Verhuurder wil pand van privégebruik omvormen naar handelspa

popol1
Topic Starter

Re: Verhuurder wil pand van privégebruik omvormen naar hande

#16 , 06 jun 2015 23:01

Franciscus heeft gelijk. De verhuurders denken dat ik dit zal inbrengen bij de belastingen.
Alleen willen zij niet begrijpen dat ik dat niet KAN inbrengen...

@kj86 waarom zou er sprake zijn van fraude? De verhuurders hebben het contract zelf opgesteld..

In het contract staat: het gehuurde goed is uitsluitend bestemd voor private bewoning.

Opgelet! Ik heb op voorhand gevraagd aan de makelaar en de verhuurders of dit mocht voor een kinderdagverblijf.

Ook staat er: dat ik het pand niet fiscaal mag atrekken. Wat ik dus ook niet doe.

En dat de bestemming van het goed niet mag gewijzigd worden zonder schriftelijke goedkeuring van de verhuurder

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#17 , 06 jun 2015 23:15

Waarom tekent u een contract waarin staat dat het gehuurde goed enkel voor private woning mag gebruikt worden als u er een kinderdagverblijf wil in uitbaten?

De bestemming van het goed is in strijd met de huurovereenkomst. De verhuurder kan om die reden de huurovereenkomst door de rechter laten ontbinden, tenzij u zou kunnen bewijzen dat hij akkoord ging met de uitbating van een kinderdagverblijf.

Of u de kosten al dan niet inbrengt bij de belastingen is totaal irrelevant. Ook al begrijpen de verhuurders dat u dat niet kan, dat verandert niets aan de zaak en dat verandert ook niets aan het feit dat de verhuurders de huur bij de belastingen moeten aangeven als een onroerend goed dat door de huurder gebruikt wordt voor zijn beroepswerkzaamheid.

Franciscus

#18 , 06 jun 2015 23:26

U schrijft nu zelf ...dat contract staat uitsluitend voor privaat bewoning dat sluit effectief alle andere activiteiten uit.

Reclame

popol1
Topic Starter

#19 , 07 jun 2015 08:14

Ik zal straks de tekst even letterlijk kopiëren...

Ik kan via de makelaar bewijzen dat ik op voorhand gevraagd heb dat het voor een kinderdagverblijf bestemd mag zijn.

Mijn vorig pand was ook geen handelspand, hier heb ik zonder problemen verschillende jaren gehuurd.

sloeberken

#20 , 07 jun 2015 08:55

Er wordt uitdrukkelijk tussen partijen overeengekomen dat:
deze overeenkomst niet onder toepassing van de standaardovereenkomsten voor de hoofdverblijfplaats fungeert en deze verhuring geen dienst doet als hoofdverblijfplaats van de huurder.
deze overeenkomst niet onder toepassing van de standaardovereenkomsten voor de handelshuur fungeert en deze verhuring geen dienst doet als handelslokaal voor de huurder.
Door het fijt dat je niet zelfstandig bent, is het geen kinderdagverblijf maar ben je Kinderopvang onder toezicht van kind en gezin.
TS oefent geen handelsactiviteit uit.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

giserke

#21 , 07 jun 2015 10:40

Als er effectief een bestemmingswijziging gebeurt van woonhuis naar handelspand zal dit toch wel in het huurcontract moeten zijn opgenomen, gezien de fiscale gevolgen van de verhuurder.
Of hij wist of niet wist wat er met dit pand zou gebeuren speelt geen rol. Enkel wat op papier staat.
Als het huurcontract geen bestemmingswijziging toelaat, vrees ik dat hij wel in het gelijkgesteld zal worden.

sloeberken

#22 , 07 jun 2015 11:12

Een huurcontract veranderd enkel van bestemming, als huurder de onkosten in zijn belastingen inbrengt. Aangezien TS geen handel drijft kunnen er nooit onkosten in mindering gebracht worden.
Voornaam is wat er allemaal in het contract opgenomen is. Wat verhuurder naar voor brengt, verhuizen of meer huur betalen zal niet volstaan.

scorpioen

#23 , 07 jun 2015 13:03

Een huurcontract verandert enkel van bestemming, als huurder de onkosten in zijn belastingen inbrengt.
Artikel 7, WIB 92 (aj. 2015)
§ 1. Inkomsten van onroerende goederen zijn:
[...]
2° voor verhuurde onroerende goederen:
a) voor in België gelegen goederen verhuurd aan een natuurlijke persoon die ze noch geheel,
noch gedeeltelijk gebruikt voor het uitoefenen van zijn beroepswerkzaamheid:
- het kadastraal inkomen wanneer het ongebouwde onroerende goederen, of materieel en
outillage die van nature of door hun bestemming onroerend zijn, betreft;
- het kadastraal inkomen verhoogd met 40 pct wanneer het andere goederen betreft;

Het criterium is dus: het al dan niet gebruik van het gehuurde pand voor de beroepswerkzaamheid van de huurder. Het feit of de huurder de huur als onkosten in zijn belastingen inbrengt is hierbij niet relevant.

popol1
Topic Starter

#24 , 07 jun 2015 17:31

Ik zal even een deel overtypen van het contract:

Artikel 12. BESTEMMING VAN HET GOED
Het gehuurde goed is uitsluitend bestemd voor private bewoning. De huurder mag de huurgelden fiscaal niet als beroepslast in mindering brengen van zijn belastbaar inkomen. De bestemming van het goed mag door de huurder niet worden gewijzigd zonder schriftelijke en voorafgaande goedkeuring van de verhuurder.

