Hallo,
In juli 2012 hebben een vriendin en ik samen getekend voor een huurovereenkomst via een immo-kantoor. Wij zijn feitelijk gaan samenwonen, zonder relatie en hebben een contract ondertekend van 9 jaar. Dit contract werd geregistreerd en er werd een clausule voorzien waarbij hoofdelijke en ondeelbare aansprakelijkheid is in opgenomen en dit is door beiden ondertekend.
Wij hadden een consensuele overeenkomst (voor hoeveel dat ze waard is natuurlijk) om 3 jaar op dit adres te blijven wonen. Als één van ons vroeger zou vertrekken zou dit nadelige gevolgen voor de andere met zich meebrengen of leiden tot de vroegtijdige ontbinding van het contract waarbij een vergoeding betaald moet worden.
In augustus/september 2012 heeft mijn huisgenote besloten haar ontslag te geven op haar werk en terug te gaan studeren. Aangezien ze voor een opleiding tot een knelpuntberoep had gekozen zou ze haar recht op een werkloosheidsuitkering behouden.
Rond maart 2014 is mijn huisgenote naar me toegekomen met de vraag of ik mijn domicilie kan verzetten. Het bedrag dat ze maandelijks ontving was geleidelijk aan beginnen zakken. Aangezien ik er ook baat bij heb dat ze haar rekeningen kan blijven betalen heb ik aan een vriendin gevraagd of ik mijn domicilie tijdelijk bij hun zou kunnen zetten. Dit was echter niet mogelijk en ik heb al enkele jaren geen contact meer met mijn familieleden, wat voor mij ook geen optie is. Vervolgens heeft mijn huisgenote werk gevonden in het weekend.
In september 2014, naar aanleiding van de eerste 3 jarige periode die eindigt in juli 2015, hadden we reeds besproken dat we onze opzeg zouden geven in april 2015, zodat we in juli, na het verstrijken van de eerste 3 jarige periode elk op zoek zouden kunnen gaan naar een eigen woonst. Dit komt voor haar financieel beter uit en zo hebben we toch ook dat ietsje meer privacy die we beiden wel kunnen gebruiken.
Begin december 2014 komt mijn huisgenote plots met de boodschap dat ofwel ik tegen het einde van de maand een oplossing zou moeten zoeken voor mijn domicilie ofwel zou zij haar aandeel in de huuroverkomst opzeggen en vertrekken. Ze zou wel hier nog 3 maanden blijven wonen en betalen. Werken en studeren levert haar echter teveel stress op en ze wil hier iets aan doen. Ik dien er bij te zeggen dat ik momenteel er financieel ook niet goed voor sta en het is dan ook de vraag of ik de komende maanden alles betaald ga krijgen. Sinds september 2014 ben ik arbeidsongeschikt en heb enkele kostelijke maanden achter de rug. Ik kan echter momenteel geen enkele kant op dan tegen mijn wil het appartement alleen te blijven betrekken of ik word dakloos.
Ik heb al het mogelijke gedaan om tot een oplossing te komen of zelfs te verhuizen, maar heb haar ook duidelijk gemaakt dat de heel korte termijn onrealistisch en financieel niet mogelijk is. Ik ben mij gaan inschrijven bij het OCMW, de Kantonnale, Sociaal Verhuur Kantoor. Ik ben ook bij de huurdersvakbond geweest. Deze hebben mij bevestigd wat ik al vreesde; op zo een korte termijn is de kans op een oplossing nihil.
Vervolgens heb ik een afspraak gemaakt bij een advocaat op 17/12/2014 om eventueel andere opties te bekijken en te kijken waar ik juridisch gezien sta. Deze raadde me aan via het vredegerecht verder te gaan. Via hem heb ik haar laten uitnodigen tot verzoening op het vredegerecht.
Op 22/12/2014 word ik in de voormiddag wakker van lawaai in het appartement. Ik dacht dat mijn huisgenote aan het opruimen was, maar stelde vast nadat ik ben opgestaan dat er een 6-tal personen in het appartement al haar spullen aan het verhuizen waren. Dit gebeurde zonder enige aankondiging. Deze personen zijn ook door mijn privé spullen gegaan waarbij verschillende zaken van mij zijn meegenomen, deze heb ik (denk ik) allemaal teruggekregen.
Ik heb op de dag van haar vertrek een aangetekend schrijven naar de verhuurder gestuurd met daarin de boodschap dat ze vertrokken is en dat dit zonder wederzijdse toestemming is gebeurd. Ik vermoedde dat ze tijdelijk bij haar moeder was ingetrokken tot haar opzegperiode in maart eindigt, maar blijkbaar is ze direct alleen gaan wonen.
Op 19/12/2014 heb ik per post een aangetekend schrijven ontvangen. Dit ben ik pas op 22/12/1014 in de namiddag kunnen gaan halen en betreft mijn huisgenote haar “opzeg van haar aandeel in de huurovereenkomst, ingaande vanaf 1/1/2015”. Na haar vertrek heeft ze de huur van januari voor de helft nog betaald, de vraag is echter of ze dit voor februari en maart ook nog gaat doen (ik ga er vanuit van wel).
Op 11/02/2015 is deze zaak voor het vredegerecht gekomen. Mijn advocaat kon niet aanwezig zijn en had zonder mijn medeweten een andere, jonge advocate gestuurd die redelijk onvoorbereid was. Op mijn eis, om de huur tot juli 2015 te blijven betalen, zoals oorspronkelijk onze afspraak was, is ze niet ingegaan. We zijn niet tot een verzoening gekomen.
Achteraf heb ik met de verhuurder contact opgenomen omdat ik het vreemd vond dat hij nog steeds geen contact met mij had opgenomen om het verdere verloop van de huuroverkomst te bespreken of op z'n minst te informeren. Hij vertelde me dat mijn huisgenote op geen enkel moment haar vertrek heeft aangekondigd bij hem en dat wat hem betreft er niets veranderd aan de huurovereenkomst.
Ik zou graag wat advies krijgen wat eventueel de beste stappen zijn die ik kan ondernemen en of ik juridisch gezien mijn eis om haar de huur te laten betalen tot in juli 2015 kan onderbouwen. Indien ik zelf ook vroegtijdig moet opzeggen ten gevolge van haar vertrek, draai ik dan alleen op voor de verbrekingsvergoeding? Wat bij eventuele schade door haar of haar huisdier?
Alvast bedankt!