Kopie identiteitskaart

HanneloreV
Topic Starter

Kopie identiteitskaart

#1 , 06 jun 2015 19:24

Hallo,

Vooraleer ik mijn vraag stel even kort de situatie schetsen: een paar weken geleden heb ik aan een actie deelgenomen om festivaltickets te winnen. Afgelopen dagen ontving ik twee mails dat ik zogezegd ook tickets gewonnen had. Wegens een aantal reden, die niet meteen van belang zijn voor mijn vraag denk ik, heb ik enige vorm van twijfel over de echtheid ervan. Het is zo dat het festival 18+ is en men daarom vraagt om een kopie van mijn identiteitskaart en die van de persoon die ik meeneem door te sturen. Aangezien ik het niet helemaal vertrouw, stuur ik deze gegevens niet graag zomaar door. Op internet las ik al enkele manieren waarop er fraude gepleegd kan worden met een paspoort. Ik weet niet of dat ook van toepassing is met een identiteitskaart?

Nu is mijn vraag: Heb ik het recht om bijvoorbeeld op de kopie te schrijven dat het om een kopie gaat (en voor wie + de datum)? En zijn er bijvoorbeeld bepaalde gegevens op mijn identiteitskaart die ik dan onleesbaar mag maken? Ik veronderstel toch dat niet iedereen zomaar het recht heeft om alle gegevens van mijn pas te eisen?

De mail is echter wel verstuurd vanuit een bedrijf dat ik op het internet teruggevonden heb en waarvan ik ook een telefoonnummer heb gevonden. Nu ben ik van plan om alsnog te bellen omdat ik zoals eerder vermeld wegens enkele redenen toch niet overtuigd ben van de echtheid van de mail. Maar ik zou toch ook graag al een idee hebben over de manier waarop ik mij kan beschermen tegen eventueel misbruik van mijn identiteitskaart.

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 06 jun 2015 19:57

Nu is mijn vraag: Heb ik het recht om bijvoorbeeld op de kopie te schrijven dat het om een kopie gaat (en voor wie + de datum)? En zijn er bijvoorbeeld bepaalde gegevens op mijn identiteitskaart die ik dan onleesbaar mag maken? Ik veronderstel toch dat niet iedereen zomaar het recht heeft om alle gegevens van mijn pas te eisen?

!
Je kan daar natuurlijk opschrijven wat je wil. Het is toch maar een kopie.
En welke vertrouwelijke gegevens zou je dan wissen op die kopie. er staat bijna niets op: Naam en voornaam, geboorteplaats en datum; Nationaliteit; nummer van de kaart en geldigheidsdatum.

Buiten uw geboorteplaats hebben ze al die gegevens nodig, om te zien of we wel bent wie je aangeeft en of uw kaart niet vervallen is.

HanneloreV
Topic Starter

#3 , 06 jun 2015 20:11

Geen idee, ik had ook al de vraag gesteld op welke manier ze misbruik zouden kunnen maken van mijn identiteitskaart. Ik wil geen risico's nemen, het zekere voor het onzekere ;)

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 06 jun 2015 23:07

Bel met die firma.
Kopieer uw kaart en fax ze door - zwart/wit kopie kan men weinig mee doen.

WP002

#5 , 07 jun 2015 13:37

Schrijf er in grote letters SPECIMEN over.

Terug naar “Privacy-bescherming”