Waarde eigen beschrijving na scheiding

Kevin.lorreyne
Topic Starter

Waarde eigen beschrijving na scheiding

#1 , 10 jun 2015 10:43

Hoi iedereen,

Hopelijk kunnen jullie mij wat helpen en eventueel wat evrduidelijken, in een toch wel speciaal geval dat mijn vader voorstelt aan mijn moeder.

De situatie is héél simpel, mijn ouders hebben net de officiële papieren getekend voor hun scheiding en regelen alles zelf (bv verkoop huis, verdeling gelden, ...).

Nu zijn er wel 2 zaken die me niet echt duidelijk zijn:

1) Mijn moeder deed afstand van het pensioenfonds (van de werkgever) van mijn vader. Exact wilt dit zeggen dat mijn vader binnen 5jaar als dit fonds uitbetaald wordt alles volledig zelf mag houden. In ruil daarvoor krijgt zij 50% van een erfenis waarop mijn vader recht zou hebben (staat in een testament). Natuurlijk staat in dat testamenet enkel de naam van mijn vader als begunstigde en heeft hijzelf een papier opgesteld waarin simpelweg staat dat op het moment van de erfenis hij 50% van dit bedrag "geschonken" wordt aan mijn moeder. Nu de vragen hieromtrent:

- Is dit papier rechtsgeldig? Stel hij wilt ineens niet meer "schenken".
- 50% is een waardebepaling, maar hoe kan mijn moeder ooit weten dat ze wel de volle 50% krijgt op dat moment?

2) Daarbuiten is er een nog een "papier" getekend door mijn vader waarop staat dat ikzelf recht heb op 22000euro meer als andere erfgenamen als hij sterft, of recht heb op 22000euro als zijn pensioensfonds wordt uitgekeerd. Nu is de begunstigde van zijn pensioenfonds ineens zijn nieuwe vriendin. De vragen:

- Stel hij sterft voor de datum van uitkering van het fonds, heeft dit papier dan genoeg rechtswaarde voor mij om dat geld op te Eisen, ook al is zijn nieuwe vriendin de begunstigde?
- Stel zij stelt haar veto ineens, kan ik dit dan opeisen als hij nog leeft en het geld wordt uitgekeerd?

Algemeen eigenlijk, wat is de rechtsgeldigheid van deze ondertekende papieren?

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Kevin

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii

#2 , 13 jun 2015 19:21

Uw moeder eist het beste minimaal een bemiddelaar voor de verdeling. Opgebouwde pensioenrechten zijn voor elk de helft (met als geste dat zij haar centen pas krijgt als hij uitbetaald wordt.

Een testament regelt niets bij leven (dus dat testament dat 50% doorsluist wanneer hij erft is flauwekul).

Uw moeder heeft het waarschijnlijk emotioneel moeilijk doch zou - als er voldoende geld in de gemeenschap zat - best een advocaat nemen om een correcte verdeling te bekomen. Of toch minimaal een professionele bemiddelaar. Daarom hoeft het nog geen vechtscheiding te worden.

PS: dat uw vader er t maximum wil uithalen is natuurlijk ook z n volste recht ...

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”