgium.be/nl/familie/koppel ... scontract/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.startpuntscheiden.be/Vragen- ... fault.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
http://lib.ugent.be/fulltxt/RUG01/001/8 ... 001_AC.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

marajuyo
Topic Starter

#7 , 03 jun 2015 22:10

mijn vriend dreigt ermee om zelf aan de schoolpoort te staan of ze te komen halen met politie deze vrijdag.
wat nu?

moeder1

#8 , 03 jun 2015 22:43

Wat ik heb ervaren is dat scholen onpartijdig dienen te zijn en zolang er geen vonnis is heeft elk ouder het recht hun kind af te halen. Tenminste, zo heb ik het ervaren. Advies van mijn advocaat was, dan is het kwestie om als eerste aan de schoolpoort te staan. Ik raad je wel aan om alle bewijzen bij te houden, deze kunnen later nog nodig zijn, mails, sms'en en noem maar op. Ik zou zelf aan de schoolpoort staan, anders zal hij dat later tegen je gebruiken van ze was er niet. Let ook op wat je zelf zegt via schrijven want dat zal hij eveneens tegen je gebruiken. Zorg ervoor dat je niet met je rug tegen de muur staat.

Turaki

#9 , 03 jun 2015 23:26

mijn vriend dreigt ermee om zelf aan de schoolpoort te staan of ze te komen halen met politie deze vrijdag.
wat nu?
Vooral zorgen dat u geen scene maakt aan de schoolpoort. Politie zal niets mogen doen, buiten bemiddelen, dus als hij plots aan uw deur staat met de politie, laat u ze niet binnen (normaal weten ze dit wel). Draag wel ergens op u een verborgen dictafoon (of GSM die opneemt) om eventuele dreigementen vast te leggen. Later op de rechtbank zal dit wel eens zeer sterk in uw voordeel kunnen spelen.

En zoals al aangehaald, zorg zo snel mogelijk voor voorlopige maatregelen (rechtbank 1e aanleg). Een goede advocaat kan dit al binnen de week geregeld hebben.

Franciscus

#10 , 04 jun 2015 00:08

Hij kan aan de schoolpoort staan ... mogelijk met politie maar die gaan niet optreden in de kwestie van wie de kinderen meekrijgt.
Ze kunnen wel indien er heibel is iemand arresteren bij strafrechtelijke feiten of indien het verstoring openbare orde is aanhouden.
Zorg dat u nog voor vrijdagavond een verzoekschrift hebt ingediend bij de voorzitter RB eerste aanleg.
Zorg dat u vrijdag twee kopieën van dat verzoekschrift bij u hebt ( een voor de school en een voor de politie).
Politie zal dan contact opnemen met hun officier gerechtelijke politie die contact zal nemen met procureur des Konings.

Hou er rekening mee dat elke ouder het recht heeft zijn kinderen te zien
Dat gezag co-ouderschap de standaard regeling is maar dat uiteraard voor de weekend dat ook telt.
Verblijf co-ouderschap is iets anders en kan geregeld worden naar best vermogen steeds in het belang van de kinderen.

U kan de politie reeds op voorhand verwittigen ( via hun teammanager) commissaris dat en mogelijk problemen aan de schoolpoort kunnen zijn en dat er best een patrouille aanwezig is of zeer snel ter plaatse kan komen.

Druk zeker ook de twee omzendbrieven onderwijs af en neem deze mee ter attentie van de school.

JPV

#11 , 04 jun 2015 07:34

wat is de leeftijd van het kind? Indien niet schoolplichtig, kan u het kind over de middag al ophalen. Uit respect voor de school dan wel latne weten dat de vader mogelijks hiervan een probleem zal maken, maar uw gedrag verklaren door het feit dat u elke weekdag het kind kwam ophalen en de papa vorig weekend reeds kreeg en u liever vrijdagnamiddag een scene aan de schoolpoort vermijdt. Eventueel ook de politie inlichten (en contactgegevens achterlaten) zodat zij op de hoogte zijn en uw kind niet als vermist opgegeven zou worden.

Ik zou naar toe toekomst toe ook aangeven (aangetekende zending!) dat u de voorkeur hebt voor een tweewekelijks papaweekend, maar dat u open staat voor een week-weekregeling. U laat weten dat, als de papa aangeeft voor de week-week regeling te kiezen, u tot de voorlopige uitspraak van de rechtbank geen bezwaar zal maken tegen het afhalen van het kind door de vader maar hij dan natuurlijk ook alle zorgen op zich moet nemen en graag, in het belang van het kind, uitdrukkelijk de bevestiging wil krijgen dat hij de nodige opvang kan voorzien gedurende zijn week. Op die manier staat u sterker tegenover de rechtbank, gezien u dan aangeeft in het belang van het kind, maar (ondanks alles) met respect voor de rechten van de papa te handelen.

duma

#12 , 04 jun 2015 10:16

Ik wou net hetzelfde zeggen als JPV: Als het kind niet schoolplichtig is, zorg dan dat je kind er op vrijdagavond niet meer is om opgehaald te worden. Maar informeer de school hierover ook eerlijk, zonder in detail te treden en de vuile was buiten te hangen. Ook voor de kinderen is het goed dat de school op de hoogte is, want voor hen is de juf een vertrouwenspersoon, dus het kan wel zijn dat ze daar eens iets aan vertellen/vragen en dan is het best dat de juf niet uit de lucht komt vallen.

Volg maar wat JPV hier zegt. De rechter zal sowieso voorkeur geven aan week/week als een ouder daar om vraagt, maar een ouder alle weekend (lust) en de andere ouder de week (last), die vlieger gaat niet op.

JPV

#13 , 04 jun 2015 10:53

en natuurlijk zo vlug mogelijk voorlopige maatregelen bij de rechtbank vragen, gezien het de papa mss wel een week zal lukken om voor opvang te zorgen, maar het ook niet de bedoeling is dat de kinderen ganse de week bij oma/opa blijven, dat is ook niet goed voor hen.

Terug naar “Echtscheiding”