Vriend helpen verhuizen/vluchten uit huis

Ninavc
Topic Starter

Vriend helpen verhuizen/vluchten uit huis

#1 , 22 jun 2015 21:49

Een goede vriend zou graag verhuizen omdat zijn vader het huishouden runt als een dictator. Camera's in huis, verantwoording afleggen voor alles, mee gaan op sollicitaties, dreigementen en pesterijen. Kortom kl**zak van een vent.
Verhuizen is niet toegestaan. Als mijn vriend het huis verlaat, mag hij zijn familie nooit meer zien, worden de sloten meteen verandert, geschrapt uit testament, uitgeschreven op gemeente etc.

Het plan is dus, als de situatie zodanig vordert dat hij geen keuze heeft dan te vluchten uit huis, we daar met hoop vrienden binnen vallen en als zijn spullen buitenhalen.
We zouden wel eerst de politie inlichten in geval dat vader de politie belt.

Mijn vraag is dus; hoe wettelijk is het om met toestemming van mijn vriend, maar niet van de ouders, het ouderlijk huis binnen te vallen en spullen buiten te halen?
Kunnen de verhuizers in de problemen geraken? Tenslotte hangen er overal camera's in huis.
Moet mijn vriend kunnen bewijzen dat de spullen die verhuist worden de zijne zijn?

Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 22 jun 2015 22:04

Hoe oud is uw vriend?

U maakt een grote kans mee schuldig te zijn aan inbraak en diefstal.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 22 jun 2015 22:07

Zijn spullen wel. Wat is zijn leeftijd boven 18 hoop ik.
Is kantje boordje want papa kan altijd zeggen dat dat allemaal van hem is. En dan is het diefstal in bende met gebruik van een motorvoertuig voor de vrienden ... tgo hem is /kan het verschoonbaar zijn.
Uitschrijven gaat als hij daar niet meer woont ...maar als hij zich ergens anders laat inschrijven binnen de 8 dagen geen enkel probleem.
Dus best eerst zorgen dat hij ergens een appartement heeft.
Ook zorgen dat van alle zaken waarvan hij eigenaar is of die hij gekregen heeft de eigendomsdocumenten veilig in zijn bezit zijn.
Rekeningen waarvan ouders volmacht zouden hebben deze volmachten intrekken.
Een opnameapparaatje kopen en ALLE gesprekken tussen zoon en ouders opnemen.
Als een van de bewoners u toegang verleend .. hij woont er nb .. dan kan het perfect.

Is die vader altijd thuis?

Heeft hij een eigen inkomen?...
Er is onderhoudsplicht tussen ouders en kinderen... dus kan zijn dat ouders nog mee mogen betalen.

Maar neem eerst eens contact op met http://www.caw.be" onclick="window.open(this.href);return false;. en met de sociale dient van het OCMW...
In huis mogen er zoveel camera's hangen als de bewoners willen.

Reclame

Ninavc
Topic Starter

#4 , 22 jun 2015 22:50

Bedankt voor de info :)
Hij is 25, heeft een job en kan meteen bij een andere vriend intrekken.
Meeste kleinere spullen kan hij wel met excuus buiten krijgen hopelijk, maar tv, computer en dergelijk gaat niet lukken.
Uit ervaring weet hij dat vader de camera's zelf buitenhuis kan nakijken.

Franciscus

#5 , 22 jun 2015 22:58

Dat nakijken kan geen kwaad -
Hij kan aan politie vragen om mee te gaan om mee te gaan om problemen te vermijden.
Politie is echter geen verhuisfirma die daar uren gaan staan wachten. Normaliter zal politie zorgen dat de hoogstnodige zaken meekunnen.
Best op voorhand met vb de politieteammanager afspreken (commissaris).
In een aantal gevallen is het ook goed een GDW bij te hebben die netjes noteert wat er wordt meegenomen.
PS camera's eventjes uitzetten?

LeenW

#6 , 23 jun 2015 10:10

Ik zou de camera's net aan laten staan, zodat er achteraf minder discussie is over wat er juist gebeurd is.

Als verhuizer zou ik:
- Niets zelf naar buiten dragen, bij voorkeur de woning zelfs niet binnengaan
- Niet in discussie gaan met de vader
- Zoals hierboven al gezegd, de politie erbij halen bij het minste vermoeden van problemen

Van zodra u zelf de woning binnengaat zonder toestemming van de eigenaar of zelf dingen begint de verhuizen, kan u zich schuldig maken aan misdrijven.

duma

#7 , 23 jun 2015 13:06

Correctie op LeenW: huis binnengaan moet niet met toestemming van de eigenaar, maar kan perfect met toestemming van een van de personen die er woont. Eigendom doet hier niet ter zake.

Franciscus

#8 , 23 jun 2015 13:26

Het uitzetten van de camera's was eerder bedoeld als zoon zelf tijdens afwezigheid van vader enkele grote stukken zou buiten dragen als alles niet in een keer kan.

Gebruiker21

#9 , 23 jun 2015 14:23

Ik zou in de plaats van die vriend alle voorbereidende maatregelen al nemen (andere domicilie + eventuele volmachten op rekeningen intrekken + eigendomsbewijzen van eigen spullen reeds verzamelen en naar de nieuwe domicilie brengen) en dan inderdaad wachten tot op een moment dat de ouders enkele uren niet thuis zijn. Op dat moment kunnen zaken zoals computer, eigen TV etc... vershuisd worden. Ik denk niet dat je hiervoor echt een verhuisfirma nodig hebt? Tenzij die vriend echt veel meubels heeft die hij zelf aangekocht heeft?

Zoals hierboven gezegd: laat de vriend zelf zijn spullen uit het huis dragen, en betreedt zelf de woning niet. Dan kan daar alvast geen discussie over zijn, later.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Turaki

#10 , 23 jun 2015 14:38

andere domicilie
Absoluut niet doen, want dan mag hij in feite niet meer binnen, kan hij ook geen toestemming geven aan anderen om binnen te komen, en is er zeker sprake van huisvredebreuk en diefstal in hoofde van eventuele helpers.

WP002

#11 , 23 jun 2015 15:10

geschrapt uit testament,
Kan niet zomaar, hij heeft altijd recht op zijn wettelijk erfdeel. Als hij enig kind is is dat 1/2, als er n kinderen zijn is dat 1/(n+1)

Gebruiker21

#12 , 23 jun 2015 15:38

andere domicilie
Absoluut niet doen, want dan mag hij in feite niet meer binnen, kan hij ook geen toestemming geven aan anderen om binnen te komen, en is er zeker sprake van huisvredebreuk en diefstal in hoofde van eventuele helpers.
Goed punt. Zorgen dus dat hij zijn domicilie zo snel mogelijk kan laten wijzigen, NA dat hij al zijn spullen in veiligheid gebracht heeft...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Franciscus

#13 , 24 jun 2015 00:02

Het appartement of studio huren kan al gebeuren maar inderdaad domicilie nog niet verzetten want dan mag hij daar zelf niet meer binnen.

Terug naar “Andere”