erkenning/registratie restaurant

roharro
Topic Starter
Juridisch actief: Ja

erkenning/registratie restaurant

#1 , 30 jun 2015 20:58

Ik stel vast dat een restaurant waar ik geregeld kom volgens de website van het FAVV niet zou erkend/geregistreerd zijn.
Het bestaat al jaar en dag, heeft veel klanten en het lijkt er in orde.

Hoe kan/mag dat restaurant zonder erkenning/registratie uitgebaat worden?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Winston
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur

#2 , 30 jun 2015 21:23

Die website getest van het voedselagentschap?

Daar staan zover ik weet nog niet alle zaken op, enkel degene die al gecontroleerd zijn na een bepaalde datum ergens eind 2014. En dat heeft imho niets te maken met erkenning, registratie of zo.

In ieder geval, smakelijk !

roharro
Topic Starter

#3 , 30 jun 2015 21:36

Neen. Het staat er letterlijk zo vermeld.
Naam restaurant + "geen erkenning of registratie".
Laatst gewijzigd door roharro op 30 jun 2015 21:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

bosprocureur

#4 , 30 jun 2015 21:39

Zal wel een kinderziekte zijn van het systeem.

Hoe gaan die anders BTW bonnetjes schrijven, om maar iets te zeggen?

Curieus toch.

denlowie
Juridisch actief: Nee

#5 , 30 jun 2015 21:57

Je kan de erkenning zien op het KBO, en in ieder voedingszaak hangt er een attest uit dat ze de toelating hebben van het voedsel agentschap.!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

roharro
Topic Starter

#6 , 30 jun 2015 22:16

Je kan de erkenning zien op het KBO, en in ieder voedingszaak hangt er een attest uit dat ze de toelating hebben van het voedsel agentschap.!
Dan kom ik weer op "geen enkele erkenning/registratie door FAVV" alsook de vermelding "Voor deze operator zijn geen B2C-activiteiten gekend bij het FAVV. Het inspectieresultaat wordt daarom niet getoond."

In de KBO staat enkel de oprichting in 2010 en als activiteit "restaurant van het klassieke type"

Raar....

denlowie

#7 , 01 jul 2015 08:31

In de KBO staat enkel de oprichting in 2010 en als activiteit "restaurant van het klassieke type"

Raar....

Dit is niet raar, er staan meerdere restaurants zonder toelating in het KBO, ik denk dat het KBO zijn werk niet doet.

Ik ken een resto waar zelf zondag middag nog geweest ben, dit is een BVBA die heeft sinds 2008 nog geen jaarrekening neer gelegd, vroeger verklaarde men die failliet maar door de vele faillissement doet men dit dus niet meer en schrapt men ze ambtshalve dus moeten hun deuren sluiten, wel dit restaurant is ambtshalve geschrapt sinds 1/07/2013 en is nog steeds open, en het is geen klein resto hoor.

Conclusie het KBO of de economische inspectie en het voedsel agentschap doet zijn werk niet !!!

giserke

#8 , 01 jul 2015 08:48

Als dat restaurant van mij was, voerde ik aan dat de FOD voedselagentschap mijn commerciële belangen schaad, en sleepte ik ze voor de rechter.
Hopelijk gaat die website zo snel mogelijk off-line.

denlowie

#9 , 01 jul 2015 09:18

Als dat restaurant van mij was, voerde ik aan dat de FOD voedselagentschap mijn commerciële belangen schaad, en sleepte ik ze voor de rechter.

100% met je eens!

Eerst moet men weten hoe men zulke controles, het zijn soms echte cowboys.

Zelf heb ik gans mijn leven in de voeding gewerkt dus het veel controles zien passeren, had zelf nog een eigen veearts die een bureel bij me had en die toch een 3 a 4 maal per week langs kwam.

Voor wat kan je al een pv krijgen?

Ooit een PV had omdat het deksel niet op de vuilbak stond, vuilbak, enkel dienstig voor verpakkings-resten.
En de boetes zijn zeer hoog.

bartvdv

#10 , 01 jul 2015 10:21

De website is er toch gekomen naar aanleiding van een arrest van de Raad van State i.v.m. openbaarheid van bestuur.

Eigenlijk bestond het al een beetje onder de vorm van bv. TripAdvisor, alleen zal (zou) het er nu eerlijker aan toe gaan. En dat kan ik alleen maar toejuichen, ook al is het maar een momentopname.

denlowie

#11 , 01 jul 2015 10:49

Eigenlijk bestond het al een beetje onder de vorm van bv. TripAdvisor, alleen zal (zou) het er nu eerlijker aan toe gaan. En dat kan ik alleen maar toejuichen, ook al is het maar een momentopname.
Voor de consument is dit zeker een goede zaak.

Tripadvisor is natuurlijk niet te vergelijken, want daar spuwt men soms zijn gal uit, het is de gebruiker die tevreden of ontevreden is .

Ik heb dit een paar jaar geleden aangekaart bij Misset Horeca Nederland en zij hebben me gezegd dat ze wettelijk niks kunnen doen tegen de nest vervuiling van sommige ressenten, ook eet nu gaat niet vrij uit wat men daar allemaal over de restaurants lees is schandelijk.

De consument is slim genoeg om te weten of een restaurant in orde is of niet, als ik ergens 5 minuten aanwezig bent heb ik het al gezien, enkel kan men zich vergissen in de chinees restaurants daar is in de zaal alles zeer netjes maar in de keuken is het een drama, ik help mijn zoon nog een beetje en kom nu nog wekelijks bij Chinese klanten, je houd dit niet voor mogelijk.

giserke

#12 , 01 jul 2015 11:56

De website is er toch gekomen naar aanleiding van een arrest van de Raad van State i.v.m. openbaarheid van bestuur.

Openbaarheid van bestuur?
Dus uw belastingaangifte mag ook in het lang en het breed uitgesmeerd worden?

En zeker als de info dan nog niet sluitend is. Blijkbaar is de info die ze op de website geven verre van volledig en correct.

bartvdv

#13 , 01 jul 2015 12:40

Ik weet niet waar dat op slaat, maar mocht mijn belastingaangifte op een of andere manier een invloed hebben op de voedselveiligheid, dan kan je daar toch weinig tegenin brengen. Jaarrekeningen worden toch ook gepubliceerd. En zelfs gegevens over de betrouwbaarheid van ziekenhuizen. Een restaurant is toch geen privéaangelegenheid meer.

Patrick M.

#14 , 01 jul 2015 13:00

Dan heb ik ook een vraag, hoe kan een installateur van gasverbrandingsketels al drie maal failliet gaan en telkens een hetzelfde bedrijf beginnen onder een andere naam maar op hetzelfde adres?

LeenW

#15 , 01 jul 2015 13:22

Dan heb ik ook een vraag, hoe kan een installateur van gasverbrandingsketels al drie maal failliet gaan en telkens een hetzelfde bedrijf beginnen onder een andere naam maar op hetzelfde adres?
Heel relevant.

Terug naar “Handelspraktijken”