medeplichtig of niet?

yournamehere
Topic Starter

medeplichtig of niet?

#1 , 10 jun 2015 03:55

Ik ben IT security professional en bezorg een internet privacy systeem aan een vriend. In short: custom wifi router met vpn/proxy chains + tor en een anoniem remote web/mailserver platform. Simpel te gebruiken vanaf een secured laptop en gsm. Dit soort projecten voer ik wel meer uit in het kader van mijn job en verschillende how-to's zijn beschikbaar op security-related sites. Ik sta op het punt om deze custom hardware af te leveren maar ik vermoed/weet dat mijn vriend die niet gaat gebruiken om dapper het rebelse gedachtengoed on-line te zetten maar zonder twijfel vrij strafbare feiten zal plegen.

Ben ik medeplichtig?

Gr,
YNH

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
giserke

#2 , 10 jun 2015 09:26

Als U weet dat hij strafbare feiten zal plegen ben je idd medeplichtig.
Wat de strafbarheid betreft in uw geval, zullen anderen moeten kunnen bewijzen dat jij wist wat die persoon met die software zou doen.

LeenW

#3 , 10 jun 2015 10:57

Het nut van die software zal ook bepalend zijn. Verkoop je een steakmes aan iemand die er zijn moeder mee doodsteekt is immers niet hetzelfde als een vuurwapen verkopen aan iemand die er zijn moeder mee doodschiet. Als uw software dus enkel "slechte" eigenschappen heeft, zal het gemakkelijk zijn uw medeplichtigheid aan te tonen.

Reclame

giserke

#4 , 10 jun 2015 11:43

Het nut van die software zal ook bepalend zijn. Verkoop je een steakmes aan iemand die er zijn moeder mee doodsteekt is immers niet hetzelfde als een vuurwapen verkopen aan iemand die er zijn moeder mee doodschiet. Als uw software dus enkel "slechte" eigenschappen heeft, zal het gemakkelijk zijn uw medeplichtigheid aan te tonen.
lijkt me moeilijk stand te houden. Als die software illegale functies heeft mag het gewoon niet verkocht worden.
Maar alles kun je gebruiken en misbruiken. De enige vraag is weet de verkoper dat de koper dat koopt om te misbruiken of niet.

Je kunt een keukenmes verkopen om te eten. Maar met dat zelfde mes kun je ook iemand neersteken.
Als je weet dat iemand een keukenmes komt aankopen om iemand te gaan neersteken, en je verkoopt het hem toch dan ben je medeplichtig.
Dat je het wist, moet dan ook nog eens bewezen worden wat al iets moeilijker is.

Didymus

#5 , 10 jun 2015 11:56

Systeem laat gewoon toe om anoniem te blijven op het internet omdat je heel moeilijk/onmogelijk te traceren bent. An sich is dat helemaal niet illegaal; sterker nog, Tor is ontwikkeld door de Amerikaanse overheid (US Navel Research Laboratory en DARPA) om dissidenten in dictaturen te beschermen.
"sowieso" schrijf je zo.

yournamehere
Topic Starter

#6 , 10 jun 2015 15:57

De software of infrastructuur heeft absoluut geen illegale functies. Het gaat louter over publiek beschikbare componenten en technologie die trachten een bepaalde graad van anonimiteit & privacy te garanderen op het internet. Ik breng deze samen en verkoop het als een privacy / anonimity product.

Uiteraard weet ik niet wat men exact met deze sofware/infrastructuur gaat doen en misschien is de persoon enkel buitengewoon voorzichtig of wil men inderdaad dissidenten in China een stem geven maar de mogelijkheid bestaat natuurlijk dat het gebruikt zal worden voor minder legale zaken. Ik kan toch onmogelijk weten wat men van plan is met iets wat ik verkoop dat op zichzelf helemaal niet illegaal of onwettelijk is maar er wel kan voor gebruikt worden?

Hoe kan ik mij dan wapenen als fabrikant tegen 'verkeerd' gebruik waar de software/hardware niet voor gebouwd laat staan verkocht is maar de aard van het product maakt het wel mogelijk zonder inspanning. Een bijgeleverde disclaimer?

