9 jarige huurhernieuwing handelshuur

Paco
Topic Starter

9 jarige huurhernieuwing handelshuur

#1 , 19 mar 2006 18:43

Moet de aanvraag tot huurhernieuwing door de beide partners die het handelshuurcontract ondertekend hebben ondertekend zijn? Of met andere woorden, indien deze huurhernieuwing slechts door ??n partner getekend is, is die dan rechtsgeldig?
:?: :idea:
Paco

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 20 mar 2006 09:40

Indien er op het ogenblik van de aanvraag tot huurhernieuwing meerdere huurders zijn moet de aanvraag tot huurhernieuwing van alle huurders uitgaan.

Zie Cass., 11 april 2003, www.cass.be
Ook de lezenswaardige conclusie van het Openbaar Ministerie bij het Hof van Cassatie is daar gepubliceerd

scorpioen

Paco
Topic Starter

#3 , 14 apr 2006 12:47

ik heb het arrest eens doorgenomen en indien ik het goed begrijp waren in dit geval de beide huurders 2 personen die t.o.v elkaar derden waren.

Is deze rechtspraak ook van toepassing indien de handelshuurovereenkomst getekend is door zowel de man en de vrouw, maar de man een huurhernieuwing aanvraagt in naam van hem en haar ( dus beide namen staan in zijn schrijven) maar heeft zelf alleen getekend. De partner dus niet.

Wordt er mogelijk niet verondersteld dat de man de huurherniewing heeft gedaan eveneens voor naam en voor rekening van zijn echtgenote (mandaat ?).

Speelt het een rol indien zij gehuwd zijn met gemeenschap van goederen ?

groetjes,,,,,,, :?: :idea:
Paco

Reclame

scorpioen

#4 , 14 apr 2006 13:42

Pauwels & Massart, Bestendig handboek huishuur en handelshuur, schrijven hierover: "Kan de aanvraag tot hernieuwing uitgaan van een gevolmachtigde? In principe volstaat een stilzwijgende volmacht, behoudens de bewijsproblemen. Een gevolmachtigde huisvader vraagt de hernieuwing dus op geldige wijze aan, wanneer de handelszaak door ??n van de zijnen wordt ge?xploiteerd".

scorpioen

Paco
Topic Starter

#5 , 14 apr 2006 13:49

bedankt! dit is een antwoord "to the point" !
Paco

Paco
Topic Starter

#6 , 16 apr 2006 11:37

In art 14 van de wetgeving voor handelshuur vind ik het volgende over de inhoud van de kennisgeving van de huurhernieuwing:

De kennisgeving moet op straffe van nietigheid de voorwaarden opgeven waaronder de huurder zelf bereid is om de nieuwe huur aan te gaan en de vermelding bevatten dat de verhuurder geacht zal worden met de hernieuwing van de huur onder de voorgestelde voorwaarden in te stemmen, indien hij niet op dezelfde wijze binnen drie maanden kennis geeft ofwel van zijn met redenen omklede weigering van hernieuwing, ofwel van andere voorwaarden of van het aanbod van een derde.

Wij hebben een brief gekregen met volgende tekst:

Hiermede laten wij U weten dat wij een huurhernieuwing van 9 jaar wensen in te roepen zoals overeengekomen in artikel 5 van de handelshuurovereenkomst. Graag hadden wij een bevestiging van dit schrijven ontvangen.

Voldoet deze brief aan de gestelde voorwaarden van art 14?
Paco

scorpioen

#7 , 16 apr 2006 13:37

Cassatie 2 maart 2006, www.cass.be. RC06324_1 (met andersluidende conclusie van het O.M.)

"Uit die bepaling (art. 14 Handelshuurwet) volgt dat de aanvraag tot huurhernieuwing, op straffe van nietigheid, de vermelding moet bevatten dat de verhuurder geacht zal worden met de hernieuwing van de huur onder de voorgestelde voorwaarden in te stemmen, indien hij niet bij exploot van gerechtsdeurwaarder of bij aangetekende brief binnen drie maanden kennis geeft ofwel van zijn met redenen omklede weigering van hernieuwing, ofwel van andere voorwaarden of van het aanbod van een derde.
De aanvraag tot huurhernieuwing is derhalve nietig indien zij niet de vermelding bevat op welke wijze de verhuurder moet kennis geven ofwel van zijn met redenen omklede weigering van hernieuwing, ofwel van andere voorwaarden of van het aanbod van een derde."

In deze casus had de huurder geschreven: "Bij toepassing van artikel 14 van de wet op de handelshuur delen wij U mede ons recht op vernieuwing van de handelshuurovereenkomst te willen uitoefenen, en wel aan dezelfde voorwaarden als deze vermeld in de oorspronkelijke overeenkomst dd. 22.03.95.
U zal geacht worden met huidig voorstel tot hernieuwing in te stemmen, indien U niet op dezelfde wijze ons binnen de drie maanden kennis geeft van ofwel uw met redenen omklede weigering van hernieuwing, ofwel van andere voorwaarden of van het aanbod van een derde".

Het Hof van Cassatie vond dit onvoldoende.

