borgstelling en gevolgen

marina
Topic Starter

borgstelling en gevolgen

#1 , 26 jun 2008 22:54

Mijn zuster stelt zich borg voor een van haar kinderen en een liefje. Ze schenkt haar dochter een bouwgrond waarop ze een hypotheek zetten voor een lening.Geen van beiden heeft een vaste job .(schoolverlater en interim).Bijna het ganse kapitaal voor de bouw moet geleend worden bij de bank.De bedoeling van mijn zuster is de bouw zo snel mogelijk te beeindigen dat ze binnen 2 jaar in het huis kunnen intrekken.Op dat moment wil ze haar borgstelling opzeggen aangezien dan het huis en de grond als hypotheek kan dienen.Is dit realistisch?persoonlijk vind ik het bijzonder gewaagd maar dit terzijde.
nu zijn er drie mogelijkheden;
1/alles blijft koek en ei en de boel wordt afbetaald door t'jong koppel
2/er komt ruzie tussen beiden en de borgsteller moet mee opdraaien voor de afbetaling.
3/er komen problemen en bovendien maakt 1 van hen serieuze schulden en betaalt niet meer af voor het huis.
mijn vraag:
Wat zijn de gevolgen voor de borgsteller?
Kan ik als zuster ook aansprakelijk gesteld worden als de borgsteller niets meer heeft?

dank bij voorbaat

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mapleleiah

#2 , 26 jun 2008 23:09

Mocht ik uw zuster zijn, zou ik er met mijn handen afblijven!

Waarom moet er een borgsteller zijn? Dat is niet de gewoonte bij een hypothecaire lening ... of beschouwt de bank het koppel als te onvermogend? In dat geval zouden ze beter eerst wat sparen of toch tenminste eerst zorgen dat ze (min of meer vast) werk hebben.

Als ze dan toch de grond wil schenken, dat ze het dan zeker alleen aan haar dochter schenkt zodat deze het bij een relatiebreuk terug kan recupereren.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

marina
Topic Starter

#3 , 27 jun 2008 00:11

Ze zijn inderdaad te onvermogend.Ze hebben geen vast werk en de waarde van de grond is te weinig om een lening te nemen op de het te construeren gebouw.Ik maak mij zorgen maar blijkbaar leven ze in een sprookjeswereld.Ik heb hen gewaarschuwd maar ze zien geen problemen.Ik ga er geen ruzie voor maken, maar wil mij indekken voor de gevolgen naar mij toe.Ik blijf erover piekeren en wil mij informeren in hun plaats.Ergens hoop ik dat de lening niet kan doorgaan ongeacht de borgstelling.In ieder geval, teken ik niets, als men mij om een handtekening vraagt.Ik dacht dat er een wet bestond die de erfgenamen op de hoogte moest brengen in geval van borgstelling.

Reclame

Terug naar “Andere”