Overlevingspensioen in het buitenland

Marguerite
Topic Starter

Overlevingspensioen in het buitenland

#1 , 27 jun 2015 18:10

Beste Forumlezers,
Mijn echtgenoot en ikzelf zijn beiden Belgen van geboorte maar tot Fransen genaturaliseerd (dus geen dubbele nationaliteit).
Mijn echtgenoot is een op rust gestelde ambtenaar (60+). Hij ontvangt een Belgisch pensioen. Heb ik recht (als zijnde zijn echtgenote) op een overlevingspensioen van mijn echtgenoot, als deze komt te overlijden? Daar ik niet meer de Belgische nationaliteit bezit ben ik er niet zo zeker van.

Bedankt voor de eventuele antwoorden.
Marguerite. :D

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mathieu Rutten

#2 , 28 jun 2015 09:35

Geachte,

Indien uw echtgenoot komt te overlijden heeft u recht op een overlevingspensioen ten laste van de Belgische overheid, let wel op de regels overlevingspensioen en wettig gescheiden van een ambtenaar. het enige verschil ligt hem in de fiscaliteit. De cumulatieregels zijn wel van toepassing, doch dit geldt ook voor de personen met de Belgische nationaliteit.
Uw leeftijd is wel bepalend of u recht heeft op een overlevingspensioen of een overgangsuitkering.

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Marguerite
Topic Starter

#3 , 28 jun 2015 12:03

Geachte Heer Rutten,
Bedankt voor het antwoorden op mijn vraag. Ik zie ook dat u pesioendeskundige bent en vuur dan ook nog enkele vragen op u af, in de hoop dat u mij dat niet kwalijk neemt :wink:
Stel dat mijn echtgenoot dit jaar komt te overlijden (maak u niet ongerust, hij is in goede gezondheid en ik hou nog ontzettend veel van hem :lol:
ikzelf ben de 50 gepasseerd en ik heb niet lang genoeg gewerkt in Belgie om recht te hebben op een pensioen. Indertijd was het de vrouw aan de haard :( gelukkig zijn de tijden veranderd. :!:
Hier in Frankrijk werk ik deeltijds.
Kunt u mij zeggen waar ik recht op heb en welke stappen ik moet ondernemen bij overlijden van mijn echtgenoot.
Zo heb ik ook op de website van de PDOS gelezen dat bij overlijden van mijn echtgenoot ikzelf niets moet aanvragen, dat dit automatisch gebeurt.
In hoeverre is dit waar?
Hopelijk op een antwoord stuur ik u als dank enkele zonnige groeten vanuit Frankrijk. :D
Dank u.
Marguerite

Reclame

Mathieu Rutten

#4 , 28 jun 2015 13:05

Geachte,

U kan uw overlevingspensioen cumuleren met een deeltijdse activiteit. Indien de grenzen niet worden overschreden behoudt u het recht op het volledig overlevingspensioen. In geval van overschrijding naargelang het percentage van boven de grens. Bij het overschrijden van die grens wordt het pensioen voortaan slechts verminderd naar rata van percentage. Sinds 1 januari 2015 mogen gepensioneerden met recht op een rustpensioen of een rust- en overlevingspensioen onbeperkt bijverdienen vanaf 1 januari van het jaar waarin zij de leeftijd van 65 bereiken, òf vanaf een loopbaan van 45 jaar.
Als één van beide voorwaarden voldaan is, gelden er geen beperkingen op toegelaten arbeid.

Leeftijdsvoorwaarde
De leeftijdsvoorwaarde moet overigens niet noodzakelijk vervuld zijn op het ogenblik dat de betrokken werknemer op pensioen gaat.
Voorbeeld: iemand die op 65 jaar op pensioen gaat, kan reeds vanaf 1 januari van het jaar waarin hij 65 wordt, onbeperkt bijverdienen.

Loopbaanvoorwaarde
De loopbaanvoorwaarde moet wel vervuld zijn op het ogenblik van de ingangsdatum van het rustpensioen.
Bovendien moeten de 45 loopbaanjaren berekend worden overeenkomstig de voorwaarden die gelden voor vervroegd pensioen. Dit betekent concreet dat een kalenderjaar enkel meetelt als het gaat om een 'gewoonlijk en hoofdzakelijke' tewerkstelling. Zo'n tewerkstelling vereist minstens 1/3e van een voltijdse arbeidsregeling, of het equivalent van 104 voltijdse dagen.
Andere gepensioneerden: rekening houden met grensbedragen
Gepensioneerden die niet aan één van beide voorwaarden voldoen (65 jaar of 45 jaar loopbaan) mogen ook nog bijverdienen, maar hun toegelaten bruto beroepsinkomen is wel onderworpen aan een maximaal grensbedrag. In onderstaande tabel vindt u de bedragen die geldig zijn vanaf 1 januari 2015:

Enkel overlevingspensioen(en)
activiteit als werknemer

Minder dan 65 jaar
Zonder kinderlast 18.144,00
Met kinderlast 22.680,00
Activiteit als zelfstandige of activiteit als
zelfstandige en als werknemer
Enkel overlevingspensioen(en)
Minder dan 65 jaar
Zonder kinderlast 14.515,00
Met kinderlast 18.144,00

Opzegvergoedingen tellen voortaan mee voor toegelaten arbeid
Bij het bepalen van de beroepsinkomsten wordt vanaf 2015 rekening gehouden met de opzegvergoedingen, de afscheidsvergoedingen, de ontslagvergoedingen of elk als zodanig geldende voordelen die aan de gepensioneerde toegekend worden. Vanaf 1 januari 2015 worden deze vergoedingen gespreid over de periode waarop ze betrekking hebben.

Koninklijk Besluit van 18 januari 2015 tot wijziging van artikel 107 van het koninklijk besluit van 22 december 1967 houdende algemeen reglement betreffende het rust- en overlevingspensioen der zelfstandigen

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Marguerite
Topic Starter

#5 , 01 jul 2015 22:21

Hartelijke dank aan de Heer Rutten voor de antwoorden.
Marguerite.

Terug naar “Pensioenen”