Beste specialisten,
Sinds januari huur ik een handelspand in een appartementsgebouw. In de statuten van het gebouw staat dat het pand als restaurant mag verhuurd worden, met als voorwaarde geen geur- noch lawaaihinder.
We zijn een sushi-restaurant en hebben de wensen van de bewoners willen inwilligen door volgende maatregelen :
1) een dure dampkap met koolfiltersysteem (ontgeuringssysteem) + isolatie voor geluiddempen (alhoewel we al via rapporten van ons kassasysteem weten dat warme gerechten slechts 18% uitmaken van de totale consumaties. 80% gaat naar sushi)
2) vloer in het restaurant is een vinyl-vloer met geluiddempende onderlaag.
Wij hebben de dag voor de opening de bewoners op bezoek gevraagd om een kijkje te komen nemen en hen een glas en hapje aan te bieden. Vlak boven ons woont een oude dame van 82 die al onmiddellijk klaagde over een luide voordeur en eventueel flessengerammel van op het koertje buiten (haar slaapkamerraam komt er op uit)
Ook nog voor de opening werd al geklaagd over het uitzicht van de alu-buis van de dampkap, het geluid dat ze maakt en de geurhinder die ze zowiezo verwachtten.
Ik heb voorgesteld om de alu-buis te vervangen door een rooster (maar werd niet op ingegaan)
Ik heb hen de garanties van de fabrikant laten zien waarin staat dat er max. nog 5% geuruitstoot kan zijn en ook 'lawaai' is binnen de normen. Dus geen reden meer tot klagen.
Voedselafval gaat in een speciale voedingscontainer die één maal per week wordt vervangen. Andere container is restafval
Nu zijn we anderhalve week verder en we krijgen al dreigementen dat ze een gerechtsdeurwaarder zullen sturen om ons te dwingen onze zaak te sluiten.
Klachten :
de voordeur is te luid
het koertje achteraan is een 'vuilnisbelt' vanwege bakken leeggoed, een handdoekrekje en de twee containers (verder ligt of staat daar niets)
iemand op de derde (!!!) verdieping heeft last van de stoelen die worden verschoven in het restaurant !
de mensen in de keuken mogen na 22u niet meer babbelen en moeten in stilte de keuken poetsen, want na 22u is nachtlawaai...
over de dampkap kunnen ze niet meer klagen, maar nu beweren ze dat de geur van de keuken binnendoor, via het afzuigsysteem van de toiletten tot in het eerste appartement (boven ons) komt...niet de appartementen erboven...
Ze klagen over luide muziek, terwijl er geen muziek wordt afgespeeld...noch in het restaurant, noch in de keuken.
Ze klagen over 'flessengerammel' midden in de nacht (na 23u). Terwijl de flessen overdag worden gesorteerd, want er is geen verlichting buiten.
De bewoners zijn allen gepensioneerden, sommigen 80+
Voordien werd het pand verhuurd als interimkantoor en beweren de bewoners dat de voordeur slechts twee keer openging op een dag, 's ochtends om 9u en 's avonds om 17u. Want de bedienden aten zelfs 's middags in hun kantoor en gingen de deur niet uit...
Zoals je merkt, zijn de klachten zo absurd en onredelijk. Maar ze zullen er niet voor terugdeinzen een rechtszaak te beginnen. Ze hebben het al eerder gedaan en hebben een zaak verloren.
Nu is mijn vraag, wat kan ik doen als huurder ? Ik kan slaafs aan al hun grillen toegeven ? Ze zullen er enkel nieuwe blijven uitvinden.
Graag een beetje raad of advies
Shawo