Hoogte bedrag schadevergoeding

sabrinad
Topic Starter

Hoogte bedrag schadevergoeding

#1 , 05 jun 2015 15:35

Mijn advocaat vroeg me vandaag: hoeveel schadevergoeding zou je willen eisen?
Het betreft iemand die me langer dan een jaar getreiterd heeft ( met bewijzen, ging dan bij officiële instanties melden dat ik overleden was om er zijn voordeel mee te doen, nam persoonlijke spullen van me weg, heeft me afgeperst).
Door die pesterijen ben ik in behandeling bij een psychiater en heb ik een trauma opgelopen. Ik was reeds door een aandoening hiervoor aanzien als "zwakkere".

Ik vind het raar dat mijn advocaat mij die vraag stelt. Ik dacht dat hij dit zou kunnen bepalen. Heb totaal geen idee welke bedragen men hier hanteert, dus graag wat uitleg.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lanox
Juridisch actief: Nee

#2 , 05 jun 2015 16:53

En dat heeft u niet tegen uw advocaat gezegd?

sabrinad
Topic Starter

#3 , 05 jun 2015 17:38

Toch wel, maar ik moet zelf het bedrag bepalen. Hij kan dat niet voor mij doen.

Reclame

Vandebos

#4 , 05 jun 2015 17:48

Maak een optelsom van de kosten van de verdwenen goederen, van de sessies met psy die reeds zijn gepasseerd en deze die nog nodig zijn, van de kosten die zijn komen kijken bij alle juridische en burgerlijke stappen die u diende te ondernemen, van de bewezen afpersing etc etc.

Dan heeft u een streefcijfer.

sabrinad
Topic Starter

#5 , 05 jun 2015 18:05

Er was deze week zitting en die persoon is niet komen opdagen, ook niet verwittigd. Op brieven antwoordt die niet.
Kosten psychiater zijn makkelijk te bepalen, maar kan de tegenpartij dan niet staven van: och, het is niet door mij dat ie er heen moet.
En hoe bepaal je de waarde van: er is iets ingrijpend gebeurd en dat zal blijvende gevolgen hebben. Dat is het moeilijkste om een getal op te plaatsen.

BrechtS

#6 , 06 jun 2015 00:51

Ik denk dat u de psychiater als getuige kunt oproepen om te bevestigen dat de sessies door hem veroorzaakt waren, het trauma door hem veroorzaakt is. Eerst en vooral neemt u dus alle kosten die er waren door hem (dus de psychiater, de juridische kosten en weet ik veel wat nog) en dan vraagt u daarbovenop nog eens een emotionele schadevergoeding. Dan zal de advocaat wel wat advies kunnen geven of u meer zou kunnen krijgen of niet. Normaal zou de advocaat een strategie toepassen van meer vragen dan verwacht/nodig zodat na bemiddeling toch nog het gewenste bedrag bereikbaar kan zijn. Vandaar waarschijnlijk dat hij het u vraagt want hij heeft geen zicht op de kosten die u hebt gehad hieraan, en weet ook niet hoeveel emotionele schadevergoeding u zou willen.

sabrinad
Topic Starter

#7 , 06 jun 2015 14:35

De psychiater zei dat hij een attest wil uitschrijven: is in behandeling voor depressie, maar ik vraag me af hoe ver een psychiater mag gaan op gebied van beroepsgeheim?

Heb bv. een attest van invaliditeit, maar de aanvang ervan dateert van voor het hele gedoe is losgebarsten.
WEL is het zo dat mijn toestand verslechterd is en meer permanent door wat er met die persoon is gebeurd. Hij wist al dat ik kwetsbaar was en heeft er misbruik van gemaakt,
maar hij kan evengoed beweren: "ik wist niets van die invaliditeit" of "zie je wel, er waren al problemen".

BrechtS

#8 , 06 jun 2015 16:08

De psychiater zei dat hij een attest wil uitschrijven: is in behandeling voor depressie, maar ik vraag me af hoe ver een psychiater mag gaan op gebied van beroepsgeheim?

Heb bv. een attest van invaliditeit, maar de aanvang ervan dateert van voor het hele gedoe is losgebarsten.
WEL is het zo dat mijn toestand verslechterd is en meer permanent door wat er met die persoon is gebeurd. Hij wist al dat ik kwetsbaar was en heeft er misbruik van gemaakt,
maar hij kan evengoed beweren: "ik wist niets van die invaliditeit" of "zie je wel, er waren al problemen".
Als ik mij niet vergis mag hij zeggen waar u hel toestemming toe geeft. Dus als u vindt dat bepaalde dingen die hij vermeld er niet bij mogen staan, zeg het hem dan, maar als er bepaalde zaken zijn die u wilt toestaan zeg het hem ook, dan kan hij zelf nog beslissen wat hij vermeld. Zelfs onder eed als getuige is beroepsgeheim een moeilijke kwestie bij artsen.

sabrinad
Topic Starter

#9 , 06 jun 2015 16:20

Een attest dat er door die situatie schade ( blijvende mentale schade) is geleden, is een begin veronderstel ik? Alsook een attest van invaliditeit?

eylis

#10 , 06 jun 2015 17:23

even concreet: maar een psychiater kan en mag nooit verklaren dat een psychische conditie is veroorzaakt DOOR IEMAND. Dat is wetenschappelijk nooit aantoonbaar. De psychiater kan enkel verkaren in wat voor psychische toestand iemand zich bevind. Welke gebeurtenissen deze toestand mogelijk kunnen getriggerd hebben én (wat het belangrijkste is) welke behandeingen nog verdergezet moeten worden. Maw zal dit in de toekomst nog kosten veroorzaken. en dàt is belangrijk om de schadevergoieding te bepalen. In de kosten kan je ook meerekenen= welke activteiten of dagelijkse handelingen meer moeite of inspanning gekost hebben door je depressie. Je kan zelfs aan je werkgever vragen of hij vond dat je minder goed presteerde en of dat een merkbare weerslag had op je jaarijkse evaluatie. Zo ja, vraag daar een attestje van.

sabrinad
Topic Starter

#11 , 06 jun 2015 21:58

Bedankt.

Ik geef inclusief medicatie, vervoersonkosten toch wel zo'n 100 euro per maand uit aan die psychiater. Ik kan nog makkelijk vijftig, zestig jaar leven en die hulp nodig hebben.
Kan je dan echt 100 X 12 X 60 eisen?

BrechtS

#12 , 06 jun 2015 22:52

U kan dat eisen, maar dat betekend nog niet dat u het zal krijgen.

sabrinad
Topic Starter

#13 , 06 jun 2015 23:49

Als je een bedrag eist dat heel erg hoog ligt, maar wel worden beargumenteerd, hoe gaat het dan te werk?
De persoon die ik heb aangeklaagd, was voor de eerste zitting zonder verwittiging trouwens niet komen opdagen, kan men dan al meer eisen omdat die blijkbaar denkt dat het allemaal niet ernstig is.

sabrinad
Topic Starter

#14 , 12 jun 2015 23:32

Heb intussen medische verslagen. De arts heeft zelfs geschreven dat ik ben moeten verhuizen door de situatie en therapie noodzakelijk blijft.

Ik heb dan zelf een bedrag berekend waarvan ik dacht: dit is belachelijk veel, maar mijn advocaat vond het heel schappelijk.

Ik weet niet in welke mate een goede advocaat hierin een rol speelt.

kwispel

#15 , 15 jun 2015 16:48

Denk dat het hier vooral afhangt hoe goed de advocaat de rechter kan overtuigen. En hoe goed hij hem kent en wie de advocaat van de tegenpartij is.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”