De brief die u aanhaalt vermeldt niet op welke wijze de verhuurder moet antwoorden en de aanvraag tot huurhernieuwing is dus nietig.

scorpioen

Paco
Topic Starter

#8 , 17 apr 2006 20:15

Allereerst nogmaals bedankt!
Indien wij deze nietigheid zouden inroepen, speelt het dan een rol dat we voor acht jaar - bij de vorige hernieuwing - geen nietigheid hebben ingeroepen alhoewel toen de brief voor de aanvraag van huurhernieuwing dezelfde tekst bevatte? Kan dit eventueel tegens ons gebruikt worden?

Paco :?:
Paco

scorpioen

#9 , 17 apr 2006 22:37

Allereerst nogmaals bedankt!
Indien wij deze nietigheid zouden inroepen, speelt het dan een rol dat we voor acht jaar - bij de vorige hernieuwing - geen nietigheid hebben ingeroepen alhoewel toen de brief voor de aanvraag van huurhernieuwing dezelfde tekst bevatte? Kan dit eventueel tegens ons gebruikt worden?
neen

scorpioen

Paco
Topic Starter

#10 , 20 jun 2015 10:44

mag ik op mijn vorige vraag van enkele jaren geleden nogmaals inpikken.
Voor een geregistreerd handelshuur contract - ingang 01/09/1989 - moest volgens mij nu tussen 1/3/2015 en 31/5/2015 een - laatste - huurhernieuwing aangevraagd worden.
We hebben van de huurders geen bericht mogen ontvangen. Ben er bijna zeker van dat ze dit vergeten zijn, maar doet eigenlijk niet terzake:

mijn vraag:
1) moeten wij - verhuurders : mijn broer, zus en ik (handelshuis is nog niet verdeeld na overlijden van moeder) - de huurders hiervan in kennis stellen? Indien ja, binnen welke termijn.
2) Indien de huurder een opzeg zou doen, welke opzegtermijn is dan rechtsgeldig?
- Is dit 18 maanden?
- kan dit op elk moment - zoals bij privé verhuring - of telkens na 3 jarige verjaring
3) indien wij - verhuurders - een einde aan het contract zouden willen stellen, met welke opzeg termijn moeten wij dan rekening houden?
4) indien we de huur - na 31/8/2016 - normaal laten doorlopen, welke opzeg termijnen gelden er dan?

groetjes, :?: :)
Paco

scorpioen

#11 , 20 jun 2015 18:50

Aan de huur komt automatisch een einde op 31 augustus 2016. U moet geen opzeg geven en de huurder niet verwittigen.
Als u wil dat het onroerend goed vrij is tegen 31 augustus 2016 doet u er toch best aan de huurder van te voren even te verwittigen. Als hij niets weet en niets onderneemt is hij niet weg. De huurovereenkomst loopt nog tot 31 augustus 2016.Voor die datum kan geen van de partijen de huur opzeggen.
Als de huurder na 31 augustus 2016 in het gehuurde goed gelaten wordt, en de huur dus wordt verdergezet, komt een huur van onbepaalde duur tot stand vanaf 1 september 2016. De huurder kan die opzeggen met een opzegtermijn van één maand (Cass., 28 april 2011). De verhuurder kan die opzeggen met een opzegtermijn van 18 maanden. Als de verhuurder opzegt kan de huurder de huurhernieuwing aanvragen.

Paco
Topic Starter

#12 , 22 jun 2015 15:55

Bedankt!
mag ik nog eens verder bomen op je laatste zin:
"Als de verhuurder opzegt, kan de huurder de huurhernieuwing aanvragen"
Indien de huurder - in zulk een situatie - een huurhernieuwing zou aanvragen,
- is de verhuurder dan verplicht omstandig te motiveren waarom hij eventueel géén verlenging wil aanvaarden. Moet dat dan eventueel ook weer aan de vrederechter voorgelegd worden?
- indien de verhuurder deze huurhernieuwing zou aanvaarden, zijn we dan weer vertrokken voor 36 jaar?

Ik veronderstel dat indien een verhuurder een opzeg doet - van 18 maanden - dit wel doordacht zal zijn en dus niet geïnteresseerd is in een huurverlenging.

groetjes,
Paco

scorpioen

#13 , 22 jun 2015 16:15

"Als de verhuurder opzegt, kan de huurder de huurhernieuwing aanvragen"
Indien de huurder - in zulk een situatie - een huurhernieuwing zou aanvragen,
- is de verhuurder dan verplicht omstandig te motiveren waarom hij eventueel géén verlenging wil aanvaarden. Moet dat dan eventueel ook weer aan de vrederechter voorgelegd worden?"

Dezelfde regels zijn van toepassing als deze die nu van toepassing zouden geweest zijn als de huurder tijdig de huurhernieuwing zou aangevraagd hebben.

- indien de verhuurder deze huurhernieuwing zou aanvaarden, zijn we dan weer vertrokken voor 36 jaar?

Daar durf ik niet zomaar een antwoord op geven. Dat zou ik moeten onderzoeken. Mijn eerste gevoel zegt: ja, dit moet dan gezien worden als een eerste huurhernieuwing.

Paco
Topic Starter

#14 , 23 jun 2015 10:34

Bedankt, groetjes,,,,,,,,,
Paco

Paco
Topic Starter

#15 , 24 jun 2015 17:43

We hebben nu per 23/6/15 toch een huur hernieuwing ontvangen.
1)De tekst van dit schrijven komt niet overeen met deze zoals in Art. 14 handelshuurwet aangegen:
"Graag hadden wij een huurverlenging voor een periode van 9 jaar aangevraagd voor het pand gelegen te ........... "
Paco

Terug naar “Huren”