Registratie huurcontract

Mikailz
Topic Starter

Registratie huurcontract

#1 , 01 jul 2015 21:55

Hallo

Ik ga vroegtijdig weg van mijn appartement (huurcontract van 3 jaar, sanctie is 2 maand bij vroegtijdige opzeg).
Nieuwe huurder ligt al vast (dus geen verlies van inkomsten van hem), maar hij wil kost wat kost die 2 maand hebben.
Aangezien ik zelf een huis heb gekocht, heb ik het hier wat moeilijk mee.

Ik heb gelezen dat de registratie van een huurcontract verplicht is, als dat niet gebeurt zou ik vrijgesteld zijn van de sanctie.

Klopt dit, en hoe kan ik nagaan of hij dat heeft geregistreerd?

Groeten
Mikail

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 01 jul 2015 22:13

Ik heb gelezen dat de registratie van een huurcontract verplicht is, als dat niet gebeurt zou ik vrijgesteld zijn van de sanctie.
Nee klopt niet.

Niet registratie bij een huurcontract korte duur 3 jaar, is niet van invloed bij vroegtijdige opzeg. Enkel voor huurcontracten van 9 jaar.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 02 jul 2015 08:56

Dat er al een nieuwe huurder is doet niets af aan het feit dat je nog 2 maanden opzegvergoeding dient te betalen, (voor zover een opzeg is voorzien in de huurovereenkomst.) Een huurcontract van 3 jaar is normaal niet opzegbaar.

Reclame

Vandebos

#4 , 02 jul 2015 11:14

De schadevergoeding is voor het werk dat komt kijken bij een vervroegde contractbreuk.

suzannamaria

#5 , 08 jul 2015 14:15

Bij een huurcontract van 1,of2,of3 jaar moet je het volledige aantal jaren uitdoen. Bij 3,6,9 moet je bij weggaan 1ste jaar 3m bij 2dej 2m, bij 3dej 1m. dat heeft niets te zien met het feit of het al dan niet verhuurd is.

Vandebos

#6 , 17 jul 2015 23:34

In theorie heb je gelijk, in praktijk zal een vrederechter doorgaans een opzeg voor een contract van bepaalde duur uitspreken in analogie naar deze bepaald voor een negenjarig contract.

sloeberken

#7 , 18 jul 2015 09:35

Een vrederechter zal in vele gevallen een vonnis uitspreken volgens de analogie, ben veranderd van werk of werkplaats, heb een woning gekocht of ons gezin is uitgebreid.
In eerste aanleg zal men meer geneigd zijn een vonnis te vellen volgens de wet.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Huren”