Mogelijkheid tot vergoeding bij beeindigen handelshuur

vivaldi
Topic Starter

Mogelijkheid tot vergoeding bij beeindigen handelshuur

#1 , 27 jun 2015 14:57

Beste,

Even de situatie : na 27 jaar weigert de eigenaar een laatste huurhernieuwing te verlenen,omdat hij de verdiepingen boven het handelspand wil renoveren met het oog op verhuring. Vormelijk is aan alle voorwaarden voldaan (termijn.....).

Bij aanvang van de handelshuur heb ik het ganse gelijkvloers verbouwd (vloeren, plafond, muren, chaufage....) met toelating om mijn zaak (restaurant) te starten (toenmalige kostprijs 75000€ , onlangs (2 jaar geleden) is alles nog volledig geschilderd, met inbegrip van de gevel. en heb ik opfrissingswerken gedaan (kostprijs 20000€).

Nu mijn vraag, kan ik op enige manier aanspraak maken op een vergoeding van de eigenaar voor de uitgevoerde werken ?

Met dank bij voorbaat
https://t.me/pump_upp

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 27 jun 2015 18:01

Hebt u een document waaruit blijkt dat hij hiermee akkoord ging?
Vb getekend opbouwtoelating voor akkoord door verhuurder?

vivaldi
Topic Starter

#3 , 28 jun 2015 13:09

Neen, stilzwijgende toestemming om het gelijkvloers als restaurant in te richten (staat in het huurcontract).
https://t.me/pump_upp

Reclame

mava105

#4 , 28 jun 2015 16:47

Dan zal je waarschijnlijk niets kunnen vragen aan verhuurder.

scorpioen

#5 , 28 jun 2015 18:27

Zie art. 9 Handelshuurwet
Art. 9. Wanneer verbouwingen zijn uitgevoerd op kosten van de huurder, met uitdrukkelijk of stilzwijgend akkoord van de verhuurder of krachtens een rechterlijke beslissing, kan de verhuurder, behoudens andersluidende overeenkomst, de verwijdering ervan bij het vertrek van de huurder niet vorderen, maar hij kan zich ertegen verzetten. Indien de verbouwingen niet worden verwijderd, heeft de verhuurder de keus om ofwel de waarde van de materialen en het arbeidsloon te vergoeden, ofwel een bedrag te betalen, dat gelijk is aan de door het onroerend goed verkregen meerwaarde.

Het moet gaan om verbouwingen waarvan sprake in art. 7 (Cass., 20 oktober 2003), dus waarvan de kostprijs drie jaar huur niet te boven gaan.

De door artikel 7 e.v. Handelshuurwet geviseerde ‘verbouwingen’ zijn de werken waardoor de structuur van de handelslokalen blijvend wordt gewijzigd.

Als de werken niet vallen onder art. 7 Handelshuurwet is art. 9 Handelshuurwet niet van toepassing en geldt het gemene recht.

Indien in de huurovereenkomst iets staat, dan geldt dit. Meestal is dit het geval. Lees dus uw huurovereenkomst na.

Terug naar “Huren”