Medische behandeling kind bij vechtscheiding

Bart
Topic Starter
Beheerder
Juridisch actief: Ja

Medische behandeling kind bij vechtscheiding

#1 , 26 jun 2015 11:42

Een vriendin van me is arts en belde me zonet met de volgende vraag:
Ouders van een minderjarige (<12j) zitten in een vechtscheiding.
Moeder wil dat kind een niet-dringende medische behandeling ondergaat (verwijderen wratjes).
Vader liet zonet weten dat hij formeel bezwaar aantekent en absoluut niet wil dat die behandeling plaats vindt.
Wat moet de arts doen ?
Veel dank voor uw inzichten.

Winston
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
AdvoBleyaert
Contacteer: Website

#2 , 26 jun 2015 12:00

Medisch advies verlenen over de noodwendigheid om dit wel/niet te laten ondergaan?
Ik vermoed niet dat het al dan niet verwijderen van wratten een "ernstig en dreigend gevaar voor de fysieke of psychische integriteit van de minderjarige" inhouden die de arts zouden noodwendigen om zelf en direct haar beroepsgeheim te schenden...

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 jun 2015 12:35

Hangt een beetje af van waar die wratten zitten en de leeftijd van het kind. Al naargelang de plaats kan het hinderend zijn (mijn ervaring).
Volgens mij kan elke ouder waar kind dan bij verblijft die beslissing nemen... dat een ouder zo'n ingreep zou weigeren....
Stel het is een tekenbeet of iets anders ... mijn vraag is kan de andere ouder zich dan beroepen op feit van ik wist van niets... lijkt me toch gewone zorgplicht van (beide) ouders waar de andere mee akkoord moet gaan.

Maar een arts moet, mijn inziens, voldoende geschoold zijn om die beslissing zelf te nemen inzake volstrekte noodzakelijkheid.
Ze kan altijd eens contact opnemen met het vertrouwenartsencentrum uit haar buurt deze weten vermoedelijk wel hoe er op zo'n situatie kan gereageerd worden.

Ook de regelgeving (elke hulpverlener dus ook dokter moet inschatten of hij/zij verdere stappen onderneemt.
http://wvg.vlaanderen.be/jongerenwelzij ... jeugdzorg/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet" onclick="window.open(this.href);return false;

Reclame

duma

#4 , 26 jun 2015 14:40

Co-ouderschap: Ouders moeten SAMEN beslissingen nemen over de belangrijke dingen in het leven van hun kind, zoals daar zijn onderwijs, religie, verblijf, maar ook MEDISCHE INGREPEN.
Indien ouders niet samen tot een akkoord kunnen komen, is de familierechter bevoegd om in hun plaats een beslissing te nemen.

Vertaald naar dit geval: De ouders hebben géén onderling akkoord en de dokter is daar van op de hoogte (anders was het een ander verhaal en kan je uitgaan van akkoord van beide ouders).
De dokter mag de ingreep dus NIET uitvoeren.

Bart
Topic Starter
Beheerder

#5 , 26 jun 2015 20:25

Beste allen,
Dank u voor de antwoorden.
Arts heeft de ingreep niet uitgevoerd + na intens overleg de ouders tot een compromis-oplossing kunnen bewegen.

Franciscus

#6 , 26 jun 2015 22:19

Effectief mogelijk verwijzen naar bemiddeling
via een caw die kennen meestal wel bemiddelaars
via
http://www.juridat.be/bemiddeling/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.voba.be/page.aspx?pId=2041&m ... mIdd=0&lid" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.bemiddelingvzw.be/index.php? ... &Itemid=28" onclick="window.open(this.href);return false;

eylis

#7 , 27 jun 2015 10:04

even reflecteren...dit is toch een tamelijk extreem verhaal... een wratje laten weghalen is een eenvoudige ingreep die het comfort van het kind vergemakkelijkt en ook verder besmettingsgevaar voor het kind zelf en anderen sterk verkleint. Dat is ook een beangrijke verantwoordeijkheid. In feite kan en mag de ouder waar het kind op dat ogenblik verblijft, door de arts het wratje laten weghalen. Het spreeekt voor zich dat in dit extreem geval de protesterende ouder andere beweegredenen heeft dan de gezondheid van het kind. In deze situatie zou ik de ingreep laten uitvoeren hebben. Immers de ene ouder wéét in dit geval dat het hier gaat om een "scheidingspuberende" houding. De ene ouder wéét dat ze voor elk voorstel of vraag heisa zal krijgen. Dus: ingreep in het begin van de verblijfweek laten uitvoeren. Tegen de volgende week is het wondje genezen en komt het kind bij de andere ouder. Is dat slecht overleg en éénzijdig belangrijke beslissingen nemen? Neen, want de andere ouder is niet vatbaar voor redelijk overleg, bewijs is de heisa. Enne, eens zien of de andere ouder dan wel een zaak zou aanvatten voor de familiale rechter. Ik denk dat ie nogal de wind van voren zou krijgen.

Franciscus

#8 , 27 jun 2015 10:16

Ik volg @eylis

duma

#9 , 29 jun 2015 11:01

Versta me niet verkeerd, ik volg eylis ook, hoor!
Maar gezond verstand is duidelijk niet iedereen gegeven en juridische gezien ...

eylis

#10 , 29 jun 2015 11:18

duma, de nagel op de kop: het gaat inderdeed over gezond verstand :-) en juridische gezien gaat het "overleg" echt wel over "medische ingrepen". het probleem ligt dus ook een beetje bij de arts die het probleem laat oplaaien. De huisdokter had kunnen aanvoelen dat de vader enkel wil dwarsliggen en eenvoudig kunnen uitleegen aan de vader dat het hier geen "medische ingreep" betreft, maar een "verzorging" voor een huisdokter die de ene ouder tijdens haar verblijfstijd kan laten uitvoeren.

Terug naar “Echtscheiding”