Artikel 13. Verfraaiings-, verbeterings- en veranderingswerken
Alle verfraaiings-, verbeterings- en veranderingswerken aan het goed zullen enkel mogen uitgevoerd worden mits voorafgaande en schriftelijke toestemming van de verhuurder. Behoudens andersluidende schriftelijke overeenkomst zullen zij ten bate blijven van de verhuurder, zonder vergoeding, onverminderd het recht van de verhuurder herstel van de oorspronkelijke toestand te vorderen.

Mocht de huurder na akkoord van de verhuurder overgaan tot werkzaamheden waarvoor een postinterventiedossier nodig zou zijn, dan zal de huurder dienaangaande alle verplichtingen op zich nemen en het postinterventiedossier en het hem door de verhuurder ter beschikking gesteld oorspronkelijk postinterventiedossier bij beëindiging van de werken overhandigen aan de verhuurder.
Indien er voor het goed een postinterventiedossier werd opgemaakt, verbindt de verhuurder zich ertoe dit op eerste verzoek van de huurder te zijner beschikking te stellen.

Artikel 16. ONTBINDING VAN DE OVEREENKOMST LASTENS DE HUURDER
In geval van ontbinding van deze overeenkomst door de fout van de huurder zal deze laatste alle kosten en uitgaven dienen te dragen voortvloeiend uit deze ontbinding, met inbegrip van een wederverhuringsvergoeding van 3 maand, de kosten voor herstelling in goede staat en het ereloon van wederverhuring verschuldigd aan de vastgoedmakelaar die de huidige overeenkomst heeft bemiddeld.

scorpioen

#25 , 07 jun 2015 17:47

Kinderdagverblijf is iets anders als private bewoning.
U gebruikt het gehuurde goed voor een andere bestemming dan voorzien in de huurovereenkomst.
Als u kan bewijzen dat de verhuurder hier akkoord mee ging is er geen probleem. Anders kan de verhuurder de huurovereenkomst door de rechter laten ontbinden.

sloeberken

#26 , 07 jun 2015 19:19

U gebruikt het gehuurde goed voor een andere bestemming dan voorzien in de huurovereenkomst.
Als u kan bewijzen dat de verhuurder hier akkoord mee ging is er geen probleem. Anders kan de verhuurder de huurovereenkomst door de rechter laten ontbinden.
Kinderdagverblijf is waar meer dan 8 kinderen verblijven anders is het een onthaalmoeder. Iemand die een kinderdagverblijf runt moet zelfstandige zijn, een onthaalmoeder niet.
Laatst gewijzigd door sloeberken op 07 jun 2015 19:35, 2 keer totaal gewijzigd.

popol1
Topic Starter

#27 , 07 jun 2015 19:28

Het is een kinderdagverblijf-> +- 20 kinderen

Heb een ondernemingsnr, maar geen btw-nr
Kan niet inbrengen in de belastingen...

Ik kan wel bewijzen dat de verhuurder akkoord ging. Ik heb voor de overeenkomst een mail verstuurd naar de makelaar of dit voor een kinderdagverblijf mocht.
De makelaar kan dit ook bevestigen.

sloeberken

#28 , 07 jun 2015 19:34

Het is een kinderdagverblijf-> +- 20 kinderen

Heb een ondernemingsnr, maar geen btw-nr
Kan niet inbrengen in de belastingen...

Ik kan wel bewijzen dat de verhuurder akkoord ging. Ik heb voor de overeenkomst een mail verstuurd naar de makelaar of dit voor een kinderdagverblijf mocht.
De makelaar kan dit ook bevestigen.
Dat is een totaal andere zaak, denk dat je best met verhuurder een minnelijk akkoord maakt. Is niet omdat je geen BTW plicht hebt dat je u onkosten niet kan inbrengen.
Waarschijnlijk werkt je zelf met personeel.

giserke

#29 , 07 jun 2015 20:33

Kinderdagverblijf is waar meer dan 8 kinderen verblijven anders is het een onthaalmoeder. Iemand die een kinderdagverblijf runt moet zelfstandige zijn, een onthaalmoeder niet.
Onthaalmoeder is ook een beroep. Is dus aan dezelfde voorwaarden onderworpen.
Verzwarende omstandigheid is dat de huurder er blijkbaar ook niet woont.
Hierdoor kan men het gebruik van de woning voor alles behalve het gebruik als private woning beschouwen.

Ik zou idd ook uitkijken voor een minnelijke overeenkomst met de verhuurder.
Ik begrijp niet hoe iemand een private woning gaat huren, daar kosten aan doet en niet eens weet dat dit pand niet gebruikt mag worden voor beroepsdoeleinden.
Dat is toch het eerste waar je voor uitkijkt als je een pand zoekt?

popol1
Topic Starter

#30 , 07 jun 2015 21:34

@giserke

Toen ik naar het pand ging zien, heb ik meerdere malen gevraagd aan de makelaar en de eigenaars of ik dit pand mocht gebruiken voor een kinderdagverblijf.
Toen gingen beide partijen telkens akkoord.
Dus dan ga ik ervan uit dat ik er mijn beroep in mocht uitvoeren. Of zie ik dat verkeerd?

Ik gebruik namelijk geen handelspand omdat hier de kost te hoog ligt. En ik dit toch niet kan inbrengen in de belastingen.

Terug naar “Huren”