JPV
Juridisch actief: Ja

#7 , 10 jun 2015 16:10

als je een vermoeden hebt of weet dat hij er illegale zaken mee zou doen, dan ben je strafbaar. ALs er een legaal doel kan zijn en je hebt geen redelijk vermoeden dat hij er illegale zaken mee doet, ben je niet strafbaar.

bosprocureur

#8 , 10 jun 2015 17:13

Ik ben IT security professional en bezorg een internet privacy systeem aan een vriend. In short: custom wifi router met vpn/proxy chains + tor en een anoniem remote web/mailserver platform. Simpel te gebruiken vanaf een secured laptop en gsm. Dit soort projecten voer ik wel meer uit in het kader van mijn job en verschillende how-to's zijn beschikbaar op security-related sites. Ik sta op het punt om deze custom hardware af te leveren maar ik vermoed/weet dat mijn vriend die niet gaat gebruiken om dapper het rebelse gedachtengoed on-line te zetten maar zonder twijfel vrij strafbare feiten zal plegen.

Ben ik medeplichtig?

Gr,
YNH

hmmm

Het feit dat u de vraag stelt, is al tenmiste een indicatie dat u een sterk vermoeden hebt..... Wat denkt u zelf ?

yournamehere
Topic Starter

#9 , 10 jun 2015 17:38

Tja, dat vermoeden heb je altijd als het over zaken gaat waarbij de vraag en het vooropgestelde doel ook een ander mogelijks doel onopzettelijk bereikt.
Een verkoper van een snelle sportwagen zal ook een vermoeden hebben dat er met die wagen te snel gereden zal worden of misschien wel bij een overval gebruikt kan worden. Als dan bv een reeds veroordeelde bankoveraller een sportwagen komt kopen wat moet de verkoper dan doen met zijn vermoeden?

Dus, geen flauw idee hoe ik dit moet aanpakken want ik wil uiteraard niet medeplichtig zijn aan wat dan ook maar evengoed kan de persoon er bv gewoon prive zijn maitresse willen mee contacteren. What do I know, right?

Misschien best enkele weken laten rusten...

giserke

#10 , 10 jun 2015 17:40

Het feit dat je dit hier post, maakt het duidelijk dat je op de hoogte bent van zijn activiteiten. Je weet dus dat hij uit is op allerlei illegale praktijken.
Het is dus aan U om te beslissen hem te helpen met zijn illegale praktijken of niet. In ieder geval kunt U zich niet meer verstoppen achter uw verantwoordelijkheid want je weet het.

yournamehere
Topic Starter

#11 , 10 jun 2015 18:59

"Het feit dat je dit hier post, maakt het duidelijk dat je op de hoogte bent van zijn activiteiten. Je weet dus dat hij uit is op allerlei illegale praktijken."

Dat is nogal snel door de bocht, ik ben helemaal -niet- op de hoogte van illegale activiteiten en/of de man al dan niet een illegaal doel nastreeft maar aangezien het ook geen typisch profiel van een privacy bewuste internet gebruiker is stel ik mij uiteraard de nodige vragen omtrent zijn specifieke drijfveren en waar ik dan natuurlijk aan denk zijn illegale scenario's waar ik liever geen deel van wens uit te maken, laat dat duidelijk zijn. Het is mij ondertussen wel zo klaar als een klontje dat ik dit beter niet doe aangezien het blijkbaar even moeilijk te bewijzen valt dat ik er niets van afwist, of net juist wel. In zulke gevallen wint de bank altijd.

Er komt een crowdfunded project aan waarbij dit toestel en software gecombineerd verkocht zal worden op grotere schaal.
Hoe ga ik daar dan best mee om?

Didymus

#12 , 10 jun 2015 20:33

Als je zonder concrete aanleiding zulke vermoedens hebt, dan stop je beter met je business, denk ik. Sommige mensen willen anoniem kunnen surfen puur uit privacyoverwegingen. Als je die allemaal van illegale praktijken verdenkt, dan ben je ver van huis.
"sowieso" schrijf je zo.

Terug naar “Andere”