Moeder maakte testament na overlijden vader.

Lila B
Topic Starter

Moeder maakte testament na overlijden vader.

#1 , 08 jun 2015 14:11

Vader overleed in 2009. Hij had geen testament opgemaakt. De gezinswoning werd bepaald op 160.000€, het roerend vermogen op 200.000€. Er zijn vier kinderen.
Nu is moeder ook overleden. Zij maakte bij de dood van vader wel een testament, waardoor twee zonen legaat werden. Zij krijgen dus elk 5/16den, en de andere broers elk 3/16den.
Volgens mij krijgen de vier broers elk 1/4 van het deel van hun vader,
en de ene twee elk 5/16den, en de andere twee elk 3/16den van het deel van hun moeder.
Wij krijgen nu net een brief van de notaris en hij deelt het hele roerend vermogen ( dat een beetje aangegroeid is) volgens de verdeelsleutel van de moeder.
Kan dit?
Kunnen jullie ons raad geven?
mvg
Lila B

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 08 jun 2015 14:26

Moeder zal mogelijk als langslevende alles hebben gekregen.

wanton

#3 , 08 jun 2015 14:56

Dat vermoed ik dus niet. Vaders deel van de woning zal wel officieel verdeeld zijn : 1/2 moeder dat blijft en telkens 1/8 voor elk der kinderen. Dat staat zo genoteerd bij de Registratie. Maar de verdeling van gelden na vaders pverlijden hadden jullie zelf moeten regelen. De wettelijke toepassing is : het overeenstemmend bedrag in blote eigendom op naam van elk kind blokkeren, met moeder als vruchtgebruiker. Zij krijgt dan de intrest. Als dat niet wertgedaan, worden nu d roerende tegoeden beschouwd als zijnde van moeder. Dus hetgeen de notaris doet is correct. Dezelfde verdeling is enkel van toepassing op moeders helft van het huis. Daardoor bekomen twee kinderen 9/32 ; de anderen 7/32 van de totale woning.
Ik vind het wel spijtig dat moeder - om welke reden dan ook - verschil maakt tussen haar kinderen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Lila B
Topic Starter

#4 , 08 jun 2015 17:20

Dank u wel. Het is inderdaad erg. Vooral aangezien ze alle vier tweemaal per week op bezoek gingen. Maar ja, gedane zaken nemen geen keer.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”