kenbaar maken van je identiteit

denlowie
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

kenbaar maken van je identiteit

#1 , 07 jun 2015 18:55

In een bepaald groot warenhuis voor kleinhandel vraag men te pas en te onpas u identiteit en dit om een factuur uit te printen.

Ik zeg wel het is een kleinhandel en als voorbeeld wanneer je een pot bouillon van 1kg koopt heb je al prijs, ook als je bv 20kg zout koopt met een waarde van 4€ heb je prijs.

Ik zeg niet wanneer ik 10kg bouillon mocht kopen maar 1kg !!

Op welk recht baseren ze deze handels wijze.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus

#2 , 07 jun 2015 21:11

Groot warenhuis voor kleinhandel.
Kent u een kleinhandelaar die daar zonder factuur koopt?

denlowie
Topic Starter

#3 , 08 jun 2015 05:17

Groot warenhuis voor kleinhandel.
Kent u een kleinhandelaar die daar zonder factuur koopt?
Ik bedoel wel een grootwarenhuis voor de gewone burger, die toch facturen maakt wanneer je van iets bepaalde hoeveelheden koopt, vb 20 pakjes maiszetmeel..

Dat daar ook horeca sommige dingen koopt zonder factuur vb: wijn, alcoholische dranken en koffie dit is mijn zaak niet.

Reclame

LeenW

#4 , 08 jun 2015 10:11

Zij zijn inderdaad wettelijk verplicht een factuur op te maken wanneer een particulier hoeveelheden koopt die men zou kunnen aanzien als voor een handelaar. Dit uiteraard om zwarte verkoop tegen te gaan. Voor een factuur moet men dan bijgevolg uw gegevens kunnen controleren.

JPV

#5 , 08 jun 2015 10:18

Ik bedoel wel een grootwarenhuis voor de gewone burger, die toch facturen maakt wanneer je van iets bepaalde hoeveelheden koopt, vb 20 pakjes maiszetmeel..
een grootwarenhuis voor de gewone burger? contradictio in termini. Tenzij je een GROOT warenhuis bedoelt.

Om concreet te worden: makro is een groot warenhuis. Metro is een grootwarenhuis. Bij beide moet iemand die grote hoeveelheden van zelfde product koopt, zich legitimeren. Bij de eerste winkel kan je als gewone burger (met kaart) wél binnen, bij de tweede niet.

denlowie
Topic Starter

#6 , 08 jun 2015 10:56

Het is het groot waren huis die de goedkoopste van het land is, dus die hoofdzakelijk aan kleinverbruikers verkoopt, doch die in hun reken grote verpakkingen te zien zijn, vb zout is 12 X 1 kg en bv bloem 10 X1kg, daar verkopen ze ook bouillon in pasta doos van 1 kg, als je dit neemt moet men je identiteit hebben want ze moeten het factureren.

Wat ik wel weet dat is dat de BTW wetgeving het stelt, dat de klant om een factuur moet vragen als het voor beroepsdoeleinden is.

Het is toch niet omdat ik 20kg zout nodig heb om mijn eigen varken in het zout te steken dat ik mijn identiteit moet prijs geven voor die 4€ zout die ik nodig heb.

Het gaat bij mij om het princiep, ik koop in elk ander waren huis zoveel zout als ik wil zonder factuur.

JPV

#7 , 08 jun 2015 11:03

Zonder de namen te noemen, zal je geen goed antwoord kunnen krijgen. Als het over een groothandelaar gaat, is hij verplicht (behoudens enkele uitzonderingen) om een factuur op te stellen:
http://www.voka.be/media/11022930/gross ... rijven.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

denlowie
Topic Starter

#8 , 08 jun 2015 11:04

Wel het is in de colruyt.

Bart 01

#9 , 08 jun 2015 11:07

Volgens mij zijn dit afspraken tussen de administratie en de keten zelf. Maar wat de wettelijke basis daarvan is?
Ik heb weet van een groothandel die ook aan particulieren verkopen die inderdaad op basis van bepaalde criteria een factuur moeten opstellen van de administratie.

Los daarvan: het is niet dat je u pas moet tonen (bij ons in de gemeente toch niet) ...

artemis

#10 , 08 jun 2015 11:09

Het gaat vermoedelijk om die supermarkt waar ook heel veel nachtwinkels gaan kopen.

Broer heeft er hetzelfde voorgehad toen voor een feestje thuis redelijke hoeveelheden van bepaalde producten kocht.

http://www.radio2.be/artikel/een-factuu ... at-chocola

denlowie
Topic Starter

#11 , 08 jun 2015 11:11

.

Los daarvan: het is niet dat je u pas moet tonen (bij ons in de gemeente toch niet) ...
Ik kan ook niet blijven de naam van de burgemeester gebruiken en het adres van het gemeentehuis opgeven.

JPV

#12 , 08 jun 2015 11:15

Wel het is in de colruyt.
die werken met een systeem waarbij je na verloop van tijd "getagd" wordt en ze telkens je gegevens vragen, als ik het goed voor heb.

Ik haal regelmatig véél cola (voor het werk hier) en ben nog nooit in die categorie belandt, terwijl een collega van mij, omwille van aankoop andere zaken (voor privé) wel een factuur krijgt. Het is dus op basis van objectieve criteria en dan kunnen ze dit imho perfect eisen.

LeenW

#13 , 08 jun 2015 11:19

We zijn hier twee dingen door elkaar aan het halen. Een groothandel moet altijd een factuur opstellen, of het nu voor een particulier of onderneming is. Zij zijn daaraan gebonden door de facturatiewetgeving. Een "gewone" winkel moet ook een factuur opstellen aan ondernemingen (duh!), maar ook aan particulieren als zij hoeveelheden aankopen die als voor ondernemingen gezien kunnen worden. De wet is daar vrij vaag in, maar ik kan akkoord gaan met de winkel dat 20kg zout al eerder richting beroepsgebruik gaat.

denlowie
Topic Starter

#14 , 08 jun 2015 11:21

Het is dus op basis van objectieve criteria en dan kunnen ze dit imho perfect eisen.

Wanneer ze dit kunnen eisen want dit zijn hun eigen regels, dan zou dit toch geafficheerd moeten worden, als je om 12 kg zout gaat is er niks aan de hand als je 24 kg zout neemt moet je een factuur nemen, bij de bouillon pasta heb je geen keuze dit is altijd 1kg en je heeft een factuur aan je been.

Voor mij persoonlijk geen probleem heb wel altijd een fictief iemand in de gedachte met een fictief adres.

denlowie
Topic Starter

#15 , 08 jun 2015 11:23

maar ik kan akkoord gaan met de winkel dat 20kg zout al eerder richting beroepsgebruik gaat.
1kg bouillon pasta is toch geen beroeps gebruik !

Maar gelukkig zijn er meer dan één winkel in Belgie waar je op je gemak alles kan koppen.

Terug naar “Privacy-bescherming”