Reden van bestuurlijke aanhouding?
Staat vermeld op aanhoudingsdocument en bij opsluiting ook in opsluitingsboek.
Uiteraard moet bv bij opsluiting politie uw bezittingen inventariseren.
Geheime info??????
De aanhouding was onterecht. Na een onterechte fouillering van ex-leerlingen te hebben gezien ben ik de agenten hen naam of dienstnummer gaan vragen om zo later een klacht te gaan indienen. Als burger zijn de verplicht zich zelf te identificeren als iemand dat vraagt en als het kan (Art 34 van de wet op het politieambt)
Met geheime info bedoel ik prive data... Plannen die heel gevoelig zijn door mijn werk (politiek gericht).
Ik heb geen aanhoudingsdocument gekregen of ontvangen....
Het gaat erom dat ze zijn gaan neuzen in mijn agenda en het hebben liggen voorlezen om mij te intimideren. Volgens minister Koen Geens was het een "schending van de privacy" maar ik heb een meer concrete verwijzing nodig.
Om het verhaal heel kort te maken, ben ik bestuurlijk aangehouden geweest (zonder enige goede reden,wat ik nog ga bevechten) en op het politie bureau hebben ze mijn tas leeg gemaakt. In die tas zat mijn persoonlijke agenda en een map met persoonlijke en geheime info van organisaties waar ik bij werk. De agenten hebben voor mijn gezicht uit mijn persoonlijke agenda voorgelezen en arrogant beginnen doen met de dingen waar ik mee bezig was.
Zo kom ik dan naar mijn vraag; Mag de politie (na een bestuurlijke aanhouding) in je persoonlijke agenda zitten lezen?
Ook hebben ze een audio bestand vanuit mijn GSM verwijderd, wat zou dienen als bewijsmateriaal tegen die agenten.
Fout...misschien moet u het wet op het politieambt eens lezen. Art 34 gaat over het controleren van de identiteit....
U bedoelt waarschijnlijk art 41?
Verkorte versie:
"Art. 41.Behalve wanneer de
omstandigheden het niet toelaten, doen de politieambtenaren die in burgerkledij
tegenover een persoon optreden, of tenminste één van hen, van hun hoedanigheid blijken door middel van het legitimatiebewijs waarvan zij houder zijn.
Hetzelfde geldt wanneer politieambtenaren in uniform zich aanmelden aan de woning van een persoon."
1. Aangezien de politie bezig was met uw ex-leerling bent u geen betrokken partij. Bijgevolg moeten de politie zich niet identificeren tegenover u. Men is niet tegenover u aan het optreden...
2. Als de politie bezig is met iemand te controleren laten de omstandigheden het mogelijks niet toe om zich verder te identificeren tegenover iemand anders. Ze zijn namelijk al bezig met iets.
3. Het is niet aan u om te oordelen over de geldigheid van een fouille. U kent de reden niet van de fouille (en waarschijnlijk niet wanneer de politie mag overgaan tot het verrichten van een fouille) en hoeft deze ook niet te kennen. Kent u de volledige voorgeschiedenis? Misschien waren ze de persoon in kwestie al lang aan het observeren?
Wat was de reden van de bestuurlijke aanhouding? Openbare dronkenschap? Ordeverstoring? Waarschijnlijk zal de politie gevraagd hebben om weg te gaan en heeft u hen blijven lastigvallen? Kom ik misschien in de buurt?
In Leuven had u er nog een Gas boete bijgekregen...
Btw denkt u nu echt dat de politie interesse heeft in "persoonlijke en geheime info van organisaties waar ik bij werk", de politie in België is de Stasi niet...