Vader wil kind niet erkennen...

FreelancerIT

Re: Vader wil kind niet erkennen...

#31 , 23 jun 2015 10:20

Dat was niet de bedoeling.

Ik viel alleen even uit de lucht.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mariette

#32 , 23 jun 2015 21:07

Er zijn religies die een DNA-test met de huidige technieken verbieden. Als zo iemand dan weigert, en een rechter oordeelt dan dat er een vermoeden is dat hij zijn plicht wil ontlopen...
Sinds wanneer staat een religie boven het gerecht? en welke religie zou zoiets kunnen verbieden, gebaseerd op boeken van 1400 of 2000 of 5000 jaar geleden?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#33 , 23 jun 2015 23:21

Een van mijn ex-medewerkers heeft dat een 12 jaar geleden ook voorgehad.
One-night stand en daarna jaren niets meer van dame gehoord. Jaren daarna GDW met dagvaarding - hij weigerde elke medewerking ..in vonnis veroordeeld - daarna beroep en ook verloren.
En als biologische vader veroordeeld geworden tot betalen van alimentatie met terugwerkende kracht.

Reclame

FreelancerIT

#34 , 24 jun 2015 15:15

Een van mijn ex-medewerkers heeft dat een 12 jaar geleden ook voorgehad.
One-night stand en daarna jaren niets meer van dame gehoord. Jaren daarna GDW met dagvaarding - hij weigerde elke medewerking ..in vonnis veroordeeld - daarna beroep en ook verloren.
En als biologische vader veroordeeld geworden tot betalen van alimentatie met terugwerkende kracht.
Ik herrinner mij dit verhaal ook vanuit een vorige post. Uit die post had ik opgemaakt dat de DNA - test kon worden afgedwongen.

Er is wel 1 ding dat me nog niet duidelijk is. Wat is het versschil tss. een biologische vader en een erkende vader?

Franciscus

#35 , 24 jun 2015 16:37

Biologische vader : de spermaleverancier. niets meer dan dat.
Vader die erkent : de man die bij de gemeente gaat zeggen en tekent dat hij de vader is hoeft dus niet dezelfde te zijn. Dit schept een wettelijke band met verplichtingen.
Ik dacht dat ongeveer bij 10% van de kinderen de wettelijke vader niet de biologische is 8_)

FreelancerIT

#36 , 24 jun 2015 16:39

Als slechts een erkenning rechten en plichten genereert, hoe kan een biologische vader dan verplicht worden om alimentatie te betalen?

Franciscus

#37 , 24 jun 2015 16:47

Fout,
In een huwelijk is de echtgenoot zo wie zo de wettelijke vader zelfs tot 300 dagen na huwelijk( samenwonen) tenzij andere bewijzen..
Bij samenwonenden kan vader kind gaan erkennen voor de geboorte op de gemeente. Krijgt - kreeg dan ook zijn naam.
Zelfs als er een vader is die enkel het kind erkend kan ook de biologische vader door de rechtbank tot alimentatie veroordeeld worden..indien de rechter vermoed dat hij de echte vader is.
Wijzigt voor de rest niets aan de gevolgen... die medewerker van mij kreeg geen bezoekrecht noch ouderschap ( was rond 2000) mocht enkel betalen als de werkelijke vader.

FreelancerIT

#38 , 24 jun 2015 16:49

Ik snap niet dat zo'n verzoek onder die omstandigheden nog ontvankelijk verklaart wordt. Bestaat er geen verjaring voor zo'n feiten?

Franciscus

#39 , 24 jun 2015 16:52

Waarom het kind is er toch.... is een voortdurend feit....
Het is en blijft zijn ...door de wet bepaald, kind dus dat kind kan zich steeds beroepen op de onderhoudsverplichting.
Het feit is niet aflopend het kind blijft er zijn bij mijn weten.

FreelancerIT

#40 , 24 jun 2015 17:10

Wel, stel dat ik geconfronteerd wordt over x jaar met een zoon die 18 jaar is, en waarvan ik nooit iets heb afgeweten. Persoonlijk vind ik dat de moeder & het kind hun recht op alimentatie hebben verloren door 18 jaar niets te laten weten.

Anders wordt het wat te zot...

JPV
Juridisch actief: Ja

#41 , 24 jun 2015 17:11

Ik snap niet dat zo'n verzoek onder die omstandigheden nog ontvankelijk verklaart wordt. Bestaat er geen verjaring voor zo'n feiten?
Een rechter kan moeilijk zeggen tegen dat kind: sorry kind, je bent verjaard.

moeder1

#42 , 24 jun 2015 17:11

wist ik zelfs niet dat dat kon met terugwerkende kracht, hij heeft 11 jaar niet naar haar omgekeken. Echter bij ons niet automatisch zijn naam, hij erkende haar vorig jaar maar voor naamswijziging moeten we naar de gemeente van geboorte en dat is een twee uur rijden. Met zijn drie dan nog.

FreelancerIT

#43 , 24 jun 2015 17:15

Hoewel het buiten de scope van de topic is: waarom niet?

Ik zou mij onder die omstandigheden de vraag stellen waarom er mij nooit iets werd gezegd? In zo'n omstandigheid zou'k als rechter eerst vragen waarom ze de vader nooit heeft op de hoogte gebracht, en bij gebrek aan een degelijke verklariing: seponeren.

Met rechten van kinderen moet nu ook niet worden overdrreven of misbruik van gemaakt. Dat is hier duidelijk het geval.

FreelancerIT

#44 , 24 jun 2015 17:15

Hier als in: het kind komt na 18 jaar plots opdagen.

Mariette

#45 , 24 jun 2015 18:00

Als het kind nog minderjarig is, kan je natuurlijk alsnog voor de achterstallige kosten gaan opdraaien.

Terug naar “Echtscheiding”