Advies betreffende stookolietank na verkoop

whuybbr0
Topic Starter

Advies betreffende stookolietank na verkoop

#1 , 22 jun 2015 23:01

Beste allemaal,

Ik zoek advies inzake volgend probleem.

Wij kochten 3 jaar geleden ons huis in Edegem.

Als "goed voorbereide" huisvader alle attesten nagevraagd.
Stookolietank in de kelder had groene dop en attesten van keuring.
Wij hebben ons dus goed geïnformeerd bij de verkoper naar de manier van verwarmen op moment van verkoop (informatieplicht als koper) m.n. stookolie.
Aangezien wijzelf wilden overschakelen op gas hebben wij de tank in de kelder conform de huidige wetgeving (Vlarem) laten verwijderen met de nodige attesten.

So far so good.

Bij werken de voortuin nu bijna drie jaar na aankoop (hebben Anderhalf jaar verbouwd en we beginnen nu aan tuin en voortuin) heb ik onder een struik een luik gevonden dat toegang geeft tot ... een andere oude stookolietank (zonder groene dop) waarvan er geen melding gemaakt is bij verkoop. Aangezien wij wel geinformeerd hebben naar de aard van verwarmen, lijkt het mij dat de verkoper verzaakt heeft om ons te informeren over de tweede tank. Of dit moedwillig is weet ik niet, maar er is toch aan te nemen dat zij redelijkerwijze op de hoogte moeten geweest zijn aangezien zij eerste eigenaar waren (initieel gebouwd op de bouwgrond) en na brand het huis heropgebouwd hebben.

Kunnen wij nu nog verhaal halen t.a.v. de verkoper wat betreft de verwijdering van de tank, maar vooral wat betreft de saneringskosten bij eventuele vervuiling van de grond (en die van onze buren) ?

Alvast bedankt voor jullie mening.

WH

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
KJ86

#2 , 23 jun 2015 11:20

Bodemsanering is altijd voor de vervuiler (de vorige eigenaar dus of misschien wel de eigenaar daarvoor)!

De kosten van de tank verwijderen zal u ook kunnen verhalen omdat er al 20 jaar strenge regels zijn voor het opruimen van mazouttanken die niet meer in gebruik zijn.
Wel eerst controleren of dat hij niet gevuld is met beton, als het te moeilijk is om de tank te verwijderen, mag de tank blijven zitten maar moet hij opgevuld zijn. Als dat niet volgens de regels gedaan is, heb je een huis met een verborgen gebrek gekocht. Opgepast, verborgen gebreken verhalen, is vaak een langdurig proces.

Reclame

Terug naar “Kopen”