Ik heb een handelaar een paar jaar geleden ivm huur voor de rechter dienen te dagen doch het staat me meer bij of dit de natuurlijke of de recthspersoon was, wel dat ik probleemloos middels een gewoon verzoekschrift heb gewerkt.Art. 1344bis. <W 29-12-1983, art. 9> Onder voorbehoud van de bepalingen omtrent de pacht kan elke vordering inzake de huur van goederen worden ingeleid bij verzoekschrift, neergelegd ter griffie van het vredegerecht.
Tja, dat is al eerder behandeld in dit forum. Het pand werd destijds met een contract van gemeen recht verhuurt aan een privé persoon en deze heeft na enkele jaren - hoewel dit in het huurcontract uitdrukkelijk werd verboden - de huur overgedragen aan een firma zonder mijn kennis en instemming. Het besluit van de forumleden was dat dit rechtsgeldig is. Dus wiens naam op het contract staat is in dit geval irrelevant vrees ik.Hmmm, wie staat op het contract?
Het zal ongetwijfeld afhangen van de informatie die wordt verstrekt door en de houding van de griffie. Mogelijk kunnen zij mij verder helpen met deze vraag en met het "bewijs van woonst" dat normaal vereist wordt. Ik ben tevreden dat ik al enige informatie heb zodat ik niet helemaal onwetend vragen moet stellen op de griffie.Een "firma" kan zowel een natuurlijk persoon als een rechtspersoon (bvba, nv enz ...) zijn.
Als het een natuurlijk persoon is, is er geen probleem en kan de vordering ingeleid worden met een verzoekschrift.
Als het een rechtspersoon is, is het niet zo duidelijk. Je moet immers een bewijs van woonst, afgeleverd door het gemeentebestuur, bijvoegen en dat kan je niet voor een rechtspersoon. Daarom zou ik dan gewoon dagvaarden.
Je kan altijd het risico nemen en een verzoekschrift neerleggen. Op de griffie van de rechtbank van koophandel moet je wel een bewijs kunnen krijgen van waar de maatschappelijke zetel gevestigd is vermoed ik. Als de tegenpartij komt opdagen is de procedure regelmatig.