Bij een appel d'offres uitgeschreven door een internationale instelling moet de verzending van de offerte geschieden ondere dubbele omslag, die beide moeten gesloten zijn en geparafeerd. Op de buitenste enveloppe moet het adres van de internationale instelling staan en op de binnenste enveloppe "appel d'offres n°....: mag niet worden geopend". Bij een recent appel d'offres is een offerte verzonden via een privé vervoerdienst (DHL, TNT,...) in 3 omslagen. De buitenste omslag van plastiek van de vervoerdienst was duidelijk verzegeld en niet geopend. Maar bij de beide omslagen die er in staken en die correct geadresseerd zijn, was 1 zijde bijna volledig opengescheurd. Documenten konden er gemakkelijk uit gehaald worden.Beide omslagen waren geparafeerd en verder via plakband verzegeld. Mijn vraag is of deze offerte moet geweigerd worden? Volgens de regels vrees ik van wel, nochtans lijkt het me evident dat de leverancier zijn offerte in goede staat afgegeven heeft bij de vervoerdienst. Is de beschadiging van de omslagen gebeurd tijdens het transport, of heeft iemand van de vervoerdienst ze geopend...? Gezien de buitenste omslag van de vervoerdienst degelijk afgesloten was, kan men niettemin zeggen dat de geheimhouding verzekerd was? De leverancier zal zeker niet akkoord gaan met het eventuele uitsluiten van zijn offerte. Maar heeft de internationale organisatie een andere keus? Of kan de leverancier enkel de vervoerdienst aansprakelijk stellen, al zal het moeilijk zijn om hun schuld te bewijzen? Graag aub uw mening, dank U. Heeft iemand misschien kennis van een dergelijk geval in het verleden?
De schade aan de binnenste enveloppes werd vastgesteld bij het openen van alle ontvangen offertes door de bevoegde commissie.